Légtérsértő kisrepülő: kultúrterületen nem szokás csak úgy lelőni egy gépet
2022. június 12. – 12:39
frissítve
Egy levegőben repülő géppel túl sokat nem lehet tenni, legfeljebb le lehet lőni, ha veszélyesen viselkedik, mondta lapunknak Háy György balesetvizsgáló és nyugalmazott pilóta az illegálisan Magyarországon is átrepülő litván kisgéppel kapcsolatban.
Korábban beszámoltunk róla, hogy szerdán hét ország, köztük Magyarország légterén is átrepült illegálisan egy litván kisrepülő, ami Bronius Zaronskis litván százados nevén volt korábban. A gép elfogására a magyar, az amerikai és a román légierő vadászgépeit is riasztották, de a pilóták nem tudtak vele kapcsolatba lépni, csak követték az alacsonyan repülő rejtélyes gép útját.
Miért nem tudták földre kényszeríteni a kisgépet?
Háy György szerint nincs olyan mint a filmekben, hogy a vadászgép fölé repül és földre kényszeríti a szabálytalan repülőt, ha az nem akar leszállni. A protokoll szerint ilyen esetekben először a repülésirányítók jelzik a gép pilótájának, hogy szabálytalanul repül, szálljon le. Ha nincs kapcsolat, akkor van egy speciális vészfrekvencia, amin üzenhetnek neki. (A litván gépnél ez sem működött, nem válaszolt a rádiócsatornákon.)
A következő lehetőség, hogy vannak az úgynevezett látjelek. Ilyenkor már bevetik a légierő vadászgépeit. Az egyik gép a szabálytalan gép mellé repül baloldalról (nagyobb gépeknél baloldalt ül a kapitány), és billegtet a szárnyával. Így hívja fel a figyelmet arra, hogy fel akarja venni a kapcsolatot, kövesse őt. Esetleg még kiengedett futóművel is jelezheti, hogy le kell szállnia. Ez az úgynevezett elfogás, ilyenkor a szabálytalan gép pilótája is tisztában lehet vele, hogy a vadászgép párja a háta mögött van, és lelőheti őt.
Csakhogy a litván százados – ha ő vezette a gépet – pontosan tudta meddig mehet el. Tudhatta azt is, hogy kultúrterületen nem szokás csak úgy lelőni egy gépet, mert szabálytalan. A vadászgépek ilyen esetben lényegében tehetetlenek, csak követhetik a repülőt, ha nem akarnak nemzetközi botrányt egy civil gép lelövéséből. De a követés sem egyszerű, mert a gyors vadászrepülőknek nehéz tartani egy lassabb kisgéppel a sebességet. Szerdán valószínűleg követték, és arra vártak, hogy előbb-utóbb leszálljon. Ez be is következett.
Ha már leszállt, miért nem tudták ott marasztalni a kisgépet?
Mint írtuk, a litván kisgép kora délután a hajdúszoboszlói repülőtéren szállt le, engedély nélkül. A gépen két férfi volt, akik kiszálltak, megfenyegették a reptér gondnokát, majd gyorsan megtankolták a gépet. Amikor a rendőrség kiérkezett, azonnal felszálltak és elmenekültek.
Háy György szerint a reptéren több dolog is történhetett, mint ami megjelent a lapokban. Egyfelől az is lehet, hogy valamennyire meg volt szervezve a leszállás, ha ilyen könnyen és gyorsan megtankoltak és továbbrepültek a géppel. Ha nem így volt, akkor a kisgép utasai súlyos, nyomatékos fenyegetést produkálhattak, jó eséllyel fegyverrel. Ez akadályozhatta meg azt is, hogy autóval az induló gép elé álljanak, amit a reptér munkatársai egyébként könnyen megtehettek volna.
„Még azt sem tudni, mi értelme volt az egésznek, hiszen repülhetett volna szabályosan is a pilóta. Talán vihetett valamit”
– mondta Háy György, hozzátéve: van egy olyan sejtése, hogy később sem fog sokkal több kiderülni az ügyben. Arra a kérdésre, hogy ezek szerint bármikor számíthatunk rá, hogy ilyen eset újra megtörténik, és egy – akár robbanóanyaggal megrakott – ismeretlen gép engedély nélkül berepül Magyarországra, a szakértő annyit mondott, ilyenkor a hatóság tekintélyének a védelme érdekében valamit ki kell találni.
Háy György szerint a labda most a bolgároknál pattog, mert az információk szerint ott találták meg a gépet, amin számos nyom lehet, és ott szálltak ki az emberek is. Ha a helyiek elmondásának hinni lehet, egy működő kamera is volt a gépen, ami ha igaz, a felvételek segíthetnek az ügy felgöngyölítésében. A szakértő szerint nem megszokott, hogy egy gépen kamera rögzíti az eseményeket, legfeljebb érdekesebb repüléseknél teszik fel, vagy ha például bizonyítani akarnak vele valamit.