Ki gondolta volna, hogy a dinnyében több lájk van, mint az olimpiában?

2021. augusztus 01. – 18:36

Ki gondolta volna, hogy a dinnyében több lájk van, mint az olimpiában?
Kép: Jakab Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra eltelt egy hét, és ezt mi sem jelzi ezt jobban, mint az, hogy új epizóddal jelentkezik a Telex lájkbajnoksága, amiben a hazai politikusok és kapcsolt részeik közösségi médiás aktivitását és népszerűségét mérjük és elemezzük. Bőven adott ez a hét is muníciót a politikus lájkhuszároknak, lássuk, ki hogy élt vele!

Az olimpia tökéletes lájkvadászidény a közösségi médiában, elvégre van bőven izgalom, szurkolnivaló, jönnek a nemzeti büszkeséget fűtő, felemelő győzelmek, a könnyes bukások, a vicces kisszínes hírek – és ez mind olyasmi, amire remekül rá lehet akaszkodni facebookos posztokkal, mindenkinek van véleménye, mindenki együtt akar örülni a magyar sikereknek.

A politikai-kommunikációs térbe nagyon érzékeny időszakban érkezett meg az olimpiai tematika: a kormánynak elég kényelmetlen Pegasus-botrány kicsit elülni látszik, de azért még bőven tart, a kommunikációs ellenoffenzívaként bedobott újabb háború Brüsszellel és az LMBTQ-lobbival éppen csak elindult (és közben volt egy Pride-felvonulás is).

A háttérben valószínűleg mindenki rettenetesen készül, hogy az olimpia után az ő témája térjen vissza hangosabban – de közben a nyilvánosság felé most két hétig a szurkoló arcát kell mutatni. Szóval fura a helyzet, és lássuk is, mennyi lájkot gyűjtöttek ebben a fura helyzetben a magyar politikusok a Facebookon ezen a héten:

Interakciók
1.Jakab Péter245 000
2.Varga Judit168 000
3.Karácsony Gergely166 000
4.Szijjártó Péter143 000
5.Szabó Tímea124 000
6.Hadházy Ákos119 000
7.Orbán Viktor105 000
8.Dobrev Klára95 000
9.Gyurcsány Ferenc92 000
10.Kocsis Máté81 000
11.Mesterházy Attila80 000
12.Fekete-Győr András64 000
13.Dúró Dóra63 000
14.Márki-Zay Péter60 000
15.Z. Kárpát Dániel52 000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a július 23. és 30., péntek reggel 9-től péntek reggel kilencig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Jakab Péter meggyőző fölénnyel nyerte a hetet, mint a régi szép időkben (ezalatt most idén tavaszt kell érteni), ez a huszadik megnyert hete a lájkbajnokságban, ami igencsak figyelemre méltó, tekintve, hogy a mostani volt a 36. hét, mióta elindult a sorozat. A meglepő nem is a győzelme, hanem az, hogy azt mivel érte el. Hát, nem az olimpiai sikerekre akaszkodó posztok olcsó lájkjaival aratott, mint a mezőnyben mindenki más (jó, az olcsólájk-ügyben mindig üdítően különutas Hadházy kivételével), hanem újra elővette a tavasszal már többször hangos sikert aratott csodafegyvert, a parizerposztingot. Ez egy aránylag egyszerű trükk, és tökéletesen illik Jakab gondosan építgetett „egyszerű, becsületes vidéki srác” imidzséhez: ki kell posztolni egy fotót valami népszerű, de nem túl szofisztikált, határozottan Michelin-csillag-mentes kajáról, és megvárni, hogy a fideszes megmondóemberek erre elkezdjenek lenézően prolizni. Ezzel meg is van a magas labda, amit kíméletlenül le lehet csapni: jó napot, hát ez a magyar valóság, a parizer, meg a vajas kifli; és nem ez a szégyen, hanem a közpénzből vett kaviáros kokain a luxusyachton. Egészen megdöbbentő, hogy még mindig ugranak a csalira kormányoldalon, még az is felmerül, hogy tudatos az egész, mert kiszámolták, hogy végső soron jobban járnak, ha a hardcore rajongók tudatában ráégetik Jakabra a proli bélyeget, és nem törődnek azzal, hogyan reagál erre a Békemeneten túli világ. (Mondjuk ha ez lenne, valószínűleg a csapból, a KESMA-ból és Youtube összes hirdetéséből is ez folyna – de nem folyik, szóval valószínűbb, hogy egyszerűen mindig akad pár fideszes véleményvezér, aki nem bírja ki, és belesétál a csapdába.)

