A fideszesek is megszavazták az EP állásfoglalását, amiben legfeljebb 30 km/h-s sebességet ajánlanának a sűrűn lakott területekre

2021. október 6. – 13:14

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A jelenleginél szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például sűrűn lakott 30 kilométeres óránkénti sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Európai Unióban – szögezték le az Európai Parlament képviselői szerdán strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban.

Az MTI beszámolója szerint 615 szavazattal, 24 ellenszavazat és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalásban a képviselők hangsúlyozták: mivel a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, a járművek biztonságos sebességszintje legfeljebb 30 kilométer/óra lenne a lakóövezetekben és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. Az állásfoglalást az összes magyar képviselő, köztük a budapesti közlekedést előszeretettel kritizáló fideszesek is megszavazták.

Az EP emellett minden országban zéró toleranciát vezetne be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, ugyanis – mint írták – a halálos közlekedési balesetek negyedénél az alkohol is szerepet játszik.

A képviselők olyan, biztonságos vezetési mód kötelező beállítását is javasolták a mobil- és elektronikus eszközökbe, amelyek a várakozások szerint korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és biztosítási konstrukciókkal támogatnák a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek vásárlását és használatát.

Véleményük szerint több, a közúti biztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházásra van szükség. Ezzel kapcsolatban felszólították a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek a közúti bírságokból befolyó összegeket közlekedésbiztonsági kezdeményezések megvalósítására fordítják.

Az állásfoglalás emlékeztetett: minden évben mintegy 22 700-an halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain. A közúti balesetek halálozási arányának korábbi csökkenése leállt, ami azt jelenti, hogy az uniónak nem sikerült megvalósítani azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát. Azok ugyanis csak 36 százalékkal csökkentek.

A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut, míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt, 85 halálos balesetet egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként. A magyar adat ennél valamivel magasabb, 46 halálesettel, de csökkenő tendenciát mutat, írja a hírügynökség.

30 km/h-s maximumot Budapestre is?

Párizsban nyáron vezették be a 30 km/h-s sebességkorlátozást, néhány nagy út kivételével mindenhol csak ennyivel lehet menni, ugyanakkor fontos különbség, hogy míg Párizs területe kb. 100 négyzetkilométer, addig Budapesté 525, a lakosok száma azonban magasabb a francia fővárosban.

Még 2020 tavaszán felmerült, hogy Budapesten megszűnnének a 70-es sebességhatárok a gyorsutakon, a nem főutakon pedig 30 km/h-ra korlátoznák a legnagyobb megengedett sebességet. A forgalomcsillapítási koncepció elég nagy vihart kavart, és azóta sem hallani róla. Nemrég a főpolgármester közlekedéspolitikáért felelős első számú emberét, Balogh Samu kabinetfőnököt kérdeztük erről, miután úgy tűnt, Karácsony Gergely fordult egy nagyot, és hirtelen megértő lett az autósokkal. Balogh azt mondta, „idén, amíg tartanak a nagy forgalomkorlátozással járó nagyberuházások, már biztos nem várható újabb forgalomcsillapítás.”

A koncepció pedig még nincs kész, várhatóan jövőre készülhet el, „és ha minden kerület támogatja, akkor jövőre dönthet róla a fővárosi közgyűlés. Várhatóan lesznek benne olyan részek, amik már ebben a főpolgármesteri ciklusban életbe léphetnek, más részek hosszabb távon lesznek bevezetve” – válaszolta.

Frissítés 2021.10.07-én:

Korábbi cikkünkben tévesen írtuk, hogy a javaslat minden lakott területre vonatkozna, helyette főként a sűrűn lakott területeken, illetve az ún. lakóövezetekben mérsékelnék a sebességet – írja honlapján az EP.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!