Orbánnak most a nyugdíjemelés és az államilag olcsósított csirke far-hát sem segített

Legfontosabb

2022. május 01. – 20:44

Orbánnak most a nyugdíjemelés és az államilag olcsósított csirke far-hát sem segített
Illusztráció: Lerch Julcsi / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Elérkezett egy újabb vasárnap, és ez törvényszerűen hozza magával, hogy befutott a Lájkbajnokság aktuális epizódja is itt a Telexen. Háromnegyed-jubileumot ünnepelhetünk, ez ugyanis a politikusok közösségi médiás aktivitását elemző sorozatunk 75. fordulója. Váratlan fordulatokban és bizarr részletekben most sem lesz hiány, még ha a legnagyobb meglepetést már el is spoilereztük a címben meg a címlapképben.

Tizenöt hetet nyert meg zsinórban a Lájkbajnokságban Orbán Viktor, és már éppen azt gondoltuk volna, hogy ilyen népes és lelkes rajongótábor mellett felesleges is más politikusnak erőlködnie, váratlanul megszakadt a nagy sorozat. És nem is azért, mert különösebben inaktív lett volna a miniszterelnök: bár 16 poszt egy héten nem számít ugyan soknak, de Orbán átlagához képest kevésnek se (a top15-be öten még ennél is kevesebb bejegyzéssel kerültek be). Hogy mi történhetett, azt mindjárt nekiállunk boncolgatni, de előbb lássuk a szokásos toplistát – ennyi lájkot gyűjtöttek a legnépszerűbb magyar politikusok a héten Facebookon:

Heti interakciók
1.Szijjártó Péter289 000
2.Orbán Viktor273 000
3.Németh Zsolt162 000
4.Hadházy Ákos114 000
5.Mesterházy Attila93 000
6.Varga Judit75 000
7.Kocsis Máté66 000
8.Czeglédy Csaba54 000
9.Karácsony Gergely54 000
10.Márki-Zay Péter48 000
11.Jakab Péter44 000
12.Zsigmond Barna44 000
13.Szentkirályi Alexandra41 000
14.Dömötör Csaba41 000
15.Dobrev Klára41 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 22, péntek reggel 7:30 és április 29, péntek reggel 7:32-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A célközönség megvolt, valami mégis hibádzott

Szijjártó nyert vagy Orbán veszített? Tulajdonképpen a kettő együttállásának köszönhető az eredmény: Orbán az elmúlt 15 hét második leggyengébb eredményét hozta a héten, Szijjártó pedig a háború kitörése és a választás körüli 2-2 hetet leszámítva a legjobbat. De milyen tartalommal érték ezt el?

Szijjártónál igazából csak a szokásos ment, nála az az egyértelmű közösségi médiás stratégia, hogy részletesen dokumentálni és sulykolni kell, hogy mennyire emberfelettien sokat dolgozik. Ez most is nagyjából így ment, csak szokatlanul sok posztja sült el kiemelkedően jól, 15-20-25 ezer lájkkal.

Annál érdekesebb a helyzet Orbánnál, ahol a facebookos stáb a választás óta láthatóan szenved, próbál abból főzni, amije van, de nagyon kevés alapanyagot kap. Így aztán marad a brit abszurd humorból ismerős stratégia: „Maga többet ismétel, mint a BBC!”. Múlt héten már említettük az egészen extrém, 23 posztból álló sorozatot, amiben különféle városoknak köszönte meg Orbán a választási győzelmet.

Most ilyen szintig azért nem ment a stáb, de a nyugdíjemelésről három posztban számoltak be, az árstop fenntartásáról négyben, a Szakma Sztár nevű rendezvényről pedig hatban (ez egy fesztivál, aminek a célja fizikai szakmák, a szakmunkásképzés „társadalmi elismertségének és vonzerejének növelése”). Ha belegondolunk, ezek az üzenetek egyesével pont azoknak a rétegeknek szólnak, amelyekben a kutatások szerint kiemelkedően népszerű a Fidesz: az alacsony iskolázottságúak, az idősek, a rossz anyagi körülmények között élők.

