A közmédiát elöntő orosz propaganda miatt a Médiatanácshoz fordul az LMP

2022. február 26. – 11:11

Másolás

Vágólapra másolva

Ungár Péter, az LMP országgyűlési képviselője pénteken nyílt levelet intézett a Facebookon Papp Dánielhez, az MTVA vezérigazgatójához, amiben azt írta,

„biztos tudja, hiszen politikai felettesei mesélték Önnek, hogy a Kreml részéről évekkel ezelőtt felmerült, hogy alapítanak egy oroszbarát televíziót, hogy a Kreml álláspontját sugározza, de letettek erről, mert arra jutottak, hogy az MTVA elvégzi helyettük ezt a feladatot. A helyzet az, hogy azok a műsorok, amik az Ukrajna ellen folyó katonai agresszió kapcsán adásba kerületek a köztelevízión árnyalatlan, kontextus nélküli orosz propagandaanyagok voltak”.

Ungár azt kérdezte Papp Dánieltől, hogy „kapott-e pénzt a Kremltől azért, hogy kiszolgálja a geopolitikai érdekeiket? Kellett jelentést tennie az orosz nagykövetség valamelyik alkalmazottjának? Milyen formában kapja Moszkvától az instrukciókat a műsor elkészítéséhez?”.

Szombat reggel az LMP sajtóosztálya közölte, hogy Ungár a Médiatanácshoz fordul, mert szerinte elfogadhatatlan, ahogy az idén 130 milliárd forintból működő MTVA az orosz agressziót mosdatta. Ungár kezdeményezi, hogy a Médiatanács vizsgálja ki, hogy az MTVA M1 csatornáján csütörtökön elhangzó, az orosz agresszióért lényegében Ukrajnát felelőssé tevő beszélgetések mennyiben felelnek meg a közszolgálatiságnak, a pártatlan, elfogulatlan tájékoztatásnak.

Mint írta,

„a köztelevízió adásában a szereplők és a televízió műsorvezetői több, egymást követő beszélgetésben is az agresszor Oroszországot mutatták be mint pozitív, megfontolt, nyugodt szereplőt és a megtámadott Ukrajnát tették felelőssé a háborúért. Az MTVA által adásba engedett beszélgetések egyoldalú, kontextus nélküli orosz propagandaanyagok voltak. A televízió még kísérletet sem tett az eltérő szempontok bemutatására, vagy geopolitikai elemzésre, egyszerűen a Kreml álláspontját közvetítette. Ez az álláspont pedig nem mellékesen ellentétes az EU, a NATO és a magyar kormány álláspontjával is”.

Kép az M1 adásából
Kép az M1 adásából

A közmédia orosz propagandájáról mi is írtunk csütörtökön, Nógrádi György, a kormánypárti médiában rendszeresen szereplő, biztonságpolitikával foglalkozó elemző például olyanokat mondott a műsorban, minthogy „jelenleg az ukrán vezetés nagyon sok csacsiságot csinált. Nem akarom bántani az ukrán államfőt – ő egy színész –, az, ha Ukrajna ma atomfegyvereket szerez be, ezzel olyan mértékben veszélyeztetné Moszkva érdekeit, hogy azt nem tűri el.” De hasonlóan értékelte a helyzetet a híradóban Horváth József, az Alapjogokért Központ biztonságpolitikai szakértője, aki például azt mondta: „korábban is kellett volna, és továbbra is érdemes komolyan venni, amit Vlagyimir Putyin orosz elnök mond.”

Polyák Gábor kommunikációs szakértő, a Mérték Médiaelemző Műhely nevű civil szervezet vezetője, és az összellenzék médiaprogramjának kidolgozásáért felelős szaktanácsadója szintén a Facebook-oldalán fakadt ki a közmédia egyoldalú tájékoztatása miatt. Mint írta,

„az állami tévé Spöttlével, Nógrádival és hasonló közveszélyes hazudozókkal harsogja az orosz háborús propagandát. Koltay András, a te személyes felelősséged, hogy ennek azonnal véget vess. Te vagy az egyetlen, aki eltávolíthatja a magyar nyilvánosságból az MTVA vezérigazgatóját, a hírhamisításban személyes tapasztalattal rendelkező Papp Dánielt”.

Polyák a Médiatanács elnökének azt üzente, hogy a törvény az ő kezébe adta ezt a lehetőséget, nem kell erről senkit sem megkérdeznie. Bármikor visszahívhatja az MVTA vezetőjét, és az ő egyszemélyi döntésén múlik, hogy egy tisztességes embert nevez-e ki a helyére. „Ha nem élsz vele, akkor tudatosan részt vállalsz a hazugságokban” – írta.

Koltay András a napokban interjút adott a 24.hu-nak, amiben többek között arról beszélt, hogy „nincs ember ma Magyarországon, aki kiegyensúlyozott tájékoztatást várna el az egyes médiumoktól”. A médiahatóság új, kilenc évre kinevezett elnöke arra a kérdésre, hogy a KESMA a maga ötszáz orgánumával és a több mint százmilliárdból finanszírozott, politikailag irányított közmédia talán mégiscsak torzítja a magyar nyilvánosságot, úgy felelt, „nem az a fő kérdés, ki uralja a nyomtatott sajtót vagy a közmédiát. A magyarországi nyilvánosság ma olyan sokszínű, mint korábban soha, függetlenül attól, hogy politikai alapon ezt ki miként minősíti.”

Kövess minket Facebookon is!