Eltűnt 1400 autó Józsefváros utcáiról, de nem tudják, hova

Legfontosabb

2023. március 30. – 10:06

Eltűnt 1400 autó Józsefváros utcáiról, de nem tudják, hova
Parkoló autók a józsefvárosi Kisfaludy utcában – Fotó: Róka László / MTI bizományosi

Másolás

Vágólapra másolva

Józsefváros a fővárosi kerületek közül elsőként emelte meg drasztikusan a lakossági parkolás éves díját: 0 forintról egyből legalább 18 ezer forintra ugrott az összeg, vagy ennél jóval többre. Információink szerint a többi kerület árgus szemekkel figyeli a hatást, hogy mit szólnak az emberek és mi lesz az autókkal, mert ha a húzás beválik, az egész fővárosban alkalmazni fogják. Arra a kérdésre a napokban meg is jött a választ, hogy mi történik az autókkal: 1441, korábban zömében második autóként tartott jármű eltűnt az utcákról, de egyelőre még az önkormányzat sem tudja, hova.

A napokban összesítette a VIII. kerületi polgármesteri hivatal, hogy a korábbi évekhez képest hányan igényeltek idén a március 27-i határidőig lakossági várakozási hozzájárulást, azaz lényegében lakóhelyi kedvezményes parkolási engedélyt. 2022-höz képest jelentősen változtak a feltételek: míg tavaly még lakosonként két autót is lehetett regisztrálni, ráadásul teljesen ingyen, addig idén már csak lakásonként kettőt, és csak jelentősebb összegért.

A kerület három parkolási zónára oszlik: idén a legbelső, A jelű zónában éves szinten 30 ezer forintot kell fizetni az első autó után, a második után pedig 72 ezer forint az éves díj. További autókra nincs kedvezmény, úgy kell fizetni utánuk a helyi parkolási tarifát, mintha más kerületből vagy településről érkeznének. A középső, B zónában az első autó éves díja 24 ezer forint a helyi lakosoknak, a másodiké 60 ezer forint, míg a legkülső, C zónában 18 ezer és 48 ezer forint.

Mint a számokból látni, az első autóra sem olcsó az engedély, de a másodikra már kifejezetten sok, együtt a kettő pedig már szinte luxus. Ezért nem meglepő, hogy elsősorban a második autókra kért hozzájárulások száma csökkent drasztikusan: a 2022-es 1592-ről mindössze 188-ra. Ez nagyjából ki is adja az összes kiadott parkolási engedély csökkenését, az első és második autókra kiadott hozzájárulások száma ugyanis a tavalyi 9531-ről idén 8090-re csökkent, azaz 1441 autó vélhetően eltűnt az utcákról.

Azért vélhetően, mert akadhat, aki nem fizeti a díjat, hanem bevállalja a bírságot, vagy egyszerűen külföldön van, és elfeledkezett az autójáról, de az a valószínűtlen helyzet is előállhat, hogy kifizeti a rendes utcai tarifát (600 forint/óra) érte egy darabig. Ám ha vannak is ilyenek, nem maradnak sokáig az utcán, mert nagyon borsos ára lesz.

Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy követik-e, hova viszik el azokat az autókat, amikre nem kértek idén lakossági parkolási engedélyt. Mint elmondták, arra nézve egyelőre semmilyen kézzelfogható adat nincs, hogy hova teszik az autókat. Csak találgathatnak: kifizetik a parkolási díjat, egyéb helyen (garázsban, parkoló telkeken) tárolják az autót, elviszik a kerületből (Józsefváros teljes területe díjfizető övezetbe tartozik, kivétel a MÁV-telep.)

Azt sem lehet tudni, hogy a kerület melyik részén mondták vissza leginkább a hozzájárulásokat, mert a jelenlegi zónarendszert csak tavaly nyáron alakították ki. Kérdeztük arról is az önkormányzatot, hogy érkezett-e lakossági tiltakozás a hozzájárulásokkal kapcsolatban, de erre nem kaptunk választ. Méltányossági kérelem alapján 182 darab (100 százalékos) hozzátartozói kedvezményt, 67 darab (50 százalékos) nagycsaládos kedvezményt és 1463 (50 százalékos) nyugdíjas kedvezményt adtak ki.

A díj bevezetésével (ami papíron a helyi parkolási kedvezmény csökkentése) az önkormányzatnak több célja is volt. Egyfelől csökkenteni szerették volna a parkolóhelyek zsúfoltságát, ugyanis több évben is előfordult, hogy a kiadott ingyenes lakossági engedélyek száma meghaladta az összes kerületi parkolóhely (12 014 darab) számát. Másfelől bevételhez akartak jutni, amit pántlikázva a következő célokra fordítanak a tervek szerint:

  • A kerületi parkolóhelyek nagyjából 30 százaléka kizárólagos lakossági parkolóhely lesz este 18 órától reggel 7 óráig – azaz nem helyi lakos nem parkolhat oda.
  • Puszi & pá (K+R, azaz Kiss and Ride) parkolók lesznek az iskolák mellett. Itt addig lehet csak félreállni, amíg az utas biztonságosan kiszáll az autóból.
  • A 14 és 18 év közötti rászoruló diákoknak kifizetik a havi BKK-diákbérletet.
  • Kerületi utakat újítanak fel.

A lakossági parkolási kedvezmény mértékének a megváltoztatását a helyileg ellenzékben levő Fidesz-frakció egyszerűen a családok megsarcolásának tartja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!