Érettségiző diákok: A szövegértés könnyű volt, az összehasonlító verselemzést alig választotta valaki
2022. május 2. – 17:01
„Szerencsések voltunk, értelmes kérdések voltak a szövegértésnél, könnyen lehetett rá válaszolni, az érvelésnél könnyen lehetett érvelni az állítás mellett és ellene is”
– ezt Geiger Anna, a Veres Pálné Gimnázium egyik végzős diákja mesélte a Telexnek a hétfői magyarérettségi után. A budapesti Veres Pálné Gimnázium bejáratánál már 45 perccel a 13 órás beadási határidő előtt elkezdtek gyülekezni a végzett érettségizők. A legtöbben könnyűnek érezték az idei magyar nyelv és irodalom feladatsort, és időben végeztek vele.
Az idei feladatok
Középszinten a diákok két feladatsort kaptak, az elsőre 90 percük volt. Itt a Magyar szókincstár egyik fejezetének előszavából vett részlet alapján szövegértési feladatot kellett megoldaniuk, majd választhattak két rövid szövegalkotási feladat közül: az iskolai memoriterek fontosságáról érvelhettek vagy egy iskolagyűlési hozzászólást írhattak a tanulmányi kirándulásokról. A második részre 150 percet kaptak, ebben a részben hosszabb esszé jellegű fogalmazást kellett írniuk. Itt is választhattak: vagy Szabó Magda Ezüstgolyók című novelláját elemezhették vagy Juhász Gyula Várad és Janus Pannonius Búcsú Váradtól című versét hasonlíthatták össze.
A középszintű érettségi első részében a szövegértési feladatot egyszerűnek találták, a második feladatnál a legtöbben inkább az érvelést választották a diákönkormányzati felszólalás megírása helyett. Az érettségi második részében szinte mindenki a Szabó Magda-novellát elemezte.
Szinte mindenki a novellaelemzést választotta, az összehasonlító verselemzés nehéznek tűnt
Zab Mátyás, a gimnázium egy végzős diákja volt az egyetlen azok közül, akikkel beszéltünk, és aki nem érvelést, hanem hozzászólást írt az első résznél:
„az érvelésnél nem jutott eszembe, mi az a memoriter, így csak a másik volt opció, de az is simán megugorható volt.”
Takács Dóra mindössze 50 perc alatt végzett az első résszel, amire 90 percük volt a diákoknak. Ő a második részből inkább a novellaelemzést választotta, amit könnyűnek érzett, csak szerinte hosszú volt a Szabó Magda-novella. Geiger Anna szerint egyedül a versösszehasonlítás tűnt nehezebbnek a korábbi évek feladatsoraihoz képest.
Karai Júlia, Horváth Hanga és Badar Borbála is a novellaelemzést választották, de szerintük a feltett kérdéseket nem volt könnyű megválaszolni. Ők nehezebbnek érezték ezt a novellaelemzést annál, mint amiket órán írtak.
„Nem volt túl sok szereplője, cselekménye a novellának, egy emberről hallottunk, de még a narrátort sem ismertük meg”
– mondta Júlia. Abból is érezték, hogy nehezebben ment az esszé kidolgozása, hogy kitöltötték a rendelkezésre álló 150 percet, míg a korábbi gyakorlásoknál előbb végeztek a feladatokkal.
Hasonlókat mondott Paksi Vilmos és Kovács Álmos is, akik szerint most nehezebb volt a második rész, mint a próbaérettséginél. Azt mondták: a versösszehasonlításnál semmi párhuzamot nem láttak a két vers között, a novellaelemzésnél a megadott szempontokat kevesellték.
Egyedül Álmos választotta a versösszehasonlítást azok közül, akikkel mi beszéltünk. Ő azt a taktikát követte, hogy külön elemezte végig a verseket. Ő inkább az első résznél érezte, hogy sietnie kell, a második részre bőven elég volt a megadott idő. Még úgy is, hogy Álmos azt mondta:
„az első órában semmit nem írtam, mikor hátranéztem, a mögöttem lévő lány már másfél oldalt írt, elment az idő, amíg elolvastam, megértettem a feladatot.”
Emelt szinten könnyűnek érezték a feladatokat
Rónai Sára és Garai Lilla mindketten emelt szinten érettségiztek magyarból, így ők egy három részből álló feladatsort írtak. Egyikőjük sem érezte nehéznek a korábbi évekhez képest az idei feladatsort, pozitívumként kiemelték: kevesebb száraz elméleti tudást vártak most el tőlük. Az utolsó kérdésnél a személyes véleményükre voltak kíváncsiak. Azt mondták, korábban ilyen feladat egyáltalán nem volt az emelt érettségin: „a véleményünkre voltak kíváncsiak arról, hogy az ars poetica egy kihaló műfaj-e” – mondta Lilla.
Emellett kevesebb volt a nyelvtani feladat a tesztben, és ők annak is örültek, hogy idén már lesz szóbeli érettségi is az írásbelik mellett.
„Az érettségi legjobb része, hogy van szóbeli. Magyarból ad egy alapműveltséget az, hogy az ember elolvassa a kötelező olvasmányokat”
– mondta Sára.
Lilla úgy élte meg, hogy a járvány miatti online tanulás lényegében kimaradt a gimnáziumi évekből. Szerinte az mindenképpen kiderült ebből, hogy nagyon fontos a jelenléti oktatás.
Nem mindenki örül a szóbeli érettséginek
Tehát vannak, akik örülnek annak, hogy idén már lesz szóbeli érettségi is, viszont több diák szerint így sokkal nehezebb lesz teljesíteni a követelményeket.
Geiger Anna sajnálja, hogy idén már lesz szóbeli érettségi, szerinte magyarból nem annyira nehéz a szóbeli, de idegen nyelvből elmaradhatna.
„Engem ez nagyon kiakaszt, rengeteg az anyag” – mondta Takács Dóra. Ő biológiából fog emelt szinten érettségizni, ahol az egyik résznél egy kísérletet kell elméletben levezetnie. Mivel a fakultációs évét karanténban töltötte, így nem látta azokat a kísérleteket, amiket most majd a vizsgán kellene elmagyaráznia.
Mindannyian érzik a hiányát a koronavírus-járvány miatt kimaradt két év jelenléti oktatásának. A legtöbben inkább történelem tárgyból tapasztalják a lemaradást, de a tanárok szerintük mindent megtettek, hogy bepótolják a hiányosságokat. Többet kellett egyénileg készülniük az érettségire, de például a matektanáruk lyukasórában is felajánlotta, hogy segít nekik, és még a szóbelik előtt tartani fognak közös felkészítő órákat is a gimnáziumban.
„Inkább az a zavaró, hogy nem lehet annyira jól összehasonlítani a most megszerzett pontokat a tavaly felvettekével”
– mondta Zab Mátyás, aki szerint a szóbeli inkább feljebb tudja vinni majd a pontokat, mert a tanárok jóindulatúak. Ezzel a legtöbben egyetértettek. Hanga szerint így az érettségiélmény is jobb lesz, és a szóbeli leveszi a terhet az írásbelikről. Ennek az az oka, hogy így nem érzik annyira a súlyát az írásbeliknek, mert nem ez az egyetlen lehetőségük. Ezzel nem értett egyet Takács Dóra, aki szerint a szóbeli inkább ronthat a megszerzett pontokon, főleg ha valakinek nincs jó „beszélőkéje”.
A Corvinus a legnépszerűbb
A harmincfős osztályokból átlagosan három-négy diák menne külföldre tanulni. Van, aki Bécsbe jelentkezik gazdasági jogra. Többen mennének a Corvinusra gazdasági szakra, van, aki a Színművészetire készül, más az Eötvös Loránd Tudományegyetemre jogra vagy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemre építészmérnöknek.
Ma a legtöbben már csak kialusszák magukat, de van, aki még délután is matematika feladatokat fog megoldani, vagy már a szerdai történelemre tanul.
A Telexen már meg lehet nézni a magyar nyelv és irodalom mai feladatlapjának megoldásait. Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tanára rövid videókon ismerteti az esszéfeladatok lehetséges megoldását.
Mi várható a héten?
Minden végzős középiskolás diáknak öt tantárgyból kell érettségit tennie. Holnap a matematika, szerdán a történelem, csütörtökön az idegen nyelvű írásbeli érettségikkel folytatódnak a vizsgák.
Az elmúlt két évben a koronavírus miatt nem tartottak szóbeli érettségit, de idén már ismét hagyományosan zajlanak az érettségik: emelt szinten június 1–9. között, középszinten június 13–24. között szóban is vizsgázni fognak a diákok.
Egy végzős osztály idén petíciót indított, hogy azokat most se tartsák meg, mert szerintük a tavaly érettségizők pont annyi ideig tanultak online, mint az idei végzősök, mégsem kellett szóban vizsgázniuk. Ezen kívül az idén érettségizők a felkészülésük jelentős részét online oktatásban töltötték, és a 2021. szeptemberi visszatérésük óta is rendszeresen kerültek karanténba diákok és tanárok. A petíció kezdetén az Oktatási Hivatal (OH) válaszában nem támogatta a kezdeményezést, mint írták: „jelenleg nincsenek érvényben rendkívüli szabályok az érettségi vizsgákra”.
A Telexen holnap és szerdán is reményeink szerint 14-15 óra körül láthatóak lesznek a feladatsorok megoldásai, amelyeket szaktanárok töltenek ki. Néhány érdekes feladatot a tanárok rövid videókban is bemutatnak majd.