Extraprofit feliratú táblát vitt a milliárdos Szijj László jachtjához a Párbeszéd aktivistája, elzavarták a biztonságiak
2023. március 19. – 12:29
„Azoknak, akik mernek álmodni. Azoknak, akik szabad utat adnak az elképzeléseiknek” – ezzel a hirdeti magát Szijj László 10 milliárd forintos jachtja, amelyet most Rijekában (Fiuméban) fotózott le a Párbeszéd aktivistája. A párt Facebook-posztjában arról írt, hogy az aktivista nem sokáig lehetett a kikötőben álló, háromszintes luxusjacht közelében, mert a hajó biztonsági személyzete elzavarta, és elvette azt a „Profit” feliratú táblát, amelyet a közelben akart volna kihelyezni. (Pedig tulajdonképpen a tábla szövege épp azt állította, amit a hajó saját hirdetése.)
A Seagull MRD-t 2021-ben vette Szijj László – a 2020-ban Livornóban készült, máltai zászló alatt járó hajóról az Átlátszó írta meg, hogy ugyanaz a cég, a végső soron a kormányközeli üzletemberhez, Szijjhez köthető L&L Charter tulajdonolja, mint a Lady MRD szuperjachtot, amelyik azonban csak 42 méter hosszú volt, szemben a Seagull 50 méterével.
A Párbeszéd szerint a történtek alapján Szijj „láthatóan nehezen viseli, ha az új játékszerét járókelők fotózzák.”
Szijj potenciális vendégköre nagyon exkluzív, hiszen a Seagull elődjén a Lady MRD-n 2020 augusztusában Szijjártó Pétert is vendégül látta – akkor, amikor a külügyminiszter irodában lévő képeket posztolt, jelezve, hogy folyamatosan végzi munkáját. Az Átlátszó akkori cikkére reagálva a Telexnek Szijjártó később azt mondta, inkorrektnek tartja, hiszen „Önök is raknak ki rólam ezeréves képeket, én is illusztrálhatom így a munkámat.”
A munkával teli illusztrációnál azonban fontosabb, hogy milyen minőségében volt jelen Szijjártó a hajón családjával – ráadásul a koronavírus járvány közepén, amikor inkább az otthonmaradásra buzdította a lakosságot a kormány.
Szijjártó sosem válaszolt arra, miért pont a Duna Asztfalt tulajdonosának hajóján nyaralt,
miközben az üzletember sorozatosan nyeri az állami tendereket. Nem derült ki az sem, fizetett-e a vendéglátásért: a hajó napi bérleti díja 10 millió forint körül volt akkoriban. Nem tudni pontosan, hány napot töltött Szijjártó a hajón, de ha csak kettőt, azzal már bőven felemésztette volna éves fizetését: a külügyminiszter akkoriban havi 1,97 millió forintot keresett – írta róla akkoriban a G7.
A lap megjegyezte, hogy a hajó besorolása „pleasure craft”, ami azt jelenti, hogy nem adható bérbe, azaz, a tulajdonos ingyen láthatja rajta vendégül a meghívottakat. Ez viszont olyan mértékű ajándék, amelynek látszódnia kellene a politikus vagyonnyilatkozatában, ráadásul annak mértéke kérdéseket vetne fel, miután a cég elsősorban állami megrendelésekből nőtt nagyra.