A kekszgyár betonkockájából modern tudásközpont lesz – a győrieknek pedig ma is hiányzik a vaníliaillat

2023. május 22. – 14:07

A kekszgyár betonkockájából modern tudásközpont lesz – a győrieknek pedig ma is hiányzik a vaníliaillat
Ilyen lesz őszre a látványterv szerint a volt kekszgyári „kocka” az egyetemi fejlesztés első ütemeként – Forrás: Széchenyi István Egyetem
Laczó Balázs
Laczó Balázs
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Kevés olyan robusztus betontömböt építettek Magyarországon, mint amilyen a győri kekszgyár készáruraktára volt 1976-tól. Annyi benne az anyag, hogy a gyár megszűnése után meg sem próbálták felrobbantani. Itt építi ma a győri Széchenyi István Egyetem az ország első tudományos és innovációs parkjának központi toronyházát. A kekszgyár iránti nosztalgia is él még, az épületet pedig átszövi a vaníliás karika és a Pilóta keksz története.

Ha Győrben keletről fújt a szél, cefreszag volt a szeszgyár miatt, ám ha nyugatról, akkor a kekszgyár vaníliaillatát éreztük – írta valaki a Régi Győr Facebook-oldalán.

Társasház, szálloda épült volna a kekszgyár helyén

A rég eltűnt gyár bejárata mellett állt az 1976-ban épült raktár, ennyi maradt az édesipar egyik fellegvárából, ahol a Győri Édes és az Albert keksz készült. A raktáron kívül csak a gyár hajdani irodaháza látszik, hamarosan lebontják, igen rossz állapotban van. A vasbetonkocka viszont lebonthatatlan, hozzá sem nyúltak 2010-ben a gyárkémény felrobbantásakor.

A 34 ezer négyzetméteres gyárterületet először egy magánbefektető vette meg, de neki is számolni kellett a „kockával”, és ehhez merész fantáziára lehetett szüksége. A 25-ször 25 méteres tömböt ugyanis nem a szépségéért szerettük, hanem mert öt szintjének egyetlen négyzetmétere 5 tonnát bír. Ám a betonfalak üvegre cserélhetők, a panoráma pedig kiváló, így a befektető exkluzív szállodát, lakóparkot álmodott ide, de a válság közbeszólt.

2011-2012-től új lendületet kapott az ingatlanpiac Győrben, főként az Audi újabb gyárának köszönhetően. Sorban álltak az építési vállalkozók a kekszgyár helyéért, amit 2015-től hirdetni kezdtek és majdnem meg is egyeztek egy veszprémi társasággal. Az végül nem tudta teljesíteni a kívánt feltéteket, jött az állam: a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2018-ban megvásárolta az egyetemi fejlesztés számára a kekszgyár területét, ma pedig a WHB Kft. és az EURO GENERÁL Zrt. dolgozik a felújításon.

Új campust épít itt az egyetem

Az ötszintes raktár oldalfalait lecserélték, modern üvegborításra váltották a betont. Az ország első tudományos és innovációs parkja épül a vaníliás karika otthonának helyén, és 2027-ig egy új campus jön létre légvonalban 500 méterre az egyetemi főépülettől. Sokféle helyiséggel, irodákkal, kiszolgáló egységekkel, laboratóriumokkal lesz teljes öt éven belül a központ, és telephelyet létesíthetnek az erős fejlesztési tevékenységgel rendelkező vállalkozások.

A kocka fénykorában és a felújítási munkálatok közben májusban – Fotó: Horváth Emil, Laczó Balázs/ Telex A kocka fénykorában és a felújítási munkálatok közben májusban – Fotó: Horváth Emil, Laczó Balázs/ Telex
A kocka fénykorában és a felújítási munkálatok közben májusban – Fotó: Horváth Emil, Laczó Balázs/ Telex

Az új campusnak pedig főeleme a felrobbanthatatlan „kekszgyári kocka”, elsőként ezzel készülnek el idén őszre uniós és állami támogatással, 6,7 milliárd forintból.

