Megszűnik az iskolabusz Szatymazon, mert nincs rá havi 70 ezer forint

2022. szeptember 20. – 15:11

frissítve

Megszűnik az iskolabusz Szatymazon, mert nincs rá havi 70 ezer forint
A Szegedhez közeli Szatymaz község külterületén számos idős ember él tanyáján – Fotó: Németh György / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A helyi alapítvány által üzemeltetett iskolabuszt azért hozták létre, hogy segítsék a külterületen élő gyerekek iskolába járását. Szatymaz polgármestere szerint most nincs erre pénz, és a kialakult energiahelyzet miatt szerinte nincs is más lehetőségük, mint az, hogy megszüntetik az iskolabuszt.

„A gázszolgáltató ajánlata 12-szerese az eddigi árnak. Ez azt jelenti, hogy az évente 5 millió Ft körüli gázszámla az önkormányzati intézményeknél közel 60 millió forintra emelkedik” – ezzel kezdte a lakosoknak szóló nyílt levelét Barna Károly, Szatymaz fideszes polgármestere.

A levélből az is kiderült, hogy megszüntetik az iskolabuszt – írja cikkében az Átlátszó. A polgármester erről azt írta, „az önkormányzatnak vannak kötelező és önként vállalt feladatai. Az önként vállalt feladatra az állam nem biztosít pénzügyi forrást, azt magunknak kell finanszírozni. Ebben a nehéz helyzetben kényszerű döntéseket is meg kell hozni a kiadásaink csökkentése érdekében. Ezért került sor az iskolabusz szolgáltatás megszüntetésére. Az üzemanyagár emelkedése miatt ezt az önként vállalt feladatot már nem tudjuk biztosítani.”

Az alapvető közlekedési infrastruktúra Szatymaz külterületén fejletlen, területi elszigeteltség és társadalmi-gazdasági leszakadás veszélye fenyegeti az itt élőket.

A 4700 lakosú község képviselő-testülete már 2012-ben tárgyalta az iskolabusz indítását, amit az indokolt, hogy a hátrányosabb helyzetű családok gyermekei akár kilométereket is gyalogolhatnak, míg elérnek az iskolába vagy buszmegállóhoz, és emiatt jóval korábban kell elindulniuk belterületi társaiknál.

A kisebb gyermekek óvodába vagy bölcsődébe juttatása a gépkocsival nem rendelkező szülőknél még nagyobb gondot okoz, mivel az utak sokszor nem járhatók kerékpárral sem.

Több gyerek esetén a változó időpontban való hazautaztatás is komoly szervezést igényel, így akár naponta háromszor is be kell utazniuk a belterületre a szülőknek, ez természetesen munkahellyel rendelkező szülők számára újabb gondokat vet fel.

A kisbuszt egyébként nem az önkormányzat, hanem a „Mi Óvodánk Alapítvány Szatymaz” vette. A közel 10 millió forintos járműre 2015-ben pályáztak és nyertek. Az önkormányzat 2016-tól támogatást adott az alapítványnak a fenntartásra, évente 600–900 ezer forintot. A 2016-os jegyzőkönyv szerint „az alapítvány és az önkormányzat előzetesen megállapodtak abban, hogy a mikrobusz használatát átengedik az önkormányzat számára, mely használati célról az önkormányzat dönt. A gépjármű használatának átengedése természetesen maga után vonja azt is, hogy a gépjármű fenntartásával kapcsolatos költségek az önkormányzatot terhelik.”

A 2021-es beszámoló szerint az iskolabusszal kapcsolatos feladatok havonta legalább 70 ezer forintba kerülnek, legalább ennyire lenne szükség a további működtetéshez. Ez azonban jelenleg nem áll a település rendelkezésére.

Az Átlátszó rákérdezett, hogy jelezték-e a problémát a térség országgyűlési képviselőjének, Farkas Sándornak, amire a szatymazi polgármester azt felelte: szerinte a fideszes politikus tud a problémáról. A faluban tanyagondnoki szolgálat is működik. Barna Károly erről azt mondta, amíg az állam ezt finanszírozza, addig biztosítható a működése. Ugyanakkor ott is szigorítanak: eddig meg tudták oldani, hogy piacra szállítsák az időseket, most már erre már nincs lehetőség, írja az Átlátszó.

Szatymazról a nyáron egyébként mi is írtunk egy riportot, amikor a község egy jó hangulatú otthonkakiállításnak adott otthont.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!