A héten egy egész trilógiában dolgozta fel a témát Jakab: dinnyével kezdte (24 ezer interakció), málnával folytatta (41 ezer), és a klasszikus párizsis kiflivel fejezte be (39 ezer), ez több mint 100 ezer összesen. Vagyis a Dinnyegate önmagában kb. annyit termelt a héten, mint Orbán Viktor, ami azért eléggé… hát, megalázó? Vicces? Szomorú? Értelmetlen? Egyrészt-másrészt? Döntse ezt el a mindenki lelke mélyén ott lakó Török Gábor. Az mindenesetre biztos, hogy 1. a nagy dinnyetrükk nélkül Jakab nem hogy nem nyert volna a héten, de a dobogóra kerülésért szkanderezne Szijjártó Péterrel; 2. jövő hétre ajánljuk a lecsót, pont beütött a szezonja.

2. Az olimpia, némileg meglepő módon, nem dominálta annyira a hetet, mint pár héttel ezelőtt a foci-Eb, pedig az olimpikonjaink azért – nem kisebbítve ezzel a focisták érdemeit – szebb eredményeket értek el, mint két döntetlen egy olyan csoportban, amelyből minden továbbjutó azonnal kiesett. 1,7 millió volt a top15 által behúzott teljes lájkmennyiség a héten, ami félmillióval marad el a fociőrület heteitől.

A sport persze megint csúnyán átpolitizálódott, pont ugyanazon a vonalon, amin a foci pár hete: kormányoldalról elég markánsan felmerült az a gondolat, hogy az ellenzéknek nincs joga szurkolni a magyaroknak, vagy örülni a sikereiknek, hiszen mindig kritizálják az élsportba/stadionépítésbe tolt állani milliárdokat. A Momentum különösen hevesen kapott hideget-meleget ebben a témában, hiszen ők ugye a budapesti olimpiarendezés megfúrásával indították a politikai karrierjüket pár éve. Azt most hagyjuk is, hogy van-e bármi ráció a gondolatmenet mögött, mert ennél komolyabb mentális akrobatikát is bemutatott a kormányközeli influenszervilág, amikor azt a jelmondatot tűzték a zászlajukra, hogy „Nektek Pride, nekünk olimpia” (ez ugye tökéletesen rímel a foci Eb-idejéről a szivárványos és a nemzetiszín zászlók egymás ellen állítására). Méghozzá hangos sikerrel, a hét legnépszerűbb posztja is erről szólt a propaganda szürkezónájában. Érdekes megfigyelni, hogy pontosan ugyanúgy, ahogy a foci-Eb-nél, most is aránylag kispályás szereplők álltak bele ebbe (politikusoknál pl. Budai Gyula, az influenszereknél Jeszenszky Zsolt), a nagypályások gondosan ügyelnek arra, hogy az olimpiai sikerekre akaszkodva inkább a pozitív imidzsüket építsék.

De vajon sikerült-e a nagy mutatvány, hogy az olimpiai sikereket Fidesz-sikerekként keretezzék? Lássuk, kiknek az olimpiai témájú posztjai aratták a legnagyobb sikert!