Az egyetem tájékoztatása szerint olyan parkot hoznak létre, ami közös otthont ad a gazdaságnak és a kutatásnak, a tervek szerint „hozzájárul a magas színvonalú képzésekhez, valamint a kutatói és a vállalkozói szféra kapcsolatának erősödéséhez” – közölték.

A világ első ilyen parkját egyébként a kaliforniai Stanford Egyetem hozta létre az ötvenes évek elején, az volt a lényege, hogy az egyetem vállalati kapcsolataira alapozott kutatásokat végezték és ebből nőttek ki később a Szilícium-völgy cégei.

A „kockába” beköltözik az egyetemi tanszékkel is rendelkező Audi, amely a felső szinten az egyetem digitális fejlesztési központjával karöltve foglal majd helyet, míg az első emeleten a Bosch telepedhet le. A többi szinten rendezkedik be az egyetem Design Campus Kompetenciaközpontja, a Művészeti Kar Design Tanszéke és designképzései – tudatta a Telexszel dr. Filep Bálint, az egyetem elnöke. Helyet kap a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének vállalkozásfejlesztési irodája és építenek egy 400 fős konferenciateret.

Az utolsó győri édesség a Negró volt, de nem Győrben indult

A kekszgyár győri termelésének írmagja sem maradt. A Kraft Food a cukorkagyártás kedvéért még abban az évben nyitott új üzemet az ipari parkban, amikor a 110 éves létesítményt lebontották. De hiába készült ott a maradék termék, a győriek számára a vaníliaillattal együtt megszűnt az édesipar, hiszen Győr-Szigetben már 1880-tól gyártottak édességet, s a kekszgyár jogelődje is 1900-tól működött.

A győri Negró csomagolása a 80-as évek második felében – Fotó: Horváth Emil archívuma
A győri Negró csomagolása a 80-as évek második felében – Fotó: Horváth Emil archívuma

Az utolsónak maradt negrógyártásról – amihez 2007-től Győrnek kizárólagos joga volt – pár dolog talán nem közismert:

  • A cukor az olasz Pietro Negróról kapta nevét a 20-as években, mégis problémássá vált a név, és ezzel a győri kekszgyár már a 90-es években szembesülhetett, amikor emiatt nem tudta a Negrót Amerikába exportálni.
  • A Negró valójában nem eredendően győri termék, de az édesipari vállatok 1963-as összevonása után a gyártás jogát egyszerre kapta meg Budapesti Édesipari Vállalattól Győr és Szerencs.
  • Ennek fordítottja igaz a Balaton szeletre, ami Diósgyőrhöz került, pedig valaha nagymamáink győri kedvence volt és 1936-ban már biztosan gyártották egy feljegyzés szerint.

De miért építették ilyen böhömnek a kockát?

A 83 éves Horváth Emil a gyár kereskedelmi főosztályvezetője volt, ő mesélt erről.

„Az akkor összevont édesipari vállalat központjában, Budapesten intézték ezt, nekünk leadták a drótot, hogy lehetőség van egy készáruraktár építésére, mivel túltermelés van a betoniparban. Nekünk nagy szükségünk volt rá, arra is emlékszem, hogy hatmillió forintból építették. Addig minden üzem maga tárolta az elkészült árut, szörnyű volt a zsúfoltság, a balesetveszély – emlékszik vissza.

"Targoncákkal nem lehetett mozogni az üzemekben, ezért legalább százötven-kétszáz ember végezte az anyagmozgatást, és minden egyes ki- és bepakolásnál láncot alkottak a dolgozók, a háromkilós kartonokat pedig dobálták kézről kézre az üzem és a kint álló teherautó között. A kocka felépítése ennek vetett véget, az ehhez szükséges élő munkaerő nyolcvan százaléka felszabadult. A targonca liften vitte fel az árut és legalább öt rakodólapot egymásra lehetett tornyozni az új állványrendszernek köszönhetően” – meséli Horváth Emil, aki szerint nem volt azért igazán kihasználva az új épület.

