Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének vezetője is ott ült Palkovics László asztalánál az étteremben

2022. július 19. – 13:53

frissítve

Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének vezetője is ott ült Palkovics László asztalánál az étteremben
Fotó: Kele János / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Palkovics László ipari miniszter és Vitézy Dávid államtitkár társaságában Mészáros Lőrinc egyik vasúti építőcégének vezérigazgatója, Sárváry István is ott ült annál az éttermi asztalnál, amelyhez a katatörvény elleni tüntetés közben ment oda a budai Várban egy Wolt-futár és Gelencsér Ferenc, a Momentum elnöke.

A budai Várban tartott hétfő esti, katatörvény elleni demonstráción Gelencsér Ferenc, a Momentum elnöke fülest kapott arról, hogy a 21 nevű étterem teraszán ott ül Palkovics László ipari miniszter, aki egyébként a Várban is lakik. Gelencsér ezért egy Wolt-futárral együtt odament a miniszterhez és társaságához, és arra kérte Palkovicsot, magyarázza el, mihez kezdjen most a futár. Palkovics igyekezett udvarias maradni, azt mondta: sokszor elmondták már, miért volt szükség a kata szabályainak megváltoztatásra. Végül megállapodtak abban, hogy a miniszter később személyesen is egyeztet majd a kérdésről a futárok képviselőjével.

A 444.hu közvetítésén látható képek és videó tanúsága szerint a miniszter három emberrel beszélgetett az étterem teraszán. Közülük az egyik Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár volt. Abban semmi különös nincs, ha egy miniszter este az államtitkárával iszogat egy asztalnál, és munkahelyi vagy akár magánjellegű dolgokról beszélget.

Sokkal több kérdést vet fel viszont a Vitézyvel szemben ülő ember személye. Ő ugyanis Sárváry István, a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. vezérigazgatója. A cég vasútépítéssel, vasúti pályaépítéssel és korszerűsítéssel foglalkozik, több jelentős állami tender győztese. Ők nyerték meg például a Kelenföld–Százhalombatta, a Füzesabony–Debrecen, a Szeged–Röszke, a Békéscsaba–Lőkösháza, a Debrecen–Balmazújváros és a Déli körvasút fejlesztését. A V-Hídnak 2021-ben 62 milliárd forint nettó árbevétele és 16 milliárd forint adózás előtti eredménye volt. Jelenleg 152 alkalmazottja van.

Sárváry Istvánt korábban L. Simon László kulturális államtitkár bizalmasaként emlegették. Eredetileg L. Simon egyik helyettes államtitkára volt a Miniszterelnökségen, ahol a kiemelt kulturális fejlesztésekért felelt. Miután konfliktusok alakultak ki Lázár János miniszter és az egyre nagyobb befolyásra szert tevő L. Simon között, Lázár egyebek mellett megszüntette Sárváry pozícióját is.

Sárváryt ezért 2015-ben kinevezték a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ élére úgy, hogy az előtte egy évvel kinevezett igazgatót különösebb indoklás nélkül menesztették. Lázár János aztán 2016-ban menesztette a Forster Központ éléről is Sárváryt (a Központ 2017. január 1-jével meg is szűnt), aki ezután lett a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Építő Zrt. vezérigazgatója.

A 2015-ben alapított cég mostanra fontos szereplője lett a magyar vasútépítési piacnak. 2020-ban beszereztek egy olyan gépláncot, amely egyszerre képes felszedni a vasúti sínpárokat és lefektetni, építeni is. Ilyen eszköze akkor Európában csak három cégnek volt. A gép bemutatásán akkor Palkovics László miniszter is részt vett.

Elhangzott, hogy ez a fejlesztés növeli a V-Híd esélyeit külföldi megbízások elnyerésére is, főleg a Balkánon, ahol napirenden van a nagyrészt kínai hitelből és kínai partnercégekkel közös gigantikus beruházás, a 750 milliárd forintos Belgrád–Budapest-vasútvonal építése. A beruházás fővállalkozója a Mészáros-birodalomhoz tartozó RM International Zrt., amelynek igazgatóságában jelen van Sárváry István is.

Információink szerint a Technológiai és Ipari Minisztériumnál már csak egy közlekedési nagyberuházás maradt, miután Lázár János minisztériuma átvette a NIF Zrt.-t és a fejlesztési nagyprojekteket: a Budapest–Belgrád-vasútvonal építése. Ennek egyik kivitelezője a V-Híd, és a beszélgetés forrásaink szerint arról szólt, hogy a beruházást fel kell gyorsítani.

Írásban elküldtük kérdéseinket Palkovics László minisztériumának arról, hogy miről egyeztettek Sárváry Istvánnal az éttermi asztalnál, és miniszterként nem tartja-e összeférhetetlennek az ilyen informális egyeztetést egy állami tendereken induló cég vezérigazgatójával.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a Facebook-oldalán azt írja: a V-Híd egy meghirdetett stratégia mentén sorban felvásárolja a teljes magyar vasútépítési szektort, tervezőcégektől a kivitelező szakcégekig, hogy ne is legyen fizikailag sem konkurenciája. A VEKE úgy tudja, hogy az asztaltársaság negyedik tagja Szeneczey Balázs, Vitézy helyettese volt, aki a Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. (NKK) megbízott vezérigazgatója.

Mint megírtuk: a Budapest Fejlesztési Központ utódcégét, a 300 fős Nemzeti Közlekedési Központot (NKK) korábban Vitézy Dávid vezette államtitkári rangban. A társaságot most egy rendelettel elvették a Palkovics László vezette Technológiai és Ipari Minisztériumtól. Az új tulajdonos a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium lett.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!