Csúszik a hajdúnánási MotoGP-pálya átadása, még egy kapavágás sem történt a területen

2022. április 27. – 18:47

Csúszik a hajdúnánási MotoGP-pálya átadása, még egy kapavágás sem történt a területen
Tiba István, Kósa Lajos, a térség fideszes országgyűlési képviselői, Szólláth Tibor polgármester, Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsasági motorversenyző és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án – Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Az eredeti tervek szerint 2023-ban Moto GP-futamot rendeztek volna Hajdúnánáson, ám már biztosan nem épül meg időben a versenypálya. A 444 cikke szerint még egy kapavágás sem történt a kinézett területen, ahol több földet még nem sikerült megvásárolnia az államnak. A Humda Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. már jelezte a nemzetközi szervezőknek a csúszást.

2021 márciusban írták alá a szerződést a Moto GP és a Superbike versenysorozatait szervező Dornával, amely szerint 2023-tól tíz éven át rendezhetnek gyorsaságimotoros-világbajnoki futamokat a Hajdúnánás mellett épülő új versenypályán.

A 444 szerint ekkor kellett volna elkezdeni a konkrét tárgyalásokat a kijelölt helyszínen fekvő földek tulajdonosaival. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter külön miniszteri biztost is kinevezett a Moto GP-pálya körüli ügyek koordinálására. Tiba István fideszes országgyűlési képviselő feladata, hogy a gazdák ne járjanak rosszul, és vagy fizessék ki nekik a földjeiket, vagy kapjanak cserébe megfelelőt. Tiba megbízatása 2021. május 15. napjától 2023. április 14. napjáig szól, és ezért havi egymillió forintot kap.

Összesen 650 hektár termőterület megvételéről vagy elcseréléséről kell megállapodnia a gazdákkal, ám ez a jelek szerint nem haladt olyan ütemben, mint eredetileg tervezték. A hajdúnánási önkormányzat ülésén csak március végén mutatta be Weingartner Balázs, a Humda elnök-vezérigazgatója, hogy pontosan mely területeket kell megvenni vagy elcserélni.

A 444 megkeresésére a Humda most azt válaszolta, hogy a területrendezés már az utolsó szakaszban tart. „Jelen pillanatban folyamatban van a beruházás helyszínét érintő ingatlanok megszerzése, májusban várhatóan minden érintett ingatlantulajdonos megkapja a korábban már velük leegyeztetett és előkészített szerződést a csereföldekre vonatkozóan, illetve a kötelező érvényű ajánlatot az adásvétel vagy kisajátítás esetében” – fogalmaztak levelükben.

A végleges tervek májusra lesznek készen, a komolyabb munkák ősszel kezdődhetnek, és 2024 tavaszára fejezhetik be ezeket, majd szeptemberben lesz az első futam.

„Országimázs szempontjából ennek a versenynek a megrendezése jobb befektetés, mint bármi más, mert ezzel egy kelet-magyarországi helyszínre és térségre tudjuk felhívni a világ figyelmét”

– fogalmazott Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő tavaly márciusban.

A 444 számításai szerint azonban valójában nagyon drágán épül a pálya, és soha nem fog megtérülni. Az építkezésre eredetileg 65 milliárd forintot szántak, míg például a finn Kymi Ring mindössze 9 milliárdból készült. Az állam pedig négymilliárd forintot fizet a Dornának azért, hogy tíz évig idehozzák a MotoGP egyik futamát.