És mégis, hiába voltak meg a célcsoportok, a reakció jóval gyengébb volt a szokásosnál. Talán az állandó önismétlés nem jön be, talán a fantáziátlan és lelketlen szlogenek. Komolyan, hát ki áll elő egy olyannal, hogy „Magyarországon a fiataloké a jövő!”? Ki másé lenne? Vagy miért lenne ebben különleges Magyarország? És mi jöhet ezután: „Magyarországon reggel kel fel a Nap!”? „Magyarországon hétfő után kedd jön!”?

Két meglepetésember

Mesterházy Attila és Németh Zsolt is a lájkbajnokságos pályafutása legelőkelőbb eredményét érte el a héten, előbbi az 5., utóbbi a 3. helyezéssel. Érdekesség, hogy egyébként Németh kikapott a választáson egyéniben, Mesterházy meg el sem indult, mert már az előválasztáson kikapott.

Mi a titkuk? Az, hogy mind a ketten Orbánnal foglalkoznak. Mesterházy posztjainak többsége arról szólt a héten, hogy az EU mekkora pofonokat osztott ki neki, illetve hogy Putyin („Orbán haverja”) milyen borzasztó dolgokat művelt. Németh Zsolt eközben a posztjaiban leginkább Orbán-fotókat váltogat Orbán-idézetekkel, a jelek szerint nagy sikerrel. A héten 16 (!) Orbán-fotó volt kinn a falán, plusz egy a coverképében is. Elnézést, ha most tönkreteszünk egy klasszikus mémet, de hát az embernek óhatatlanul is az Overly attached girlfriend jut eszébe. Meg az, hogy tulajdonképpen a propagandista-toplistánkról ismert a Nyugati fény, illetve a Fidesz KDNP 2022 kicsit visszafogottabb verzióit adják elő ők ketten.

További random érdekességek a toplistáról

  • Lázár János két heti stabil top15-tagság után kiesett a listáról – érdekes módon az eredményei pontosan lekövetik a pletykák hangerejét, amik arról szólnak, hogy miniszteri posztot kaphat az új kormányban.
  • Elég fura, hogy miközben Németh Zsolt óriási egyéni rekorddal egészen a dobogóig jutott, a vele nagyjából csereszabatos tartalommal operáló fideszes újhullám Zsigmond Barnától Aradszki Andrásig és Bányai Gáborig továbbra is csak szenved.
  • Amikor ezeket a sorokat írom, Gyurcsány már kilenc napja nem posztolt, Kocsis Máté pedig nyolc napja nem gyurcsányozott Facebookon, mind a kettő rekordgyanús.
  • Czeglédy Csaba rég nem látott ismerős a listán, egészen pontosan január második hetében volt utoljára a top15-ben.
  • Márki-Zay beállni látszik arra a heti 50 ezer lájk és 10. hely körüli szintre, ahol tavaly augusztus-szeptemberben, az előválasztás előtt járt.

Still ain't got no money

A hirdetésre költött összegek szépen jelzik, hogy már harmadik hete éljük a hardcore politikai kampány nélküli facebookozás boldog időszakát, élvezzük is ki minden percét, mert ritka ajándék az ilyesmi manapság Magyarországon.

A közmédia híradója lett a legbőkezűbb hirdető, rongyos egymillióval, és itt ugyan még megy megszokásból és lendületből a propaganda, azért sűrűn feltűnnek mellette az olyan, közszolgálatilag nyilván ultrafontos hirdetések is, mint „Egy felbukkanó labrador dobta fel a közmédia időjárás-jelentését, a meteorológus néhány trükkre is rávette a barátságos négylábút”, vagy „Meglepő dolgok, amikre nem is gondoltál, hogy tavaszi fáradtságot okozhatnak”.

Hirdetésre költött pénz
1.hirado.hu1 100 000
2.Genesis Média950 000
3.Mediaworks800 000
4.Nyugati Pályán650 000
5.Political Capital350 000
6.Agroinform.hu300 000
7.Pesti TV250 000
8.Origo250 000
9.Közösségre Kapcsolva200 000
10.Nemzeti Agrárgazdasági Kamara200 000

A pártokra és politikusokra szűkített lista legviccesebb eleme, hogy ha Rétvári és Simicskó költését is hozzávesszük, a KDNP a mezőny legnagyobb hirdetője. És hát, valljuk be, azért extrém élénk fantázia kell ahhoz, hogy el tudjuk képzelni, hogy a KDNP egy önállóan értelmezhető és létező párt.

