Bemutatták, hogy nézne ki az autómentes Lánchíd környéke, de van egy kis bökkenő

Bemutatták, hogy nézne ki az autómentes Lánchíd környéke, de van egy kis bökkenő

1429


Kisebb körforgalom, kevesebb közút, több járda, több fa, sőt fasor a Lánchíd pesti és budai hídfőjénél – ez szerepel azokban a tervekben, amelyet a főváros vezetése és a tervezők mutattak be arról, hogy nézne ki a Lánchíd környéke, ha autómentes maradna a híd. De van egy kis bökkenő.

  • A bemutatott tervek már 2015 óta megvannak.
  • A híd autómentesítéséhez még nincs közösségi jóváhagyás.
  • Ha lesz is jóváhagyás, pénz nincs, és az is bizonytalan, lesz-e.
  • A terület jelentős része ráadásul nem is a fővárosi önkormányzat, hanem az állam tulajdona.

Hogy akkor mire is volt jó a tájékoztató? Arra, hogy a 2015-ös koncepciótervek ráncfelvarrott, részletesebb verzióját bemutassák. Ezek az elképzelések a ciklus végére, 2024-re mind a Clark Ádám tér, mind a Széchenyi tér, mind a József Attila utca és a rakpart esetében is hatósági engedélyekkel rendelkező kiviteli tervekké válnak. Azaz a következő ciklusban csak ki kellene írni rájuk a kiviteli pályázatot, és meg kellene építeni őket. Már ha úgy dönt majd az aktuális városvezetés.

Karácsony Gergely főpolgármester a bemutatón elmondta, hogy határidőre elkészül a Lánchíd, és dönteni kell arról, milyen funkciója lesz, azaz visszaengedik-e rá a személyautókat, vagy sem. Ha a budapestiek úgy döntenek, hogy maradjon a jelenlegi ideiglenes forgalmi rend a hídon, akkor Karácsony szerint megteremtődik a lehetőség a Lánchíd környékének – a terveken vázolt – zöldítésére, élhetőbbé tételére.

A főpolgármester kitért még arra is, hogy ehhez még más is szükséges: például pénz. Mint közölte, a beruházásokra uniós támogatásból lehetne forrást szerezni. (Azt nem tette hozzá, hogy első lépésben a kormánynak még meg kell egyezni az unióval, hogy a pénzhez hozzá lehessen férni, második lépésben pedig a kormánynak jóvá kellene hagyni a fővárosi felhasználást – egyik sem egyszerű menet.)

Karácsony megemlítette azt is, hogy a területek jelentős része, például a Széchenyi tér az elmúlt években megszűnt fővárosi tulajdon lenni, és átkerült az államhoz, de mint hozzátette, ennek ellenére nem mondanak le a tervezésről.

És akkor nézzük a tovább gondolt terveket, amiket Grabner Balázs, a Korzó Stúdió vezető tervezője mutatott be.

A Clark Ádám tér terve – Forrás: Korzó StúdióA Clark Ádám tér terve – Forrás: Korzó Stúdió
A Clark Ádám tér terve – Forrás: Korzó Stúdió

A Clark Ádám téren a híd felújításával most az eredeti állapot áll vissza, azaz ez a terv a jövőbeni elképzeléseket mutatja. A tervek szerint kisebb lesz a körforgalom, kevesebb lesz a közút, több a járda. Több fát, sőt fasort ültetnek. A tér közepén pedig a Mátyás templom rózsaablakát formázza majd a virágágyás.

A Széchenyi tér látványterve – Forrás: Korzó StúdióA Széchenyi tér látványterve – Forrás: Korzó Stúdió
A Széchenyi tér látványterve – Forrás: Korzó Stúdió

Átellenben a pesti oldalon nagyot változna a Széchenyi tér. Eltűnne a parkoló az MTA elől, több lenne a park, a fa, a virág. A jelenlegi kitaposott ösvény helyett műköves sétány vezetne a Lánchídig, ahol nem kellene a forgalmas közúton átszaladgálni, mivel a jelenlegi körfogalomnak csak az egyik fele (a déli) maradna meg. A csökkentett hídi forgalom ezen a kétszer egy sávon futna bele a József Attila utcába.

A József Attila utca látványterve – Forrás Korzó Stúdió
A József Attila utca látványterve – Forrás Korzó Stúdió

A József Attila úton a jelenlegi kétszer két sáv kétszer egy sávvá szűkülne, kétoldalt egy-egy kerékpársávval. A járdákat ellenben kiszélesítenék. A baloldalon egy fasor kapna helyett, megjelenhetnének a teraszok, a jobb oldalon pedig az árkádos részen lenne jóval nagyobb a gyalogos felület.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!