Szeged-Hódmezővásárhely tram-train: ingyenes előfutamok a minél több utasért
2021. november 21. – 15:20
Lázár János úgy látja, sokan hazudnak az új vasútvillamosról, ezért a vásárhelyiek tájékoztató füzetkét kapnak, amelyben a két város ellenzéki polgármestereit is bírálja a kormánybiztos. November végétől óránként mennek a járatok, április közepéig ingyen szállítja az utasokat a tram-train. A csúcsidőben 10-15 perces járatsűrűséget csak tavaszra érik el. A beruházás költségét először még 14 milliárdra tervezték, de eddig 70-80 milliárdba került.
A történet még akkor kezdődött, amikor a beruházást kezdeményező Lázár János polgármester volt Hódmezővásárhelyen. Szegedet már akkor is Botka László irányította, a két város 2011-ben kötött megállapodást a vasútvillamosról. Úgy tervezték, 2015-ben elindulnak a járatok, a beruházás árát 14 milliárd forintra saccolták. Akkoriban naponta mintegy 8 ezer utazást számoltak Szeged és Vásárhely között – ez ma már több –, nagyjából a felét busszal, néhány százat vonattal, a többit autóval oldották meg az emberek, ez indokolta a fejlesztést.
2017-ben kiderült, hogy az új kocsik 16 százalékkal drágábbak, mint várták, darabja 6,4 millió euró lesz. Ezt az akkor még nem kormányközeli Délmagyarország című szegedi lap megírta úgy, hogy a költség akár a kétszerese is lehet a tervezettnek.
Lázár János, akkor már miniszterelnökséget vezető miniszterként felháborodott, és a teljes leállítást javasolta: Hódmezővásárhely országgyűlési képviselőjeként és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszterként azt kérte a kormánytól, hogy „ne vállaljon kötelezettséget a beruházás megvalósítására az aránytalanul megnövekedett költségek miatt.”
Más kiadások is nőttek: a 21 kilométeres pályát – az algyői vasúti Tisza-hídon lévő szakaszával együtt – teljesen fel kellett újítani, hogy elég gyorsan mehessen a sínen az új tram-train, több helyen új kitérőket és párhuzamos vágányokat kellett kiépíteni. A Szeged-Rendező pályaudvaron pedig a tram-train karbantartó csarnoka készül el jövő februárig.
Ingyenes menetek tavaszig
Lázár János ma már a tram-train lelkes híve, ez szerinte „kurva nagy dolog”. A kormánybiztos 2021 novemberében 80 milliárd forintos beruházásról beszélt, majd egy másik posztban nettó 72 milliárdot írt. A vasútvillamosok menetrendben indulását korábban szeptemberre várták. Ehelyett november 29-től óránként közlekedik Szeged és Hódmezővásárhely között a tram-train január 15-ig, azután a leggyakrabban 20 percenként járhat, majd március 15-től a végleges menetrend szerint, azon belül csúcsidőszakban 10-15 percenként – közölte Facebook-oldalán Lázár.
Az utasok április 15-ig ingyen ülhetnek fel a maximum 216 főt befogadó szerelvényekre. Utána Szeged és Hódmezővásárhely között 465 forintba kerül majd egy út, ami olcsóbb, mint a MÁV jelenleg 650 és a Volán 560 forintos teljes árú buszjegye. Egy Vásárhelyen belüli menetért 250 forintot kell fizetni.
A diákok 90 százalékos kedvezménnyel, a nyugdíjasok pedig ingyen utazhatnak majd.
Lázár János saját internetes konzultációt is tartott a tram-trainról, ami a nyáron kezdődött, és novemberben megköszönte a részvételt: „Az utasok szava szent!” – címmel. Mint kiderült, összesen 4700 válasz érkezett – ez a 44 ezer fős Hódmezővásárhely lakosságának bő tizede, és persze máshonnan is írhattak érdeklődők. Arra a kérdésre, hogy mennyi legyen a jegyár, a háromféle lehetőségből a legolcsóbb, 4-600 Ft közötti összeget jelölte meg 77 százalék. Hogy hónapokig ingyenes legyen, azzal 80 százalék értett egyet, és hogy a csúcsidőszakokban 15 percenként induljon járat, azt 74 százalék támogatta a ritkább közlekedéssel szemben.
Jelenleg a Volán helyközi autóbuszok reggel 6-8 óra között 10 percenként indulnak, napközben félóránként, és a délutáni csúcsidőszakban is sűrűbben mennek, összesen napi 80 járatpár közlekedik. Az utasforgalom várható átrendeződése szerint az autóbuszjáratokat a tram-train közlekedéséhez igazítják majd, válaszolta e-mailben a Telex kérdésére a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága. Ez magyarul vélhetően a buszok ritkítását jelenti.
