GVH: Elismerte a Norbi Update, hogy megtévesztette a fogyasztókat, 40 milliós bírságot fizet
2023. május 6. – 11:55
A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Norbi Update termékek forgalmazója több szempontból is megtévesztette a fogyasztókat többek között a termékek hatásairól, összetételéről, illetve a diéták eredményességéről. A GVH közleményében azt írta, hogy a vállalkozás együttműködött a hatósággal és elismerte a jogsértést, 40 millió forintra mérsékelve ezzel a bírságot.
A nemzeti versenyhatóság vizsgálata feltárta, hogy a Norbi Update életmódrendszert, illetve az Update termékek népszerűsítését célzó, a forgalmazó közösségi oldalán közzétett videók több szempontból is tisztességtelennek minősültek a fogyasztókkal szemben.
A GVH szakemberei bő egy éves időtartamot vizsgálva összesen 280 videóbejegyzést néztek át és arra jutottak, hogy azok megtéveszthették a fogyasztókat
- a termékek összetételéről
- hatásairól
- a cég piaci pozíciójáról
- illetve egy termék esetében annak forgalmazhatóságáról.
Az eljárás feltárta: a videók megalapozatlanul hirdették az Update termékeket egészségre ható tulajdonságra, valamint betegségek megelőzésére, kezelésére utaló állításokkal (pl. „elmúlik a cukorbetegség, elmúlik a magas vérnyomás”).
A megtévesztő, egészséggel kapcsolatos állítások egyúttal megsértették az élelmiszerek reklámozására vonatkozó uniós szabályozást is.
A posztok emellett megtévesztő állításokat tettek az Update termékek összetételével kapcsolatban (pl. „cukormentes, csökkentett a szénhidráttartalma”), valamint megalapozatlanul állították a cég piacelsőségét. A videóbejegyzések szintén jogsértően keltették azt a benyomást, hogy az Update márkához köthető táplálkozás mindenki számára alkalmas az egészségi állapot megőrzésére, javítására, a betegségek megelőzésére, kockázatuk csökkentésére – elhallgatva, hogy az egyéni egészségügyi körülmények erősen befolyásolhatják a szóban forgó diéták alkalmazhatóságát.
Egy termékről (mézhelyettesítő szirup) a vállalkozás hamisan keltette azt a benyomást, hogy az jogszerűen árusítható – ugyanis a NÉBIH állásfoglalása szerint eleve jogsértően hozták forgalomba. A szakhatóság ki is vonta a piacról, elrendelve a termékek visszahívását a fogyasztóktól.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés értékelésekor figyelembe vette többek között, hogy a megtévesztő videókkal célzott fogyasztói kör részben sérülékeny, mivel az állítások betegeket és túlsúllyal küzdőket is céloznak. A hatóság tekintettel volt ugyanakkor a cég együttműködésére is: a vállalkozás ugyanis beismerte a jogsértést, visszamenőleg törölte a kifogásolt videókat és lemondott a jogorvoslat lehetőségéről.
A cég emellett a jövőbeli, hasonló jogsértések kiküszöbölésére szolgáló, megfelelési program bevezetését vállalta a hatóság felé. A versenyhatóság mindezek figyelembevételével 40 millió forintra bírságolta meg a videókért felelős Norbi Update Lowcarb Zrt.-t.
Korábban beszámoltunk arról, hogy március végén végrehajtást rendeltek el a Norbi Update Lowcarb Zrt. ellen, és közben újabb cégek jelennek meg Schobert Norbert biznisze körül. Schobert cégének átalakulásáról is beszámoltunk. Erről ő nem szívesen beszélt, és arról sem, mi lesz az üzlet sorsa, de arról már vannak elképzelései, hogyan képzeli el a jövőjét.
„Komoly céljaim vannak, de nem saját magammal. Rékának és az Alakreformnak szeretnék a háttérből segíteni a fejlesztésében. A feleségem hihetetlen nő, aki több mint tizenhárom éve megállíthatatlanul és hatalmas lelkesedéssel, hittel építi a márkáját. Bár jelentős sikereket ért már el, sokkal többet érdemelne, és én ebben szeretném őt támogatni. Rá és az ő üzletére fogok koncentrálni, és segíteni abban, hogy elérhesse az álmait” – fogalmazott a Blikknek áprilisban.