30-as sebességkorlátozást a városba? Párizs megpróbálja

2021. július 08. – 23:49

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Augusztus végétől jelentősen korlátozzák a maximális sebességet Párizsban: néhány nagy út kivételével mindenhol legfeljebb csak 30-cal lehet majd menni. A városvezetés a városi életkörülmények javítását reméli a reformtól.

30 km/h-s sebességkorlátozó tábla kerül a legtöbb utcára augusztus 30-tól Párizsban: néhány nagy forgalmú és áteresztő képességű sugárút kivételével mindenhol ennyiben limitálják a sebességet – írja a Le Figaro. Az Anne Hidalgo-féle baloldali városvezetés deklarált célja az autó szerepének csökkentése, ennek pedig része a sebességkorlátozás – érvelnek. Az utcákat az autók előnyben részesítése helyett állításuk szerint sokkal inkább a gyalogosoknak, a biciklistáknak, a gyerekeknek és idősebbeknek szeretnék biztonságosabbá tenni.

A szigorúbb sebességkorlátozást közvélemény-kutatások szerint a párizsi lakosság 59 százaléka támogatja, aminek a remények szerint többféle előnye lenne:

  • az 50 helyett 30 km/h-nál bekövetkező balesetek 9-szer kisebb eséllyel lesznek halálosak, és a sérülések is jóval kevésbé súlyosak;
  • csökken a városi zajszennyezés;
  • a városvezetés szerint a kisebb sebesség lehetővé teszi az utak szűkítését, több felület juthat a gyalogosoknak és közösségi funkcióknak.

A változás a gyakorlatban kevésbé lesz forradalmi, ugyanis az utcák 60 százalékán már idáig is 30-as korlátozás volt, most ezt teszik általánosabbá. A hírhedt párizsi dugók miatt a tényleges utazási sebesség a 30-nál is jóval alacsonyabb, a statisztikák szerint 16 km/h.

A sebességcsökkentés a zöldek és sok urbanista régi követelése volt. A jobboldali ellenzék ugyanakkor élesen ellenzi a „brutális bejelentést”, hiányolják a társadalmi vitát, és bírálják az intézkedést, mely szerintük az autók teljes eltüntetését célozza. Kritikájuk szerint 30-cal menni felér egy halottaskocsis utazással.