Egy ritka kép: épül a "kocka" a 70-es években, háttérben az azóta egyetemmé vált főiskola – Fotó: Horváth Emil archívuma
Egy ritka kép: épül a "kocka" a 70-es években, háttérben az azóta egyetemmé vált főiskola – Fotó: Horváth Emil archívuma

„Bőven maradt hely. A készárut a szavatosságuk miatt sem lehetett túl sokáig tárolni, hiába volt ötméteres a belmagasság, meg az iszonyú teherbírás. Egy szem tégla nem volt a raktárban, az ablakok is vasbetonban álltak.”

A volt főosztályvezető szerint

az említett túltermelés miatt épült ilyen masszívnak a raktár, le kellett kötni a betonipar kapacitását, így született a „felrobbanthatatlan” kocka 1976-ban Benczik Lajos tervei alapján.

Mennyit kapott újításáért a vaníliás karika atyja?

Horváth Emilnek egyébként nem kevesebbet köszönhetünk, mint a vaníliás karikát, amit 1963-ban talált fel. Először egykilós kiszerelésben került a polcokra, később az 1985-ös fejlesztés a hengeres csomagolásnak is utat nyitott és akkor már napi 3-4 tonna készült. Az eredeti recept azonban 1959-es, és a vaníliás kifli hozzávalóit örökíti meg. Ez volt az alap.

A teasütemény-osztály ősrecepjeinek megváltoztatott anyagnormájával készültek a győri kedvencek. A vaníliás kifli íze a vaníliás karika alapjául szolgált 1963-ban – Fotó: Horváth Emil archívuma
A teasütemény-osztály ősrecepjeinek megváltoztatott anyagnormájával készültek a győri kedvencek. A vaníliás kifli íze a vaníliás karika alapjául szolgált 1963-ban – Fotó: Horváth Emil archívuma

"Magam is formáztam szakmunkásként a linzert, kikészült tőle az ember csuklója. Ekkor pedig fel kellett lendítenünk valami kedvelt termékkel a gyártást és az omlós linzerre nagy volt az igény. Szerencsém volt, mert a régi műszaki raktárban találtam egy sablont, ami passzolt a drótvágó géphez. Ezután a teasütemény-osztály vaníliás kiflijének ízösszetételét vettem alapul, de az anyagnormát teljesen meg kellett változtatnom az állag miatt, hogy a csipkézett formát megőrizze a gépesítéskor – idézi fel.

Már csak egy szikra kellett: az üzem mártókapacitását kihasználva nem porcukorba, hanem valódi csokoládéba került a karika alja.

1985 után már hengeres csomagolást kapott és napi 3-4 tonna készült belőle – Fotó: Horváth Emil archívuma
1985 után már hengeres csomagolást kapott és napi 3-4 tonna készült belőle – Fotó: Horváth Emil archívuma

„A termelési osztályvezető Telekesi József javasolta, hogy adjam be újításként a vaníliás karikát. Négyszázharminc forintot kaptam érte, ami egy szakmunkás fizetés harmada lehetett – meséli Horváth Emil.

Miért lett Pilóta a Pilóta keksz?

A Malév megkereste a ’60-as évek elején a Győri Keksz- és Ostyagyárat, mert egy viszonylag olcsó finomságot épített volna be az utascsomagba. A „Pilóta” nevet valószínűleg Telekesi József osztályvezető találta ki. A Malév végül drágállotta, és nem kérte, de a kekszgyár elkezdte belföldön forgalmazni és a csomagoláson is megmaradt a repülő. Ez az alaptörténet.

A Malév végül nem kérte, de még a repülő is megmaradt a csomagoláson – Fotó: Horváth Emil archívuma
A Malév végül nem kérte, de még a repülő is megmaradt a csomagoláson – Fotó: Horváth Emil archívuma

„Később tudtam meg, hogy valójában már ekkor sem volt új. Halbritter Mátyás (a gyár hajdani igazgatója 2011-ben hunyt el – a szerk.), dokumentációja az én gondozásomba került, kiderült, hogy 1943-ban már gyártottunk Győrben „Pilótakeksz” nevű terméket. Talán azért, mert a német hadseregben sok fiatal magyar szolgált pilótaként, s a név lehetett bátorítás vagy a tisztelet jele. Telekesi József akkoriban még emlékezhetett erre – mondja Horváth Emil.

