Jövő év elején jön az időalapú BKK-jegy, a legtöbb utas 60 perceset szeretne
2021. november 7. – 09:26
A BKK közösségi oldalán megtartott szavazás alapján a legtöbb utas egy órás mobiljegyet szeretne. A cég kérdésünkre azt válaszolta, hogy az új, időalapú mobiljegyek bevezetése 2022 elején várható.
Október közepén indította el a szavazást a közösségi oldalán a BKK, amelyben megkérdezte az utasokat, hogy milyen összvonalas, időalapú mobiljegyet szeretnének: 30, 60, vagy 90 perceset. Ez olyan jegy, amivel időegység alatt bármennyit utazhat az ember.
Mint írták, az időalapú jegy lényege, hogy nem kellene minden átszálláskor új jegyet érvényesíteni, csak arra kellene figyelni, hogy a megfelelő időtartamra szóló jegyet váltsa meg az utas az utazás kezdete előtt.
Közel négyezren szavaztak a lehetőségekre valamilyen emitikon kiválasztásával. A legtöbben, a válaszadók fele 60 perces jegyet szeretne, 30 százalék választotta a 90 percest, 20 százalék pedig a 30 percest.
A választásban minden bizonnyal szerepet játszott az, hogy a válaszoló átlagban mennyit utazik egyszerre a BKK járatain.
Nyilvánvalóan aki beér a munkahelyére például 15-20 perc alatt, az fölöslegesnek találná, hogy többet fizessen egy 90 perces jegyért. De sokan vannak azok is, akik naponta egyszerre egy óránál valamivel többet utaznak, ők joggal nem akarnak ezért két jegyet váltani. Ezt úgy lehetne feloldani, ha már a BKK bevezeti az időalapú jegyet, akkor több választást is lehetővé tesz, és akár mindhárom időtartamra lehet jegyet vásárolni.
Megkérdeztük a BKK-t, mit szűrtek le a szavazásból, mikor és milyen időalapú jegy bevezetése várható. A válasz szerint az időalapú mobiljegy bevezetése előreláthatóan a jövő év elején várható. Azt, hogy milyen lesz, egyelőre még nem tudják:
„a pontos termékkoncepció részleteinek kidolgozása még folyamatban van, dolgoznak a megvalósításán”.
Hozzátették: az igények pontosabb megismerése céljából további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy az új, időalapú (mobiltelefonról megvásárolható) mobiljegy termékportfóliót kialakítsák.
Arra, hogy mennyibe kerülhet majd az egyórás mobiljegy, a más magyarországi városokban már bevezetett tarifákból lehet következtetni. Az időalapú mobiljegyet Debrecen tömegközlekedésében már bevezették. A városban az előre megváltott jegyek 350 forintba, a járművezetőnél váltottak 450 forintba, az új, 60 perces jegyek pedig 400 forintba kerülnek – ez hasonló a budapesti díjszabáshoz. Tatabányán is van egy órás mobiljegy, ott 280 forintba kerül.
Budapesten 2019. június 1-én vezették be az első, mobiltelefonról megvásárolható mobiljegyeket a ferihegyi gyorsjáratra (900 forintért). 2019. szeptember 1-én bevezették mobilra a 24 órás jegyet (1650 Ft), a 72 órás jegyet (4150 Ft), valamint a Budapest-hetijegyet (4950 Ft); októbertől pedig havi és félhavi bérletet (9500 és 6300 Ft) is lehet lehet mobilról vásárolni.
Késik ez a jegytípus
Tarlós István korábbi főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter egyébként még 2019 áprilisában írt alá egy megállapodást, ami szerint 2020 végén már időalapú jegyeket lehet venni e-személyivel, hallgatói kártyával, utazási kártyával. Ehhez képest még semmi.
Az időalapú BKK-jegy budapesti bevezetését hátráltathatja az a kormányrendelet, ami megtiltja az önkormányzatoknak, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt hozzányúljanak a szolgáltatásaik díjtételeihez, emelve azokat például. Konkrétan: a jogszabály szerint a helyi önkormányzatok (vagy az általuk fenntartott szervezetek, gazdasági társaságok) a szolgáltatásaik díján a rendelet hatályba lépése után nem emelhetnek, 2021. december 31-ig új díjat nem állapíthatnak meg, és a meglévő díjaikat új kötelezetti körre nem terjeszthetik ki. Az, hogy a rendelet jövő év elején érvényben lesz-e, még nem tudni.