Budai fonódó 2: több sétány és kerékpárút, kevesebb közút és parkoló

2021. november 4. – 19:50

frissítve

Budai fonódó 2: több sétány és kerékpárút, kevesebb közút és parkoló
Forrás: BFK

Másolás

Vágólapra másolva

Bemutatták a budai fonódó villamos déli folytatásának átdolgozott terveit. A Gellért tértől a Műegyetem rakparton a Rákóczi hídig, majd bekanyarodva a Dombóvári úton a Budafoki útig tartó, 2,8 km hosszú villamosvonal részletes tervei szerint az átépítés után több sétány, kerékpárút és fű, de kevesebb autós sáv, parkoló lesz a területen.

A villamosvonal tervezésekor a felmérésen megkérdezett budapestiek kijelölték a beruházás prioritását: a tömegközlekedés, valamint a gyalogos és kerékpáros közlekedés előnyben részesítését az autós közlekedéssel szemben – mondta Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója csütörtök délután megtartott online tájékoztatóján. Így folytonos, széles (Eurovelo) kerékpárút és sétány lesz a Műegyetem rakparton, de a kétszer két közúti sávból elvesznek egyet-egyet, és jóval kevesebb parkoló lesz.

A 2,8 km hosszú, két vágányú villamospálya füvesített lesz 1,6 km hosszan. 7 pár akadálymentes megállója lesz a vonalnak: Szent Gellért tér (elkülönülve a jelenlegi villamosmegállótól, a Műegyetem rakpart felőli részen), Bertalan Lajos u, Petőfi híd, Magyar tudósok körútja, Pázmány Péter sétány, Nádorkert vasútállomás, Budafoki út.

Az új szakaszt 9 perc alatt teszik meg majd az egyelőre 18-as és 48-as munkanéven (munkaszámon) tervezett villamosok, amik a Budafoki út felől a Gellért térről a Deák tér felé tartanak majd – óránként 8 szerelvénnyel befonódva a 47-49 villamosok közé –, valamint a Batthyány tér felé folytatják útjukat, óránként 4 szerelvénnyel befonódva a 41-19-es villamosok közé.

Forrás: BFK
Forrás: BFK

A villamos építése az ütemterv szerint 2022 negyedik negyedévben, a kivitelezési szerződés aláírása után kezdődhet meg és 2024 második negyedévében fejeződhet be. Jelenleg az engedélyezési és kiviteli tervek véglegesítése folyik, jövő év elején meglehet az építési engedély és kiírhatják a kiviteli tendert.

Az építkezés jelentősen átformálja a Duna-part arculatát a Szabadság híd és a Rákóczi híd között. A Műegyetem rakpart egyszer egy sávra szűkül (kivéve néhány szakaszt, ahol a hídra felhajtók és az alsó rakparti lehajtók vannak), sokkal kevesebb parkoló marad. Az Eurovelo kerékpárút végig a part mellett halad majd és szélesebb lesz, valamint el lesz különítve a párhuzamosan futó sétánytól. A Műegyetem főépülete előtt reprezentatív, rendezvénytérnek is használható, gránitrburkolatú területet alakítanak ki.

Forrás: BFK
Forrás: BFK

Mint Vitézy elmondta, összesen 196 fa kivágására lesz szükség, ebből 91-et az építkezés miatt, a többi növényegészségügyi vagy biztonsági ok miatt kell kivágni. A kivágandó fák többségében (144 darab) 20 cm alatti törzsátmérőjűek. Helyettük 200 fát és 4600 négyzetméter cserjét ültetnek, 12600 négyzetméter gyepet telepítenek ki, a vágány közötti füves terület pedig összesen 10400 négyzetméter lesz. Vitézy közölte, hogy a villamosok közlekedési rendjéről és a zöldfelületek kialakításáról folyamatosan egyeztetnek a BKK-val és a fővárossal.

Mint arról beszámoltunk, tavaly év végén született megállapodás a főváros és az állami Budapest Fejlesztési Központ (BFK) között arról, hogy a budai fonódó villamos fejlesztésének II. ütemét az állam vállalja át. Ekkor döntöttek a korábbi tervek átdolgozásáról is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!