Túl jól sikerült a Pilóta keksz

Az 1985-ös fejlesztés több ezt követő beruházás mellett a kekszgyár második aranykorát idézte elő, az elsőnek az 1910-es éveket tartják. Forradalmasította sok más mellett a Győri Édes gyártását és egy sor új termék készítését tette lehetővé, mint a Koktél Kréker, a ZOO-keksz vagy a Korpovit keksz. Ám a Pilóta keksznél az áttörést két újító hozta el a ’80-as években: Horváth Ernő főművezető és Töreki Sándor művezető teremtve a mai, két linzerből és kakaótöltelékből álló formát. A keksz alsó részét egészen addig kézzel kellett csinálni, sokszor nem sikerült egyformára a két lap.

Horváth Emil mesélte:

az újítóknak rendszerint 6 százalék jár a nyereségből, a Pilóta kekszre pedig 12 százalékot irányzott elő a vállalat feladatterve, csakhogy a végén túl jól sikerült a dolog, és a jutalék kiütötte volna a biztosítékot.

A termék ma is népszerű, de nem Győrben gyártják. Épp a napokban oszthattuk meg az olvasókkal a jó hírt, hogy a Mondelez Csoporthoz tartozó Győri Keksz székesfehérvári gyárában április végén indult újra az ikonikus keksz gyártása és “a tervek szerint július elejére országszerte újra kapható lesz a klasszikus Pilóta keksz.”

Így szűnt meg a győri kekszgyár

Az édesipari gyárak közül 1991-ben elsőként privatizálták a Győri Keksz és Ostyagyárat, akkor a United Biscuits, 2000-ben a Danone vette meg. Balogh József akkori polgármesterrel a Danone-vezér közölte 2001 februárjában, hogy ők piacot vettek és 2001 márciusában be is jelentették a bezárást.

Ám a francia cég nem számolt azzal, mit jelent Győrnek a hajdani “Koestlin-gyár” és mekkora lesz országszerte a tiltakozás. Idővel így is kivéreztették a gyárat, de a folyamat könnyebben átvészelhető volt a felzúdulás következtében.

Az 1985-ben épült gyártósoron sokkal több és jobb minőségű keksz készülhetett – Fotó: Horváth Emil archívuma
Az 1985-ben épült gyártósoron sokkal több és jobb minőségű keksz készülhetett – Fotó: Horváth Emil archívuma

A szocialista Balogh polgármester után bekapcsolódott az Orbán-kormány, több civil, köztük a „győri Mikulás” alapítvány, a kekszgyári szakszervezet és a hazai internetezők felbolydult tömege. Balogh minden nap tárgyalt, a Fidelitas tüntetett, petíciót írt alá 8500 ember. Dézsi Csaba András akkor alpolgármesterként azt mondta: a Danone becsapta az embereket, mert fejlesztést ígért. Balogh József sajtótájékoztatón vágta kukába a Danone-termékeket, a meghirdetett bojkott képe végigsöpört Európán és az interneten terjedő felhívással együtt keményen be is talált. (Balogh Józseftől tudjuk: a szemétbe dobást néhai Matkó István PR-szakember, Horn Gyula egykori tanácsadója javasolta.)

A 2003-ra tervezett bezárás helyett további működésben gondolkodott a tulajdonos, de rögtön egyharmadára csökkentve a 800 fős létszámot, 2006 májusára 50-60 ember maradt. A Negrót meghagyták, a kekszgyártást Székesfehérvárra helyezték. Újabb tüntetést jelentett be Borkai Zsolt polgármester, az interneten is többször terjedt bojkottról szóló hírlánc.

A Danone 2007-ben eladta üzletágát az amerikai Kraft Foodnak, a kekszgyár bontása 2009 novemberében kezdődött s a Kraft Food felavatta negróüzemét az ipari parkban. Szétválásával 2012-ben létrejött a Mondelez International, amely 2019-ben Törökországba helyezte a termelést.

A bezárásról 2018 szeptemberében értesítették az ipari parkban az utolsó kekszgyári dolgozókat. Összesen 35 embert.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!