Bemutatták, hogy nézne ki az autómentes Lánchíd környéke, de van egy kis bökkenő
2023. május 15. – 14:02
Kisebb körforgalom, kevesebb közút, több járda, több fa, sőt fasor a Lánchíd pesti és budai hídfőjénél – ez szerepel azokban a tervekben, amelyet a főváros vezetése és a tervezők mutattak be arról, hogy nézne ki a Lánchíd környéke, ha autómentes maradna a híd. De van egy kis bökkenő.
- A bemutatott tervek már 2015 óta megvannak.
- A híd autómentesítéséhez még nincs közösségi jóváhagyás.
- Ha lesz is jóváhagyás, pénz nincs, és az is bizonytalan, lesz-e.
- A terület jelentős része ráadásul nem is a fővárosi önkormányzat, hanem az állam tulajdona.
Hogy akkor mire is volt jó a tájékoztató? Arra, hogy a 2015-ös koncepciótervek ráncfelvarrott, részletesebb verzióját bemutassák. Ezek az elképzelések a ciklus végére, 2024-re mind a Clark Ádám tér, mind a Széchenyi tér, mind a József Attila utca és a rakpart esetében is hatósági engedélyekkel rendelkező kiviteli tervekké válnak. Azaz a következő ciklusban csak ki kellene írni rájuk a kiviteli pályázatot, és meg kellene építeni őket. Már ha úgy dönt majd az aktuális városvezetés.
Karácsony Gergely főpolgármester a bemutatón elmondta, hogy határidőre elkészül a Lánchíd, és dönteni kell arról, milyen funkciója lesz, azaz visszaengedik-e rá a személyautókat, vagy sem. Ha a budapestiek úgy döntenek, hogy maradjon a jelenlegi ideiglenes forgalmi rend a hídon, akkor Karácsony szerint megteremtődik a lehetőség a Lánchíd környékének – a terveken vázolt – zöldítésére, élhetőbbé tételére.
A főpolgármester kitért még arra is, hogy ehhez még más is szükséges: például pénz. Mint közölte, a beruházásokra uniós támogatásból lehetne forrást szerezni. (Azt nem tette hozzá, hogy első lépésben a kormánynak még meg kell egyezni az unióval, hogy a pénzhez hozzá lehessen férni, második lépésben pedig a kormánynak jóvá kellene hagyni a fővárosi felhasználást – egyik sem egyszerű menet.)
Karácsony megemlítette azt is, hogy a területek jelentős része, például a Széchenyi tér az elmúlt években megszűnt fővárosi tulajdon lenni, és átkerült az államhoz, de mint hozzátette, ennek ellenére nem mondanak le a tervezésről.
És akkor nézzük a tovább gondolt terveket, amiket Grabner Balázs, a Korzó Stúdió vezető tervezője mutatott be.
A Clark Ádám téren a híd felújításával most az eredeti állapot áll vissza, azaz ez a terv a jövőbeni elképzeléseket mutatja. A tervek szerint kisebb lesz a körforgalom, kevesebb lesz a közút, több a járda. Több fát, sőt fasort ültetnek. A tér közepén pedig a Mátyás templom rózsaablakát formázza majd a virágágyás.
Átellenben a pesti oldalon nagyot változna a Széchenyi tér. Eltűnne a parkoló az MTA elől, több lenne a park, a fa, a virág. A jelenlegi kitaposott ösvény helyett műköves sétány vezetne a Lánchídig, ahol nem kellene a forgalmas közúton átszaladgálni, mivel a jelenlegi körfogalomnak csak az egyik fele (a déli) maradna meg. A csökkentett hídi forgalom ezen a kétszer egy sávon futna bele a József Attila utcába.
A József Attila úton a jelenlegi kétszer két sáv kétszer egy sávvá szűkülne, kétoldalt egy-egy kerékpársávval. A járdákat ellenben kiszélesítenék. A baloldalon egy fasor kapna helyett, megjelenhetnének a teraszok, a jobb oldalon pedig az árkádos részen lenne jóval nagyobb a gyalogos felület.