Facebookos hőskölteményként indult, valójában tragikomikus szabálysértés történt egy vasúti átjáróban

2022. augusztus 19. – 14:57

Facebookos hőskölteményként indult, valójában tragikomikus szabálysértés történt egy vasúti átjáróban
A simontornyai vasúti átkelőben rekedt autók, 2022. augusztus 7-én – Forrás: MÁV

Másolás

Vágólapra másolva

A fokozott óvatosság elve, a fényjelző berendezés és a félsorompó jelzései, illetve az egyszerű KRESZ-szabályok ellenére ördöglakatnak bizonyult a simontornyai vasúti átjáró két autós számára, akik augusztus 7-én a síneken rekedtek. Az esetről szóló Facebook-posztban a mögöttük érkező Audi vezetőjét nevezik hősnek, sőt, az ügyet feldolgozta néhány megyei napilap, a Metropol és a Hír tv is. Aztán jött a nagy fordulat: a MÁV térfigyelő kamerás felvétele alapján egészen más történt, mint hőstett. A videó alapján összefoglaljuk a történteket, felidézzük az átjárókban érvényes közlekedési szabályokat és elmondjuk, mi a teendő, ha valaki mögött és előtt mégis leereszkedik a sorompó.

Másfél hét alatt több mint százezren láthatták, hatezren osztották meg és kilencezren kommentelték azt a Facebook-posztot, amelyben Melinda az augusztus 7-én, a simontornyai vasúti átjáróban történt incidensről ír részletesen. Állítása szerint szemtanúja volt annak, hogy ismerőse megmenti öt ember életét, akik a tilos jelzés és a torlódó kocsisor ellenére a sínekre hajtottak egy fehér Opellel, amely egy másik, szürke Opellel együtt az átjáróban rekedt, amikor leereszkedtek a sorompók.

A poszt szerzője részletesen elmeséli, hogy a történteket végignéző Gyula nevű ismerőse az átjáró előtt várakozó Audiból többször dudált, majd mivel a síneken álló fehér autó ekkor sem mozdult, kiszállt, odarohant a kocsihoz és rákiabált a sofőrre, hogy tolasson hátra. Mint írja, az addig mozdulatlan Opel ekkor hátra is tolatott, letörte a sorompót és másodpercekkel később, idézem: x+y sebességgel átrobogott a vonat.

A hős audis történetét hamar felkapták a bulvárlapok és a néhány megyei újság is. „Dráma Simontornyán: Sztrók után mentett életet a vasúti átjáróban Gyula” – hogy csak egy címet idézzünk. És hogy egy cikkrészletet is egy másik lapból: "A[z átjáró előtt álló Audit vezető – a szerk.] férfi még hátra is tolatott, hogy helyet csináljon az életveszélyben lévő kocsinak, de a sofőr semmire nem reagált. A férfi ekkor vágódott ki az Audijából, és egyenesen a fagyott állapotban lévő vezetőhöz rohant. A Hír Tv tovább emelte a tétet, amikor idézi a megmentő szavait: „Az égiek hoztak engem vissza, és ők küldtek most ide”.

Mindez azonban nem így történt – derült ki, amikor a MÁV augusztus 14-én közzétette az átjáróban működő térfigyelő kamera felvételét.

A videót alig 150 ezren látták, és a kommentek, illetve hozzászólások száma egyaránt töredéke csupán az eredeti poszt elérésének, ami tökéletesen megmutatja, hogyan viszonyulhat bármilyen virális Facebook-poszt egy később megjelentetett közléshez, noha az utóbbi jelentős részben cáfolja az előzőleg leírtakat.

A felvétel szerint a posztban hősként emlegetett Gyula nem rohant oda a síneken álló Opelhez, amely a felvétel huszadik másodpercénél tolatás közben letöri a sorompót, 0:28-ra pedig el is tűnik a helyszínről. A vonat 0:55 körül halad át az átjárón mérsékelt sebességgel, miközben felbukkan a kamera képén a később hőssé tett autós, hogy elcipelje az útból az átjáróban heverő csapórudat.

A kétféle valóság közt feszülő ellentétet talán a Bács-Kiskun megyei hírportálnál is megérezték, mert ugyan az esetről 11-én megjelent cikkben még a hősi eposzhoz igazodva azt írják, hogy az Audi vezetője odarohant a fehér autóhoz, hogy kirángassa a sokkból annak vezetőjét, a cikk végén mégis hivatkoznak a MÁV három nappal később nyilvánosságra hozott felvételére, amelyet látva egyszerűen pontosítani kellett volna a cikket.

A felvételt végignézve egyértelmű, hogy pontosan ugyanolyan sorompótöréses rongálás és szabálysértés történt augusztus 7-én, Simontornyán, amelyhez hasonlót idén augusztus elejéig 565, tavaly egész évben pedig 755 alkalommal regisztrált a vasúttársaság. Ijesztően magas számok ezek, pedig a KRESZ pontosan rögzíti, milyen módon és mikor szabad, illetve nem szabad a sínekre hajtani az átkelőknél. Mivel a MÁV idén, július végéig 23 millió forintot költött a sokszor gazdátlan esetek nyomainak eltüntetésére és januártól mostanáig 63 átjárós balesetben huszonketten vesztették életüket, össze kell foglalnunk a szabályokat.

A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, és az áthaladás során követni kell az átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseket. Így, ha a fénysorompó egyáltalán nem világít, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a berendezés nem működik, és ilyenkor meg kell állni az átjáró előtt, majd mindkét irányba nézve meg kell győződni arról, hogy nem jön-e a vonat.

Általános szabály, amit a simontornyai incidensben két autós is megszegett, hogy a jelzéstől függetlenül csak akkor szabad a sínekre hajtani, ha az átjáró túloldalán nem torlódik a kocsisor, vagyis biztosított az út a távozásra.

Pontosan ezt a szabály szegte meg a fehér és szürke autó vezetője, akikre végül rázáródott a sorompó.

A vasúttársaság kivizsgálta az ügyet, és a Telex kérdéseire adott válaszában megerősíti, hogy augusztus 7-én, 12 óra 40 perckor, Simontornya állomás közelében valóban letörte egy autó a félsorompót. Az eset során senki nem sérült meg, és a sorompót 13 óra 50 perckor helyreállították. A MÁV rendőrségi feljelentést tett, illetve benyújtotta kárigényét az elkövetővel szemben.

Bár a Darwin-díjas incidens a helyzetfelismerés tökéletes kudarcára is példa, mégis érdekes adalék, hogy a félsorompókat kifejezetten úgy tervezik, hogy szükség esetén kockázat nélkül le tudja törni őket egy személyautó, ha másként nem tud elmenekülni a vonat útjából.

Körülbelül tíz-huszonötezer forintos kár keletkezik, ha csak csapórudat kell visszaszerelni, az azt rögzítő úgynevezett nyírócsavar cseréjével. Amennyiben a sorompó egésze megrongálódik, például összetörik a rúdja, nagyjából ötvenezer forintba kerül a javítás, de a kár, a berendezés sérülésétől függően több százezer forintra is emelkedhet, sőt, a sokszor a vonat és az autó ütközésével végződő vasúti átjárós balesetek nyomán tavaly egymilliárd forintot költöttek a helyreállításra.

A Magyarországon ijesztő ütemben szaporodó vasúti átjárós balesetek körülményeivel nemrég részletesen foglalkoztunk Dr. Herpy: fogadóóra című műsorunkban, de a simontornyai eset kapcsán ismét megkértük dr. Herpy Miklós közlekedési jogászt, hogy a látottakat értékelve foglalja össze, mire számíthat a fehér autó vezetője.

A szakértő szerint a bajba jutott opeles csupán szabálysértést követett el azzal, hogy megállt a síneken. Azzal viszont, hogy letörte a félsorompót, a közlekedés biztonsága elleni gondatlan vétséget követett el, amelyet akár egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethetnek.

Dr. Herpy szerint kedvező körülmények, és tiszta közlekedési előélet esetén a fehér Opel vezetője pénzbüntetésre számíthat, valamint egy időre bevonhatják a jogosítványát is. Az általa okozott kárt az autó kötelező biztosítása terhére kell megtéríteni, de ehhez ismerni kellene az autó rendszámát. Erről egyébként a Blikk azt írja, hogy nem magyarországi. Az ügyvéd azt javasolja, hogy ha az autó gazdája magára ismer, jelentkezhet a rendőrségen, illetve ezt tehetik a szemtanúk is.

A cikk készítése közben sikerült elérnem Melindát, a történekről szóló eredeti Facebook-poszt szerzőjét, aki kérésemre megnézte a MÁV videóját is, amelyet állítása szerint eddig nem látott. A felvétel kapcsán úgy nyilatkozott, hogy az esetet az átjáró túloldaláról, a videó képterének jobb oldalára eső dinnyeárus sátrak környékéről követte, és posztját az átélt trauma hatására írta. Most úgy érzi, a parkolóból látottak az eltérő perspektíva miatt minimálisan eltértek a felvételen lezajló eseményektől.

Arra határozottan emlékszik, hogy az Audiban várakozó ismerőse kiszállt autójából, és kiabált a sorompók közt rekedt fehér Opel vezetőjének, illetve integetett neki, hogy tolasson. Persze N. Melinda elismeri, hogy mindez a kamera látószögéből nem igazolható. A Facebook-poszttal végül a bulvármédiát megpörgető nő célja az volt, hogy felhívja az autósok figyelmét a szabályok betartásának fontosságára, és mivel a jelenlévők közül egyedül az ismerőse reagált helyesen és gyorsan, szerinte megérdemli az elismerést. Ennek ellenére furcsa és ironikus, hogy ennyire félre tudott csúszni az ügy értelmezése egyes sajtóorgánumokban.

Kövess minket Facebookon is!