Kósa Lajos: A hajdúnánási MotoGP-futam jobb befektetés országimázs szempontjából, mint bármi más

2021. március 04. – 13:48

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Magyarország a Hajdúnánás mellett épülő versenypályán 2023-tól tíz éven át fog rendezni MotoGP, vagyis gyorsaságimotoros világbajnoki futamokat, írja az MTI.

Az erről szóló megállapodást csütörtökön írta alá Carmelo Ezpeleta, a MotoGP jogtulajdonosának, a Dorna Sportsnak a vezérigazgatója és Pacza József, a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. ügyvezető igazgatója az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM).

Az aláírást követő sajtótájékoztatón Kósa Lajos, a kelet-magyarországi térség országgyűlési képviselője azt mondta, az új versenypálya tervpályázata már zajlik, ennek várhatóan március 18-19-én lesz eredménye, aztán a tervezés következik, és az idei év végén kezdődhet az építés pályázati folyamata.

„Országimázs szempontjából ennek a versenynek a megrendezése jobb befektetés, mint bármi más, mert ezzel egy kelet-magyarországi helyszínre és térségre tudjuk felhívni a világ figyelmét”

– mondta Kósa Lajos, és kiemelte, hogy a MotoGP a világ egyik legnépszerűbb és legnézettebb sportága, a versenyeket nem ritkán 100-150 ezren nézik a helyszínen. Véleménye szerint a pálya megépülése gazdasági fejlődést is hoz a térségnek, mert „az ilyen létesítmények meglétét igénylik a motorsporttal és a motorozással kapcsolatos technikai fejlesztések, a mobilitással foglalkozó iparágak”. Kósa arra számít, hogy a motorozást, mint városi közlekedési formát, is sikerül ezzel népszerűsíteni.

Tiba István, Kósa Lajos, Szólláth Tibor, Hermann Henrik, Talmácsi Gábor és Palkovics László a MotoGP Magyarországgal kapcsolatos projektjének sajtótájékoztatóján Hajdúnánáson 2020. június 20-án – Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

Carmelo Ezpeleta emlékeztetett rá, hogy a Dorna Sports harminc éve jogtulajdonosa a világbajnokságnak, és bár 1992-ben rendeztek a Hungaroringen futamot, erre később a mogyoródi versenypálya homologizációja miatt már nem volt lehetőség.

„Mi mindent meg fogunk tenni azért, hogy ez a verseny sportszakmai és gazdasági, valamint térségfejlesztési szempontból is egy sikertörténet legyen. A mai nap a MotoGP számára is nagyon fontos, boldogok és büszkék vagyunk, hogy 2023-tól itt versenyezhetünk Magyarországon” – mondta Ezpeleta, aki nem először mond ilyeneket egy magyarországi MotoGP-futamról.

Több mint tíz évvel ezelőtt, 2008 szeptemberében kezdték el építeni Sávoly határában a Balatonringet. 2009-ben Ezpeleta még azt nyilatkozta: „Olyan információkkal rendelkezem, és ennek külön örülök, hogy a Balatonring ügye rendben van, a szükséges építési engedélyt is megkapta, így már nincs semmi akadálya annak, hogy jövőre megrendezhessék a Magyar Nagydíjat.”

Azt a Magyar Nagydíjat azóta sem sikerült megrendezni, mivel a projekt időközben bedőlt a gazdasági világválság, a spanyol befektető korrupciós botránya és a megvont állami támogatás miatt. Magyarországon eddig kétszer, 1990-ben és 1992-ben rendeztek MotoGP-futamot, mindkettőt a Hungaroringen.

A pálya építése több mint 65 milliárdba, a verseny négymilliárdba kerül Magyarországnak

A kormány már egy évvel ezelőtt szándéknyilatkozatot írta alá a Dornával a Magyar Nagydíj megrendezéséről, júniusban pedig bejelentették, hogy Hajdúnánáson építik meg a MotoGP-pályát. A versenypályára akkor 65 milliárd forintot szánt a kormány, majd októberben arról döntöttek, hogy további 800 millió forinttal támogatják a beruházást.

Egy januári közbeszerzési értesítésből az is kiderült, hogy az állam négymilliárd forintot fizet a Dornának azért, hogy tíz évig idehozzák a MotoGP egyik futamát. Ez az ár nem kifejezetten kirívó, bár egy öt évvel ezelőtti becslésben egy szaklap 9 millió dollárra becsülte az átlagos összeget, aminél ez mintegy 20 százalékkal magasabb. A futamok költsége alkalmanként 2-4 milliárd forint lehet.