  1. Orbán Viktor (Milák aranya után) – 48 ezer interakció
  2. Gyurcsány Ferenc (Szilágyi aranya) – 21 ezer
  3. Szijjártó Péter (Szilágyi aranya) – 20 ezer
  4. Orbán Viktor (Szilágyi aranya) – 19 ezer
  5. Karácsony Gergely (Milák aranya) – 16 ezer
  6. Jakab Péter (Milák aranya) – 14 ezer
  7. Jakab Péter (Szilágyi aranya) – 13 ezer
  8. Gyurcsány Ferenc (Siklósi ezüstje) – 11 ezer
  9. Gyurcsány Ferenc (Tóth bronzérme) – 10 ezer
  10. Ujhelyi István (Szilágyi aranya) – 10 ezer

A számok azt sejtetik, hogy nem nagyon sikerült leszakítani az ellenzéki politikusokat az olimpiai sikerekről, sőt. Az olcsó lájkok királynője, Varga Judit fel sem került erre a listára, pedig szinte minden éremről külön posztban emlékezett meg.

De vajon miért olyan kiugró Orbán 48 ezer lájkja a Milák Kristófnak gratuláló posztján? Miért kapott ez kétszer annyit, mint a Szilágyi aranya utáni poszt, illetve bármelyik más politikus bármelyik olimpiás bejegyzése? A válasz egyszerű: a miniszterelnök vette a fáradságot valós időben, azaz hajnali negyed ötkor posztolni, így reggel mindenki elé ezt tolta be a Facebook algoritmusa. (Persze hogy ez tényleg Orbán volt-e, vagy ki lett adva a stábban valakinek a hajnali műszakkezdés, valószínűleg sosem fog kiderülni. Az mondjuk fura, hogy egyik politikus sem posztolt olyat, hogy hajnalok hajnalán ott kuporog a tévé előtt, és szurkol a magyar olimpikonoknak – pedig ez azért elég tuti lájkforrás lenne.)

3. Néhány kisebb, random észrevétel:

  • Messze Varga Judit követőtábora a legaktívabb, 8,7% az interakciós rátája (a követőinek átlagosan ekkora hányada lájkolja/kommenteli/osztja meg egy posztját). 5% fölött van még a tágabban vett élmezőnyből Márki-Zay Péter, Cseh Katalin, Rétvári Bence és Hollik István, majdnem eléri az 5%-os határt Fekete-Győr András, Szentkirályi Alexandra és Kocsis Máté
  • Jakab Péter csendben átlépte a 400 ezer követőt, Dúró Dóra a 200-at, Karácsonynak várhatóan 1-2 héten belül meglesz a 300. Jelenleg 20 aktív magyar politikusnak van legalább 100 ezer követője, Orbán a maga 1,15 milliójával nagyon sok utcahosszal vezet
  • A legnagyobb spammerek: Z. Kárpát Dániel (54 poszt a héten), Ujhelyi István (44), Szijjártó Péter (42), Dúró Dóra (40)
  • Orbánnak, ha szuperminimális mértékben is, de megint csökkent a követőtábora – úgy tűnik, ő már elérte azt a plafont, ami fölött nemigen van tartalék potenciális követőben, és az újak néha már annyira kevesen jönnek be, hogy nem fedezik a természetes lemorzsolódást. Eközben a többiek azért heti 1-2 ezres tempóval növekednek.

4. A szponzorált posztokra költött összegeknél újra azt figyelhetjük meg, hogy az élen ellenzéki formációk állnak, ez a múlt héten kezdődött, és továbbra is merőben szokatlan. Hollik István alighanem rekordot döntött azzal, hogy közel egymillió forintos költéssel sem sikerült a top15-be jutnia (sőt, a 30. hely környékén szerénykedik csak). Egészen fura, és üdítő anomália a listán Nagy István agrárminiszter, akinek a Fidesz szépen kicsenget havi másfél-kétmillió forintot facebookos hirdetésre, ezt pedig ő a kormány aktuális propagandájától abszolút távol álló posztokra költi, a legutóbbi hirdetésén például egy olasz vendéglőst ölelget, akinek pont olyan a bajusza, mint az övé.

