Zöld utat kapott a gellérthegyi sikló, amely megváltoztatja a gellérthegyi tájképet

2021. november 24. – 07:40

Zöld utat kapott a gellérthegyi sikló, amely megváltoztatja a gellérthegyi tájképet
A gellérthegyi sikló látványterve – Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Másolás

Vágólapra másolva

Megkapta a környezetvédelmi engedélyt is a gellérthegyi sikló terve, így a 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonú beruházás elől elhárult a legfontosabb akadály – értesült a Népszava.

Az engedély ellen nem támasztott kifogást a fővárosi és az I. kerületi önkormányzat sem. A vasútüzem létesítésébe beleegyezett a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is.

Elvárás azonban a projekttel szemben, hogy legyen tekintettel a környező táj anyag- és színvilágára, minél inkább illeszkedjen közvetlen környezetébe. Hogy ez pontosan mit jelent, kérdés, a döntéshozók elé került

hatástanulmány szerint ugyanis a sikló látható lesz a belvárosból, a Dunáról és a pesti rakpartról is, ezzel „jelentősen megváltozik a gellérthegyi tájkép”.

A projektről itt olvashatja cikkünket.

A környezetvédelmi hatóság több hiánypótlást is kért, a kerületi önkormányzathoz is fordult, ám mivel sem ott, sem más szakhatóságoknál nem emeltek kifogást, megadta az engedélyt, amelynek indoklásában nem esik szó a fent már említett hatástanulmányban olvasható „negatív táji hatásokról”.

A lap megjegyzi, hogy a fővárosiaknak nem sok lehetőségük nyílt a beleszólásra, mivel a közmeghallgatást a pandémiás veszélyhelyzet miatt „az érintettek személyes megjelenése nélkül” tartották meg.

A november közepén kiadott engedély 2031. november végéig érvényes, a határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.

A dokumentáció alapján

  • a pályavonalon 12 méter szélességben nem lehet fa, az építkezés idején pedig 20 méter szélesen kell kivágni, csonkolni a fák lombkoronáját és eltüntetni a bokrokat.
  • A felső szakaszon lábakra állított acélszerkezeten, a felszín felett 3,6-4,5 méter magasan halad majd a két 52 személyes kabin.
  • A felső állomás 150 négyzetméteres, de többszintes épülete és félköríves kilátóterasza miatt jóval nagyobbnak tűnik majd.
  • A világörökségi hatástanulmány azzal enyhíti a sikló által elkerülhetetlen tájképi változást, hogy azzal „a Gellérthegy sziluettje és a Citadella látványa nem változik meg”.

A sikló nyomvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik majd. Az alsó állomás, üzletekkel és kávézóval közvetlenül a hányatott sorsú – a 2010-es felújítása ellenére 14 éve bezárt – Rác fürdő mellett épülne meg.

Mi akkor is kérdezünk, ha valaki nem akar válaszolni Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogass