Fügét, pekándiót ültetne egy építész a Déli alagútjának rézsűjére, a MÁV-ot ettől kirázza a hideg

2022. november 17. – 10:07

Fügét, pekándiót ültetne egy építész a Déli alagútjának rézsűjére, a MÁV-ot ettől kirázza a hideg
A beültetett rézsű (jobbra) az alagút tetejéről – Fotó: Melegh Noémi Napsugár / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Érdekes párharc alakult ki a Déli pályaudvar fővárosi alagútjának szájánál: egy építész fejébe vette, hogy esetenként egzotikus növényfajokkal, fügével, pekándióval ülteti be a sínek melletti, irodájához közel eső vasúti rézsűt. Csakhogy a MÁV-nak biztonsági okokból nem tetszik az ötlet. Egyik fél sem akarja elengedni az ültetőfát, még rendőrségi nyomozás is volt az ügyben.

A XI. kerületi Csukló utca két derékszögű kanyarral halad el a Kis-Gellért-hegyet átszelő vasúti alagút felett. A mélyben szaladó vasúti pályát korláttal-kerítéssel rekkentették el a néha arra tévedő gyalogosoktól. A korlát melletti talaj két helyen is alaposan le van taposva, itt szoktak toporogni a trainspotterek, azaz a vasútnézők, hogy az éppen a Déli pályaudvarra befutó, vagy onnan távozó vonatkülönlegességeket lencsevégre kaphassák.

A zsákutcaként funkcionáló Csukló utca hétfő délben csendes. Még a közeli transzformátor zümmögését is hallani véljük. Egy parkoló autóban férfi cseveg hangosan telefonon, a lehúzott ablakból félig kilógva. Egyre hangosodó fémes hangot hallunk: dél felől vonat közeledik. A szerelvény befut a bal oldali ipari-vasúti épület és a jobboldalt emelkedő 10-15 méter magas rézsű közé, majd elnyeli az alagút szája.

A rézsű látványa érdekes: mintha valami Balaton-felvidéki teraszos szőlőültetvényen lennénk. Közelebbről nézve kiderül, hogy nem szőlőtőkék, hanem facsemeték sorakoznak egymás mellett. Korábban bozótos fedte a területet, ami nem tetszhetett a közelben tevékenykedő építésznek, ezért körülbelül egy éve nekiesett, és kiirtatta, hogy helyet csináljon a facsemetéknek. A gond csak annyi, hogy a terület a MÁV-é, és a kertészkedésre nem kért engedélyt. Ráadásul az alagút mellett 2015-ben már megindult a talaj egy nagyobb esőzés után. Az alagutat akkor hosszabb időre le kellett zárni, amíg megszüntették az épségét veszélyeztető földcsuszamlást.

A rézsűcsúszás továbbterjedését végül 2015-ben sikerült elhárítani, és komoly védelmi rendszert építettek ki az alagút szája körül. Egyes elemein még 2021 végén is dolgoztak az alagútbejárat bal oldalánál, az Alsóhegy utca melletti részen: növényeket telepítettek. Ezért fel sem tűnt elsőre, hogy ismeretlen munkások az alagút jobb oldalán is serénykednek, például bozótot irtanak.

A facsemetés rézsű szemből (a látható épület nem az építészirodáé) – Fotó: Melegh Noémi Napsugár
A facsemetés rézsű szemből (a látható épület nem az építészirodáé) – Fotó: Melegh Noémi Napsugár

A tantusz több mint három hónap után esett le a MÁV-nál: hiszen a Csukló utca melletti részen senkinek sem lenne szabad kertészkednie! Mint kiderült, egy, a közelben irodát működtető építésznek támadt az az ötlete, hogy engedély nélkül behatolva a vasút rézsűjére, mintegy parkosítja azt a bozótos eltüntetésével és facsemeték ültetésével. Az építészt felszólították, hogy hagyja abba az átalakítást – amibe egyébként beletartozott az is, hogy felszedte a telepített vízszivárogtató, vízelvezető rendszert is.

A felszólítással párhuzamosan a vasúttársaság 2022 márciusában feljelentést is tett közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény miatt. Utánanéztünk, mi lett a feljelentéssel: a Budapesti Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint a nyomozást a XI. Kerületi Rendőrkapitányság egy hónap után, április 13-án bűncselekmény hiányában megszüntette.

A vasúttársaság nem adta fel. Érdeklődésünkre elmondták, hogy többször is felszólították az eredeti állapot helyreállítására a birtoksértőt, aki azonban magasról tett erre. Válaszként a vasúttársaság az idén nyáron az illetékes jegyzőnél indított birtokvédelmi eljárást. A XI. kerületi jegyző azonban a birtokvédelem iránti kérelmet elutasította, mert az ügy a bíróság hatáskörébe tartozik. A MÁV így augusztusban polgári peres eljárást indított az ügyben.

Közben a terepen is zajlott a huzavona. Márciusban az építész értesítette a MÁV-ot, hogy eltávolították a rézsűről a gyümölcsfacsemetéket. Mint egy belső vasúti jelentésből kiderült, valójában a csemetéket nem távolították el, csak terepszint magasságában visszametszették, hogy ne látsszanak. Közben egy helyszíni szemlén az is kiderült, hogy a gyümölcsfaültetéskor sikerült tönkretenni a rézsűomlás után kiépített szivárgót is.

A szivárgórendszert bő két héttel ezelőtt sikerült csak helyreállítania az építésznek, ám a MÁV kifogásolta, hogy a helyreállítás szakfelügyelet és belépési engedély nélkül történt. A legutóbbi, november eleji szemle megállapította, hogy a rézsű állékonysága nincs veszélyben, a szivárgórendszer pedig üzemképes, de további javításra szorul – ezt jelezték is az építésznek.

A további terveket illetően még mindig nincs összhang. Az építész nem tett le arról, hogy a MÁV rézsűjét gyepesítse, és oda az eredetitől eltérő növényfajokat telepítsen. A munkához erdész szakértő helyett tájépítészeket alkalmazna, akik esetenként egzotikus növényfajokkal (fügével, pekándióval) ültetnék be a rézsűt, derül ki egy friss vasúti jelentésből. Jelenleg ott tartunk, hogy ezeket a terveket a MÁV elutasította, a helyreállítás érdekében indított polgári peres eljárás pedig folyamatban van.

Természetesen az ügyben érdekelt építészt is megkerestük, aki közölte: nem kíván nyilatkozni az ügyben.

Az ügy fordulatait a jövőben is követjük, míg ki nem derül, hogy fügefaliget vagy ismét talajfogó bozótos fogja szegélyezni a Déli alagútjából kifutó vágányokat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!