Hirdetésre költött pénz
1.Erősítő.hu2 600 000
2.Ezalényeg.hu950 000
3.Momentum920 000
4.Hollik István870 000
5.Hirado.hu680 000
6.Mandiner580 000
7.Karácsony Gergely530 000
8.Varga Judit480 000
9.Kocsis Máté450 000
10.Nagy István430 000

A listához most is meg kell tennünk a szokásos kiegészítéseket:

  • Az Ezalényeg-hálózat most is kb. 80 aloldalon hirdetett, a teljes költség kb. 2 millió volt
  • A legnagyobb hirdető viszont a kormányközeli médiabirodalom volt, összesen 3,2 milliós költéssel

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a július 19. és 25. közti időszak költéseit mutatják.)

5. A hét legnépszerűbb posztjainak toplistáját tulajdonképpen már felsoroltuk az eddigiekben, de azért a rend kedvéért:

  1. Orbán Milák Kristóf aranyérmének örül hajnali negyed ötkor – 48 ezer interakció
  2. Jakab és a dinnye-trilógia második darabja – 41 ezer
  3. Jakab és a dinnye-trilógia befejező része – 39 ezer
  4. Varga Judit elküldi melegebb éghajlatra az LMTBQ-jogok mellett kiálló Lewis Hamiltont – 25 ezer
  5. Jakab és a dinnye-trilógia első része – 24 ezer

A top 10-be még bekerült Gyurcsány, Szijjártó és Orbán, Szilágyi Áronnak gratulálós olimpiai poszttal, Varga Judit hegedüléssel, és Karácsony a Pride-ról bejelentkezéssel.

6. Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet begyűjtő posztok következnek a hétről, és innen kiderül, hogy az olimpián és a dinnyét túl is van azért élet.

  • A legtöbb megosztás: Hadházy posztja az EU-s ügyészség első nagy korrupciós fogásáról (egy horvát politikus ellen emeltek vádat, hogy kb. 50 ezer eurót, azaz 18 millió forintot tett zsebre kenőpénzként)
  • A legtöbb komment: Kunhalmi Ágnes mindenkit a Pride-ra hív (egészen elkeserítő színvonalú „vita” megy 7500 kommenten át)
  • A legtöbb mérges és meglepett emoji: Szabó Tímea, „Gruevszki, a korrupciós és lehallgatási ügye elől idemenekített macedón exkormányfő céget alapított Pécelen. Kitüntetni nem kéne?”
  • A legtöbb szomorú emoji: Karácsony a rekordmagas magyar inflációról
  • A legtöbb szívecske: Orbán gratulációja Milák Kristófnak
  • A legtöbb nevető emoji: Rétvári Bence, „A gyermekvédelmi népszavazásra azért van szükség, mert Brüsszel megtámadta Magyarországot”

Feltűnő, hogy a legtöbb nevető reakciót kapott posztok toplistáján az első öt fideszes (Rétvári kétszer, Szijjártó, Varga Judit, Orbán), és egyiket se viccnek szánták.

Rétvári egyébként óriásit futott a héten, majdnem a top15-be is bekerült (végül a 17. lett), ami alig 28 ezres követőtáborral elég nagy szó. Főleg azért váratlan ez, mert eddig a közösségi médiás jelenléte annyira szürke és személytelen volt, hogy valószínűleg még egy Rétvári Bence-hasonmásversenyt se nyert volna meg vele. Most meg olyan instant klasszikusokat szór a nép közé, mint a „biológiatagadó liberálisok” toposza, ami attól lesz igazi telitalálat, mert az első említését aztán rögtön arra kanyarítja, hogy ő a biológiatagadókkal ellentétben a teremtésben hisz. Sakk-matt, ateisták!

7. A legtöbb megosztás versenyében Hadházy behúzta zsinórban a hetedik győzelmet, ennél nagyobb sorozat csak kettő volt a lájkbajnokságban: Jakab Péter kilenc hetes hegemóniája a nagy toplista élén január végétől március végéig, és Orbán 16 héten át tartó instagramos győzelmi sorozata.