Hirdetésre költött pénz
1.Momentum500 000
2.Megoldás Mozgalom500 000
3.KDNP450 000
4.Fidesz Budapest400 000
5.Rétvári Bence120 000
6.Ungár Péter100 000
7.Kásler Miklós70 000
8.Donáth Anna70 000
9.Simicskó István70 000
10.Karácsony Gergely70 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az április 20. és 26. közti időszak költéseit mutatják.)

Orbánból kettő van!

A miniszterelnök mellett most névrokona, az államtitkár is felkerült a hét legnagyobbat futó bejegyzéseinek listájára, egészen váratlanul. Más kérdés, hogy az egy szál, nagyon bedurrant posztja mellett nem igazán tudott semmit felmutatni, így a nagy toplistáról le is maradt.

  1. Orbán heti jolly joker posztja: „Aki ma Magyarországon a munkájából szeretne megélni, annak lesz munkája, lesz otthona, és biztonságos környezetben nevelheti fel a gyerekeit a világ legszebb országában.” – 51 ezer interakció
  2. Orbán bejelenti hogy marad a hatósági áras benzin és élelmiszerek – 34 ezer
  3. Szijjártó bejelenti, hogy Magyarország gázellátása biztonságban van – 33 ezer
  4. Orbán, mármint nem Viktor, hanem Balázs, egy videót mutat, amin egy szélsőjobboldali spanyol EP-képviselő dicséri a magyar kormányt – 29 ezer
  5. Szijjártó a CNN-nek ad interjút (és a videó nyitóképén kicsit úgy néz ki, mintha Joker szerepére készülne a következő Batman-filmben) – 27 ezer

Minden nagyon szép, minden nagyon jó, minden nagyon vicces

Az egyes reakciótípusokból legtöbbet kapott posztok következnek, két tanulsággal. Egy: a fideszesek rettentően szomjazzák a külső elismerést, ha valaki külföldről elismeréssel nyilatkozik a magyar kormányról, azt imádják, pajzsra emelik, körbehordozzák és mutogatják, mint a véres kardot. Kettő: bár Orbán Viktor személyi kultusza elképesztően erős, és úgy tűnik, az is bejön neki, ha rutinból pufogtat üres szólamokat, a lájkokat kicsit szétszálazva kiderül, hogy azért nem általános a rajongás, rekordsok gúnyos reakciót is kap ilyenkor.

  • A legtöbb megosztás: Orbán Balázs és a spanyol politikus beszéde.
  • A legtöbb komment: Orbán Viktor posztja arról, hogy Magyarországon minden csodálatos.
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy videója a hatvanpusztai Orbán-birtokról.
  • A legtöbb meglepett emoji: Czeglédy Csaba, „A tegnapi bukás után vajon Le Pen hogyan fizeti vissza Orbán bankjának (MKB) a 4 milliárdos hitelt? Elengedik neki vagy kölcsönkér Putyintól?”
  • A legtöbb szomorú emoji: Hadházy posztja egy oroszok által megölt ukrán nőről és három hónapos gyerekéről.
  • A legtöbb szívecske: Orbán bejelenti, hogy marad a benzin és az élelmiszerek hatósági ára.
  • A legtöbb nevető emoji: újra Orbán posztja arról, hogy Magyarország a legszebb ország a világon, ahol mindenkinek lehet munkája, otthona és biztonsága, ez csak elhatározás kérdése.

A legtöbb megosztás

Hadházy megint megnyerte a legtöbb megosztás versenyét, de korántsem azzal az utcahossznyi fölénnyel, ahogy szokta. Szokatlanul sok fideszes van most a listán, az első hatból négy kormánypárti, ilyen még közvetlenül a győztes választás után sem volt. Egészen látványos Mesterházy Attila előretörése, meglátjuk, egyszeri fellángolás volt-e ez, vagy új trónkövetelő érkezik a személyében.

Heti megosztások
1.Hadházy Ákos17 800
2.Mesterházy Attila12 200
3.Orbán Viktor12 200
4.Orbán Balázs12 200
5.Szijjártó Péter12 000
6.Németh Zsolt7 900
7.Czeglédy Csaba5 800
8.Dobrev Klára5 300
9.Z. Kárpát Dániel4 100
10.Jakab Péter2 700

Kislányom „Mágikus realizmusa”, mindenkinek fantasztikus élményeket tud adni

A virális posztok toplistáján két bejegyzéssel is szerepel Szabó Tünde sportállamtitkár, aki egyébként két hete már megjárta ezt a listát, és a témája akkor is ugyanaz volt, mint most: a lánya, aki 11 éves, és fest, a műveit ki is állítják. A büszke anya mellett egyébként Novák Katalin is posztolt erről, és rápörgött a kormánybarát média is, volt cikk, ami addig ment, hogy egyenesen Leonardóhoz és Michelangeóhoz hasonlította, és megállapította, hogy „időarányosan előrébb tart” mint ők. Igazán nem akarunk tippeket adni, de az MNB egyébként évek óta milliárdos összegben vásárolja fel kortárs festők műveit.

Molnár Csaba meg már annyira benne van az Orbán = Mini Putyin narratívában, hogy EU-s szankciókat vizionál Orbán ellen, és a lájkok számából ítélve ez tetszik is a népnek. Remélhetőleg jövő hétre kiderül az is, hogy személyesen rakétázza Mariupolt Felcsútról.

  1. Molnár Csaba bejelenti, hogy „Rövid időn belül jöhetnek az uniós szankciók Orbán ellen.” – 39,6x szorzó
  2. Szél Bernadett nagyon hosszú posztja, amiben visszatekint a képviselői munkájára – 33,0x
  3. Szabó Tünde videója a lánya festményeiből rendezett kiállításáról – 21,8x
  4. Orbán Balázs már többször említett videója a Fidesz-drukker spanyol képviselő beszédével – 21,3x
  5. Szabó Tünde és a lánya festményei még egyszer – 19,4x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)

Instagram

Múlt héten azon pufogtunk, hogy az instagramos toplistán sose történik semmi érdekes, az élmezőnyt mintha karbonitba fagyasztották volna, mint Han Solót a Birodalom visszavágban. Na, ezen a héten végre megmozdult valami: Márki-Zay Péter visszaesett, Varga Judit előrelépett, Szijjártó Péter a facebookos siker ellenére szintén megzuhant, Szentkirályi Alexandra viszont fellépett a dobogóra. Ha már Lázár Jánosnál kicsit lementünk pletykalapba, jegyezzük meg, hogy róla viszont azt rebesgetik, hogy Karácsony Gergely leendő ellenfeleként merült fel a neve, és budapesti főpolgármester-jelöltnek építhetik majd fel. Ezzel akár egybe is vághat az, hogy ennyire jól szerepel most a közösségi médiában.

Heti interakciók
1.Orbán Viktor47 500
2.Varga Judit12 300
3.Szentkirályi Alexandra6 900
4.Márki-Zay Péter6 800
5.Hadházy Ákos6 800
6.Donáth Anna4 900
7.Karácsony Gergely4 600
8.Szijjártó Péter4 200
9.Nagy István3 700
10.Kocsis Máté2 800

Freaks and geeks

Szponzorpénz híján továbbra is csak pislákol a Megafon, így a Vadhajtások könnyedén tudott behúzni egy újabb első helyet a propagandisták mezőnyében. Tegyük azért hozzá, hogy ezt extrém nagyüzemmel, 275 poszttal hozták össze. Mondjuk hasonló stílusban űzi az ipart a Pesti Srácok is (287 poszt), mégis negyedannyi reakciót gyűjtöttek csak. A legszomorúbb ezen a listán azonban továbbra is a leplezetlen, nyílt putyinista propaganda sikere.

Heti interakciók
1.Vadhajtások404 000
2.Deák Dániel / Megafon214 000
3.Gond-olkodó180 000
4.Orosz Hírek176 000
5.Nyugati Fény165 000
6.Elemi.hu126 000
7.Pesti Srácok113 000
8.888.hu102 000
9.Bohár Dániel / Megafon74 000
10.Számok74 000

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a 2021 eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!