Mégis megmarad a Nyugati felüljáró, Lázár lefújta a pályaudvar fejlesztését
2023. január 17. – 13:49
Felmondta a kormány Lázár János építési és közlekedési miniszter javaslatára a Nyugati pályuadvar tavaszi tervpályázata kapcsán a továbbtervezésre már elnyert uniós támogatási szerződést – lehet kisilabizálni a friss Magyar Közlönyből.
A mai Magyar Közlönyben megjelent, hogy milyen projektekkel indul neki a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) második pályázatának. A projektek közül nagy meglepetésre kivették (Lázár János javaslata alapján) a 21_HU-TG-BUD-TUNNEL-NYUGATI-M számon megkötött Támogatási Megállapodást, konkrétan Nyugati továbbtervezésére vonatkozó szerződést. Ez azért is meglepő, mert erre a projektre Magyarország már elnyert 1,1 milliárd forintot, így inkább visszaadjuk a pénzt, minthogy a Fürjes Balázs idején elkezdett tervezést folytassák.
De miről is szól ez a terv?
Nincs egy éve, hogy Fürjes Balázs, akkor még Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár bejelentette: világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral.
Az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezés legalább 12 évig tart
– írtuk a cikkben, amiben részletesebben bemutattuk a terveket.
Pár hónappal később, már új felállásban Vitézy Dávid, az akkori Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkáraként azt írta közösségi oldalán: a győztes terv előkészítési munkáinak megkezdésére a Nemzeti Közlekedési Központ az EU 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton elosztott vasútfejlesztési források terhére 2,8 millió eurót, azaz kb. 1,1 milliárd forint forrást nyert el.
A projekttel a kormány még tavaly október 24-én egyetértett (a 1513/2022 kormányhatározat szerint.) Azóta úgy tűnik, gyökeresen változott a helyzet. A mostani hivatalos indoklás szerint „a Magyarország szomszédságában zajló háború idején a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése” miatt lett a tervezés lefújva. Az 1,1 milliárd, bár Magyarországé, mert elnyerte, hivatalosan még nem valószínű, hogy át lett utalva, így a kormány gyakorlatban visszaadja azzal, hogy lemond róla. Csakhogy a háború és a rezsivédelem már tavaly októberben is javában dúlt, ezért van, aki a projekt lefújása mögött inkább politikai csatározást lát.
Megkérdeztük az építési és közlekedési minisztert, tud-e bővebb magyarázatot adni arra, hogy miért kell olyan szerződést felmondani, amire az ország már elnyert 1,1 milliárd forintot, válaszával frissítjük cikkünket.
Az Európai Bizottság szeptemberben tette közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz első közlekedési pályázati felhívását. A CEF2 az új uniós pénzügyi időszakban is a transzeurópai hálózatok kiépítésének és korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja a közlekedési, energetikai és digitális területeken. Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) hétmilliárd eurós keretösszegű közlekedésfejlesztési felhívására január közepéig nyújthatnak be pályázatokat a tagállamok.
A friss kormányhatározatban szereplő projektlistán szerepel a Déli Körvasút, a Debrecen – Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése, kapacitásnövelés a magyar–ukrán vasúti határforgalomban, a Hegyeshalom–Rajka vasútvonal korszerűsítés kivitelezési munkái, a Gubacsi vasúti híd a teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése, és a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése.