Audi Hungaria: nincs export Oroszországba, jöhet a győri SEAT

2022. március 17. – 16:01

Audi Hungaria: nincs export Oroszországba, jöhet a győri SEAT
Alfons Dintner – Fotó: Audi Hungaria
Sudár Ágnes
Sudár Ágnes
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Csaknem nyolcmilliárd eurós árbevétel mellett 332 millió euró nyereséget könyvelhetett el az Audi Hungaria tavaly, a jármű- és a szerszámgyártásban is rekordot ért el, de a koronavírus-járvány és a félvezetőhiány után az ukrán–orosz háború új helyzetet teremtett. A partnereit jelenleg ki tudja szolgálni a győri vállalat, a motorgyártásnál ugyanakkor már műszakmódosításokat vezettek be. A SEAT győri gyártása a lehetséges alternatívák között van.

Aggódunk, mert látjuk, hogy a nemzetközi jogot sértve mi történik Ukrajnában – az Audi Hungaria éves sajtótájékoztatója nem kezdődött még soha világpolitikai felütéssel, most azonban elkerülhetetlen volt, hogy Alfons Dintner szóba hozza a szomszéd országban zajló háborút. A győri vállalat igazgatóságának elnöke úgy fogalmazott, remélik, hogy a nemzetközi jog alapján megoldódik a helyzet, ők annyit tehetnek, hogy a háború hatását megpróbálják visszaszorítani a győri gyárban. A bizonytalan helyzet ugyanakkor szükségessé teszi a gyártási program átszervezését – fogalmazott itt még általánosságban Dintner.

Az orosz–ukrán háború hatását – az ukrán beszállítók miatt – szinte azonnal megérezte az Audi – erről március legelején már írtunk. A mai sajtótájékoztatón a Telex rákérdezett arra, hogy a győri vállalat meddig tudja még kiszolgálni a partnereit (a világ legnagyobb motorgyártójaként a teljes Volkswagen Konszernre kihatással van, ha nem tud szállítani); s van-e már olyan gyár, amelyet nem tud? Húsba vágó kérdés az is, hogy mekkora bevételkieséssel kalkulálnak mind a motor-, mind pedig a járműgyártásban; s ami a több mint tízezer audis dolgozónak a legfontosabb: ez hogyan érinti majd őket?

Alfons Dinter azt válaszolta, egyelőre nincs olyan vevőjük, akit ne tudnának kiszolgálni. Számokat nem említve, de elmondta, hogy nyilvánvalóan számolnak kárral, de „egyelőre az év elején vagyunk, reméljük, hogy az év végéig a kiesést bepótoljuk”. A munkatársak ezt a műszakok „ki-be kapcsolásával” érzik meg, de azt tudni kell, hogy Audiban nem először és nyilván nem utoljára nyúlnak ehhez az eszközhöz – a félvezetők hiánya hasonló helyzetet okozott korábban.

Szintén kérdésre válaszolva erősítette meg a győri Audi első embere, hogy kritikus beszállítóik vannak a háborús térségben és a számuk sem csekély: nyolcvan. Az első műszakok a motorgyártásban már elmaradnak, s a járműgyártásnál is kritikus időszakot prognosztizálnak. Az orosz exportot – amely nem jelent drámai arányt a vállalat életében – a konszern döntésével összhangban Győrben is leállították.

Az idei nagy bejelentés arra vonatkozott, hogy a SEAT típus gyártása alternatívaként merült fel, tehát könnyen lehet, hogy hamarosan Győrben gyártják majd ezt a típust.

Más területet érint, de a kézilabda-szurkolóknak szintén fontos kérdés: az elmúlt napokban az a hír borzolja a kedélyeket Győrben, hogy az Audi ETO KC elnöke távozhat a klub éléről; dr. Bartha Csaba lemondását mindenesetre már tényként kezelik. Az igazgatósági tagságról ráadásul lemondtak az audis delegáltak is, így joggal merült fel a kérdés, hogy a csapat és a szponzor kapcsolatán ez a helyzet változtat-e? Alfons Dintner leszögezte: az élő szerződés köti a feleket, így semmilyen változás nem lesz.

Az Audi munkatársai idén is számíthatnak prémiumra: fizetésük 1,4-szeresét kapják meg a márciusi bérükkel együtt. Az ukrajnai menekülteket – a karitatív szervezeteken keresztül – százmillió forinttal támogatja Magyarországon az Audi. Győrben a szerszámgyárat fejlesztik idén, illetve a műszaki fejlesztésbe fektet be a vállalat. Alfons Dintner pedig marad a győri gyár élén.

A motor- és az autógyártás is kiszolgáltatott most a háborús helyzetnek – Fotó: Audi Hungaria
A motor- és az autógyártás is kiszolgáltatott most a háborús helyzetnek – Fotó: Audi Hungaria

Az Audi elmúlt éve számokban

Már korábban nyilvánosságra hozták a 2021-es adatokat, amelyeket ma ismét publikáltak: 1 millió 620 ezer motort gyártottak Győrben, ebből 97 ezer volt elektromos meghajtás. Ez azt jelenti, hogy a gyártási kapacitás hat százalékát teszik ki most az e-motorok. Harminchét telephelyre szállít Győr. Kicsivel több mint 170 ezer autó gördült le tavaly a gyártósorról (ez rekord), a legnagyobb számban Audi Q3 modellek készültek (103 ezer); s továbbra is a régió legnagyobb munkáltatója az Audi Hungaria csaknem 12 ezer dolgozóval. A győri gyár 7,717 milliárd euró árbevételt ért el, és 162,6 millió euró értékű beruházást hajtott végre. Ez utóbbi összeg az Audi Hungaria alapítása óta elérte a 11,95 milliárd eurót.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.