Hiába az országbérlet, az május közepétől nem használható a balatoni IC-ken

2023. május 17. – 05:19

Másolás

Vágólapra másolva

A nyári előszezon zsúfoltsága miatt május 15-től helyjegyes lett a balatoni InterCity vonat, a feláras vonatokra viszont már nem érvényes az országbérlet – közölte a Telex kérdésére a MÁV. Ez nem jó hír a Balaton környékén ingázóknak, de ők több Siófok és Keszthely között közlekedő vonatot és a Volánbusz járatait is használhatják a munkába vagy iskolába járáshoz.

Balaton környékéről ingázó olvasónk május 8-án vette meg az országbérletet, mivel az addigi 71 200 forintos ár helyett a 18 900 forint „igen csalogató volt”. Az országbérlet működött is az első napokban, ahogy várták, amikor azonban május 15-én beköszöntött a MÁV-menetrendben a balatoni előszezon, akkor jött a meglepetés:

„Reggel a Tópart IC-hibrid vonaton szembesültünk vele, hogy nem vagyunk jogosultak azt használni, nekem a teljes szakaszra jegyet kellett váltanom pótdíj ellenében. Természetesen a különbözet megfizetése nem lehetséges”

– írta olvasónk.

A MÁV-nál érdeklődésünkre a következő választ adták: a május 15-től kezdődő előszezoni menetrendben a kétóránként induló Balaton IC-n kötelező a helyjegy váltása az expresszvonati és az InterCity vonatrészbe is. A vonat tehát a szezon elején a várható zsúfoltság miatt helyjegyes lett (ahogy eddig a megelőző években is volt), azaz már nem felármentes. A feláras vonatokra viszont már nem érvényes az országbérlet.

Május 15-től tehát Budapest és Keszthely között közvetlenül valóban nem lehet majd az országbérlettel utazni. Ez azonban csak azokat az utasokat érinti, akik Budapestről utaznának Keszthelyig, vagy fordítva, hiszen az új bérletekkel Siófoktól Keszthelyig számos vonat igénybe vehető, ráadásul a Volánbusz naponta több alkalommal indít közvetlen járatokat Budapest–Keszthely–Budapest között, amelyekre az országbérlet érvényes – így a MÁV.

Mindez olvasónkat nem vigasztalja, és mint írta, már visszaváltani sem tudja az országbérletet. „Erről a bérlet május eleji árusításakor szó nem volt, az alkalmazás a változáskor figyelmeztetést, jelzést nem küldött, az alkalmazásbeli információk között pedig nem szerepelt” – tette hozzá.

Mint a vasúti menetrendet jól ismerő forrásunk közölte az ügy kapcsán: a nyári szezonban és szezonon kívül eddig is más volt a helyjegyes szakaszhatár a Balatonon, hiszen zsúfoltság csak nyáron van. Véleménye szerint azok, akik azt hitték, hogy országbérlettel nyáron is mehetnek a Balatonra, nem ismerték a menetrendet és a tavasziból indultak ki.

Szerinte az eset inkább a vármegyebérlet átgondolatlanságára, a bevezetés nem megfelelő kommunikációjára mutat rá, mintsem a vasúti menetrend rossz logikájára. A következő példával világított rá az esetre:

„ha a BKV hirtelen háromezer forintért adná a havibérletet, ami azonban csak a villamosra érvényes, de ott se jó a 4–6-osra, biztos sokan megvennék, majd később döbbennének rá, hogy a buszokat csak éjszaka használhatják, és a bérlet nem jó a metróra se.”

Frissítés: Többen és hosszabb ideig is rosszul járnak az intézkedéssel

Siófokról Budapestre vagy Székesfehérvárra ingázó olvasóink többen is jelezték, hogy a keszthelyiek mellett őket is sújtja a helyzet, ami valójában egy fokkal súlyosabb a leírtaknál. Eddig ugyanis a nyári szezontól volt helyjegy a balatoni IC-ken, mostantól viszont ez az időszak kitolódott az elő- és utószezonra, ami további két hónapig (összesen 4,5 hónapig) teszi használhatatlanná az országbérletet.