Egykor a vasúti pálya villamosítására is gondoltak, de ezt elvetették. A kocsik így is elektromos meghajtásúak, a dízelmotor áramot termel, ahol nincsen felsővezeték. Szegeden az 1-es villamos útján haladva, a belvároson át a Nagyállomásig, azaz a főpályaudvarig jut el a tram-train, ott a végállomása. Hódmezővásárhelynek így saját villamosa is lesz, miután eddig csak helyi buszjáratai voltak. Azoknak is megkönnyíti az utazását, akik Szegedre járnak tanulni vagy dolgozni, meg a Szegedről átjáróknak is. Utóbbiak lehetnek kevesebben.
A menetidő vita tárgya lett: korábban arról volt szó, hogy a tram-train gyorsabb lesz, mint az autóbuszok. A Volán-buszok menetrendje 30-33 percet közöl. Valószínű, hogy pár percnek túl nagy gyakorlati jelentősége nincsen, hiszen előnyös, hogy a városközpontig viszi el az embert a jármű. Ám vannak, akik be nem teljesült ígéretnek tartják, ha nem lesz a busznál rövidebb a menetidő, amit Lázár a Telexnek adott májusi interjúban előzetesen 30-35 percnek ígért.
Előnyök Szeged térfelén
Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere a Telexnek azt mondta, a vasútvillamos miatt várhatóan csökken a 170 ezres városba autóval érkezők száma, ezt németországi és hazai felmérések is jelzik. A szegedieknek előny, ha kevesebb autó mozog a városban. Szintén kedvező, hogy a két városban összesítve nagyobb lehet a munkaerő-kínálat a reménybeli befektetők számára. A tram-train szegedi költségeit, például a rókusi végállomás átalakítását a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kifizette.
A járatok üzemeltetője a MÁV-Start, amely kifizeti a Szegedi Közlekedési Társaságnak a villamospálya használati árát, és az elfogyasztott áramot.
Az 1-es villamos megszűnik majd, amikor a vonalon már a tram-train jár, de majdnem ugyanazon az útvonalon lehet közlekedni a 2-es villamossal is.
Azon meglepődtek néhányan Szegeden, hogy csak októberben állt elő egy újabb fejlesztés igénye. Az új járműveknek előírt 50 ezer kilométeres próbafutásból már 20 ezer teljesült, amikor nyilvánosságra került, hogy sokkal nagyobb az áramfelvétele a tram-train üresen is 70 tonna súlyú gépeinek, mint a 41 tonnás Pesa-villamosoké. Az újabb beruházás, az SZKT áramellátójának átalakítása 70 millió forintba kerül – ezt a MÁV előre kifizette Szegednek.
A járatok indulásának bejelentésekor Lázár János azt állította, már csak Szeged önkormányzatának válaszára várnak a tram-train bérletek beárazásával. Ám Nagy Sándor szerint a MÁV Start és az SZKT korábban kidolgozott egy közös tervezetet, amihez minisztériumi jóváhagyás kell, de a kormánytól addig még nem érkezett reakció a javaslatra.
Arccal a vasútvillamos felé!
A kormánybiztos már azt is közölte, hogy teljesítették az előírt 50 ezer km próbautat, így nincs akadálya a menetrendszerű járatok elindulásának. Látható, hogy Lázár János minél több utast szeretne a vasútvillamosra csábítani, és úgy látszik, a költségeknek nincs felső határa, ha hónapokig ingyen lehet utazni. Zárójelben jegyezzük meg, nem minden közlekedési kiadásnál ilyen bőkezű a Orbán Viktor kormánya, hiszen például a tavalyi évben a járványra hivatkozva elvonta a szegedi önkormányzattól az állam tömegközlekedési támogatását, 328 millió forintot.
A kormánybiztos folyamatosan beszámol a kormányoldali sajtóban a vasútvillamossal kapcsolatos jó hírekről, a Facebook-oldalára gyakran tölt fel új képeket-videókat, amin a szép új tram-train kocsik gurulnak a városban és a nyílt pályán, a vasúti hídon, napsütésben csillogva, éjszaka kivilágítva, drónról kamerázva. Hogy ez a hírverés mennyibe kerül, azt is szerettem volna megkérdezni Lázár Jánostól. A Telex szeptember közepén kért a vasútvillamosról személyes és részletes interjút e-mailban a kormánybiztostól, ezt a munkatársa kétszer meg is ígérte telefonon későbbi időre, de két hónap alatt nem javasoltak időpontot.
Lázár egy videóban azt mondta, sokan hazudoznak, támadják a tram-traint, ezért Vásárhelyen tájékoztató füzetet juttatnak el minden háztartásba. Ebben már a bérletárak is szerepelnek majd. A beköszöntőjében kijelenti: szerinte Botka László és Márki-Zay Péter, a két érintett város polgármestere inkább akadályozta, mint segítette a beruházást, ám ezt nem részletezi. A történetnek valószínűleg nincs vége.
Források: Hódpress, IHO, Szegeder, Szegeder 2., Autószektor, Szeged.hu, Rádió7
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.