Mélyállomás lesz a Nyugati pályaudvar, elbontják az autós felüljárót és a parkolót

2022. március 26. – 12:09

Mélyállomás lesz a Nyugati pályaudvar, elbontják az autós felüljárót és a parkolót
Az új Nyugati látványterve – Forrás: BFK

Másolás

Vágólapra másolva

Kihirdették a Nyugati pályaudvar és környékének megújítására kiírt tervpályázat győztesét. A tervek szerint háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugatit, amit a későbbiekben vasúti alagút köt majd össze a Déli pályaudvarral. Az Eiffel-csarnokból kikerülnek a vonatok, a csarnok melletti parkolót és buszpályaudvart felszámolják, parkosítják, a Nyugati téri felüljárót elbontják. Az építkezés legalább 12 évig tart.

Világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte az új Nyugati pályaudvar tervpályázatát, jelentette be Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a közösségi oldalán. Mint írja, 21. századi, háromszintes, részben föld alá süllyesztett, modern pályaudvarként tervezik újjá a Nyugati pályaudvart. Az Eiffel-csarnok mögött a felszínen egy új vasúti csarnok, a föld alatt 6 vágányos mélyállomás épül. Így a pályaudvar jóval több vonatot tud fogadni. A belváros bezöldül: a Nyugati környezetében egy zöld, parkosított, átjárható új városrész születik 23,5 hektáron.

Az összetett várostervezési feladatra nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot írt ki a BFK. A beérkezett pályaműveket egy 21 tagú, nemzetközi szakmai zsűri bírálta el. A győztes tervező a brit Grimshaw Architects csapata, ők készíthetik el a Nyugati pályaudvar és a környező városrész megújításának részletes terveit. Az iroda 1980-ban alakult Londonban, de mára már összesen 7 irodájuk van (London, Los Angeles, New York, Párizs, Dubai, Melbourne és Sydney). Nekik köszönhetően újult meg a London Bridge pályaudvar, ahol évente 90 millió utas fordul meg, a vasútállomás számos építészeti díjat kapott. Ahogy az általuk tervezett Waterloo és a Paddington vasútállomás épülete is.

Második helyen holtversenyben a francia AREP Group Architectes – a magyar Építész Stúdióval karöltve –, és az osztrák Albert Wimmer tervezőirodák pályaművei végeztek. Harmadik lett a Zaha Hadid Architects (Nagy-Britannia) + Finta és Társai Építészstúdió (Magyarország) + Buro Happold (Nagy-Britannia) + Abud Mérnökiroda (Magyarország) + Land Italia (Olaszország) építészirodák közös alkotása. Megvételben részesült a japán KKAA Kengo Kuma & Associates és a magyar M-Teampannon közös pályaműve.

A részletekről Fürjes közölte: a felszínen, az Eiffel-csarnok mögött egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül. A föld alatt pedig egy 6 vágányos mélyállomás lesz. A pályaudvar elővárosi, távolsági és nemzetközi vonatokat fogad majd. A mélyállomás először fejállomásként működik majd, de úgy építik meg, hogy a jövőben a Duna alatti, a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötő vasúti alagút is könnyen kapcsolódjon. A jövőben ide érkezik majd be az északi és a déli hévek összekötésével megvalósuló M5-ös metró is, amelynek megállója a mélyállomás alatt lesz. Ez lesz Közép-Európa egyik, Magyarország és Budapest legnagyobb, legforgalmasabb kötöttpályás közlekedési csomópontja. Ha minden elkészül, napi 300 000 utas fordul majd meg itt.

Az állomás látványterve – Forrás: BFK
Az állomás látványterve – Forrás: BFK

Az új, 13 vágányos, modern vasúti csarnok az Eiffel-csarnok mögött épül fel. Különleges tetőszerkezetével karakteres homlokzatot, világos bejáratot ad Podmaniczky utca és a Nyugati tér irányába. A tervezett új csarnok megadja a tiszteletet az Eiffel-csarnoknak: nem akar fölébe kerekedni, nem akar attrakció lenni, nem is ér hozzá a régihez, azt minden irányból önálló, megközelíthető, körbejárható épületté teszi.

Az Eiffel-csarnok épületében az utcaszinten a vasúti forgalom megszűnik. Az így felszabaduló területen jön létre Budapest új találkozási pontja, közösségi tere: boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel. A terv új belvárosi zöldfelületet hoz létre, melynek megtervezése során elsődlegesen az AREP Group által jegyzett második helyezett pályamű legjobbnak ítélt parki megoldásaira támaszkodnak.

Az új park a Podmaniczky utca mentén fut majd végig, a Városliget és a Nagykörút térségét egy valódi zöldfolyosóként köti össze. A 17 hektáros pihenőterületen a sportolni vágyók számára futókört, több közösségi sportpályát is építenek. A családosokat több korosztályos játszótér várja majd, pelenkázóval felszerelt mosdókkal. Kutyás élményparkot és nagy, zöld pihenőtereket alakítanak ki, új növényzetet ültetnek.

A Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar. Helyükön egy barátságos zöld tér születik: fákkal és utcabútorokkal. Elbontják a Nagykörút, Váci út és Bajcsy-Zsilinszky út metszéspontjában található autós felüljárót is.

Eltűnik a parkoló és buszpályaudvar – Forrás: BFK
Eltűnik a parkoló és buszpályaudvar – Forrás: BFK

Fürjes az eredményhirdetésen elmondta: ha a tervek 12 év alatt megvalósulnak, akkor elégedettek lesz. A beruházást uniós forrásból tervezik finanszírozni.

Vitézy Dávid, a BFK igazgatója az eredményhirdetésen beszámolt arról, hogy a kapcsolódó vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányát májusra készíti el a társaság. Az alagút a Délinél indulna, a pályaudvar föld alá süllyesztésével, és lesz egy állomás a Széll Kálmán tér alatt metrós kapcsolattal. A folytatásban az alagút átbújna a Duna alatt, a 3-as metró fölött érkezne meg a Nyugati pályaudvarra, és a Városligetnél, a Dózsa György úti hídnál érné el a felszínt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!