Ebből következik, hogy azon kevesek, akik a menetrendet jól ismerve, a korábbi évek alapján felkészültek rá, hogy a főszezonban nem használhatják az országbérletüket, még ők is alaposan meglepődhettek, mert az időszak meghosszabbodott két hónappal. Erről az országbérlet bevezetése kapcsán semmiféle előzetes tájékoztatás nem volt. (A közforgalmú menetrendbe elvileg április 26-án került bele olvasónk szerint aljas és sunyi módon egy apró kis lábjegyzet, ami közvetett módon az országbérletes használatra is vonatkozik, de ezt még szakavatott szem se nagyon szúrta ki.

Mint olvasónk megjegyezte, további probléma, hogy sok munkahelyen (pl. a közszférában is érthető gazdasági okokból) kötelezően előírták, hogy amennyiben az új bérletek olcsóbbak, akkor nem fizetik a korábbi kilométeralapú jegyek és bérletek 86%-át. A mostani helyzetben vonattal egy órával később lehet hazaérni Budapestről, busz pedig délután fél 4 után nincs Siófokra.

A probléma szerinte megoldható lenne főszezonban egyes, kevésbé kihasznált reggeli és délutáni vonatok felármentesítésével, továbbá az elő- és utószezonban a helyjegykötelezettség teljes eltörlésével, hiszen ebben az időszakban a „zsúfoltság” nem jellemző, főleg munkanap este Siófok felé.

Lesz-e kompenzáció?

Információink szerint az elő- és utószezoni kiterjesztést pont az országbérletes tömegek elleni védekezésként lépte meg a MÁV – nem számolva azzal, hogy lesznek, akik rosszul járnak. Ezért még egyszer megkerestük a MÁV-ot, hogy az érintettek számíthatnak-e valamilyen változásra vagy kompenzációra az ügyben.

Frissítés 2 – MÁV: előre megmondtuk

A MÁV válaszában kompenzációról nem esik szó, viszont leszögezik, hogy kezdettől fogva markánsan kommunikálták: „a vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem.” Hozzáteszik: az előszezoni menetrend kapcsán kiadott sajtóközleményükben szintén külön felhívták a figyelmet arra, hogy „A vármegye- vagy országbérlettel utazók számára a balatoni vonatok közül a személyvonatok és sebesvonatok mindegyike felármentes és igénybe vehető. A feláras vonatok esetében a felármentes szakaszokon a helyjegy váltása nem szükséges, ezen szakaszokon belül utazva érvényesek az új bérletek.”. A Balaton IC pedig a MÁV válasza szerint a korábbi években is az előszezontól kezdődően helyjegyköteles volt, azaz a teljes útvonalán nem volt felármentes a járat. Ebben újdonság a korábbi évekhez képest nincsen.

A MÁV azt ajánlja, hogy az országbérlet vásárlása előtt az igénybe vehető vonatokról a www.orszagberlet.hu oldalon tájékozódjanak az utasok.

Ezen az oldalon egyébként a látogatót a következő mondat fogadja: „2023. május 1-jétől egyetlen bérlettel korlátlanul utazhatunk az egész országban helyközi buszokon és vonatokon.” Mindez a fentiek fényében túlzottan leegyszerűsítő, és egyébként az oldalon megtalálhatók azok az InterCity vonatok, amelyeket ország- vagy vármegyebérlettel igénybe lehet venni, és azok is, amiket nem. Emellett részletesen lehet keresni a feláras vonatok és főként azok felármentes szakaszainak teljes listájában is, ide kattintva.

Az ország- és vármegyebérletet Lázár János nyilatkozata szerint azért vezették be, hogy segítsék a napi 4-4,5 millió ingázót. A bérletfajta olcsó, egyszerű és igazságos – jelentette ki a közlekedési miniszter a hódmezővásárhelyi Rádió 7 műsorában. Valahol érthető is, hogy a balatoni nyaralásra vonatozást kevésbé támogatják ezzel. Aki pedig véletlenül pont ott ingázna, annak az országbérletet a nyári szezon kilövi az InterCityn.

Civil szakmai szervezetek szerint bár a vármegye- és országbérlet bevezetésében az irány jó, de az elképzelésnek több buktatója van, és az átgondolatlan lépés sok kárt okozhat. A részleteket ebben az összefoglalónkban olvashatja el.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!