Önjáró üzemmódban kelhetnek át a trolik a Lánchídon, ha a tesztelés sikeres lesz
2023. március 13. – 08:47
„Trolis berkekre” hivatkozva a Népszava azt írja, hogy a jelenleg az Astoriáig közlekedő 74-es, illetve a Kossuth Lajos téri végállomással végződő 70-es járat jöhet szóba a Lánchidat érintő vonalhosszabbításnál. Ezek vannak ugyanis elég közel ahhoz, hogy a járművek önjáró, tehát felsővezeték nélküli üzemmódban át tudjanak kelni a hídon. A híd jelenleg is zajló 27 milliárdos rekonstrukcióját ugyanis nem fejelnék meg egy új felsővezeték kiépítésével. Az önjáró üzemmód azonban csak néhány kilométeres távot képes befogni, így a trolik vélhetőleg a hídhoz közel, nagyjából a Várkert Bazár környékén már vissza is fordulnának – írja a lap.
„Több fejlesztési lehetőséget is vizsgálunk a budapesti trolihálózaton. A tesztsorozat hosszú folyamat, amelynek egyik lépéseként önjáró üzemben kelt át egy trolibusz a Lánchídon” – írta a Népszava kérdésére a BKK. A kísérleti járatról Karácsony Gergely főpolgármester korábban fényképes Facebook-posztban számolt be.
A Népszavának a BKK azt írta, hogy egyelőre az üzemi tesztek eredményét elemzik, az esetleges új járatokról csak az értékelések lezárása után születhet döntés.
A Lánchíd felújítása a lap szerint a kivitelezői szerződésben rögzített ütemterv szerint halad. A november közepén lezajlott sikeres próbaterhelés után eredményesen lezárult a közbenső műszaki átadás-átvétel. A szakhatóságok hozzájárultak a Lánchíd ideiglenes forgalomba helyezéséhez, tavaly december közepétől a BKK járatai, a taxik, a kerékpárosok és motorosok is felhajthatnak a hídra. Az egyéni gépjárművel közlekedők viszont nem. Karácsony Gergely a részleges átadón bejelentette, hogy a végleges forgalmi rendről a budapestiek megkérdezése után döntenek.
Erre a kormány Láng Zsolt kormánybiztoson keresztül megüzente, hogy a főváros nem teljesítette a kormánnyal kötött megállapodást, miszerint a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása nem haladhatja meg a 18 hónapot, márpedig a hídfelújításhoz ígért 6 milliárdos állami hozzájárulás csak a feltételek teljesítésekor jár. A főváros tájékoztatása szerint eddig nem is fizették ki a pénzt.
„A budapestieknek joguk van véleményt formálni a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről, a főváros vezetése már többször egyértelművé tette álláspontját ebben a kérdésben” – válaszolták a Népszava kérdésére.
Mint írták, a híd forgalmát a BKK folyamatosan vizsgálja, az eredményeket közzéteszi annak érdekében, hogy a budapestiek megalapozottan mondhassanak véleményt a híd végleges forgalmi rendjéről. Az eddigi hírek szerint a budapestiek többsége támogatja, hogy autómentes legyen a Lánchíd. Nem cáfolták, de nem is erősítették meg a Népszava értesülését, miszerint a budapestiek véleményét az előválasztáshoz hasonlatos metódussal kérnék ki. Ezt sok közlekedési szakember kockázatosnak tartja, mert szerintük könnyen félrevihető egy ilyen szavazás. A laikus városlakók nem feltétlenül képesek korrekt szakmai döntést hozni egy ilyen speciális közlekedésszervezési kérdésben.
A fővárosi önkormányzat szerint azonban jól látszik, hogy a közlekedés nemcsak gyorsabb, de kiszámíthatóbb is lett a Lánchídon. A BKK jelenleg a felújítás megkezdése előtti időszakhoz képest több mint 50 százalékkal nagyobb kapacitást biztosít azoknak, akik a Lánchídon közösségi közlekedéssel utaznak. Mivel a híd teljes átadása 2023 harmadik negyedévében lesz, a részvételi folyamatot is addig kell lebonyolítani a több milliárdot elnyelő nemzeti konzultációknál költséghatékonyabban – írták a lapnak.