Megosztás
1.Hadházy Ákos23 700
2.Szabó Tímea14 500
3.Mesterházy Attila14 400
4.Jakab Péter13 800
5.Z. Kárpát Dániel12 200
6.Karácsony Gergely11 900
7.Dobrev Klára10 600
8.Márki-Zay Péter8 300
9.Varga Judit6 600
10.Keresztes László Lóránt5 500

Ez a lista mutatja a Fidesz legnagyobb gyengeségét a közösségi médiában: a top politikusaik inkább popsztárként, mint politikusként üzemelnek ebben a kommunikációs térben. Ami ugyan behozza a lájkokat a „milyen fess fiatalember a miniszter úr, és milyen sokat dolgozik!”, „áldja meg a jóisten hogy ennyit harcol értünk”, vagy „öröm látni ilyen szép boldog családot” vonalon, de nem sokat segít a politikai üzenet sulykolásában, terjesztésében. Persze az is igaz, hogy erre a közösségi médiában a kormánypárt inkább a propaganda/influenszer birodalmat, hirdetéseket, és a másodvonalbeli politikusokat tartja.

8. A legjobban felülteljesítő, virális posztok között ezen a héten is csodálatos gyöngyszemeket találhatunk:

  1. Cseh Katalin bejelentkezik a Pride-ról – 20,3-as szorzó
  2. Rétvári Bence, „Brüsszel megtámadta Magyarországot” – 16,1-es szorzó
  3. Budai Gyula Fekete-Győr Andrást gyalázza, hogy hogy merészel a magyar olimpiai sikereknek örülni (pár nappal előtte még azért ekézte, hogy miért nem gratulál az első aranyérmesnek) – 15,3-as szorzó
  4. Németh Szilárd a '86-os budapesti Queen-koncertre emlékszik vissza (míg a kommentelők fel nem világosítják, hogy Freddie Mercury maga volt a megtestesült LMBTQ-lobbi, és gyakorlatilag egyfajta proto-Brüsszelként támadta meg Magyarországot az I want to break free klipjével) – 12,5-ös szorzó
  5. Rétvári leleplezi a „biológiatagadó liberálisokat” – 11,9-szeres szorzó

(A szorzók azt jelentik, hogy az adott poszt hányszor több lájkot kapott, mint a szerzője bejegyzései átlagosan szoktak.)

9. Instagramon tovább tart a nagyon sokáig egyeduralkodó Orbán mélyrepülése (nála speciel ebben a versenyben mélyrepülés minden, ami nem az első hely). Egészen váratlan fejlemény Kunhalmi Ágnes felbukkanása a listán, méghozzá ennyire előkelő helyen. Ő június végén kezdett rendesen ráfeküdni az instagramos jelenlétre, gyakorlatilag hétről hétre duplázva a befutó lájkok számát. A módszere nem nagy varázslat, sőt, tulajdonképpen abszolút sablon Insta-recept: egy csomó szelfi, meg kajás és kutyás fotók, plusz most éppen Pride.

Heti interakciók
1.Jakab Péter21 000
2.Orbán Viktor16 100
3.Kunhalmi Ágnes16 000
4.Varga Judit13 600
5.Szijjártó Péter11 300
6.Karácsony Gergely10 000
7.Gyurcsány Ferenc9 400
8.Novák Katalin8 700
9.Szentkirályi Alexandra8 000
10.Donáth Anna6 100

10. A propagandaoldalak és politikai influenszerek birodalmában eléggé meglepő, mennyire statikus a toplista állása (annak fényében különösen, hogy ez azért egy roppant kaotikus világ): most gyakorlatilag annyi történt, hogy a megafonos Bohár Dániel kipottyant a toplistáról, és aki mögötte volt, az egy kisebb-nagyobb lépést tett felfelé.

Heti interakciók
1.Gond-olkodó171 000
2.Deák Dániel (Megafon)126 000
3.Nyugati Fény118 000
4.88890 000
5.Fidesz KDNP 202182 000
6.Rákay Philip (Megafon)79 000
7.Számok79 000
8.Vadhajtások77 000
9.Patrióta Európa Mozgalom66 000
10.Németh Balázs54 000

Érdekes megfigyelni, hogy az influenszerek totál rákattantak az olimpiára, a top 10 posztból 9 ehhez kapcsolódik, hol csak úgy magában, sima lájkvadászatként, hol ürügyként az ellenzék gyalázására, „Nekik a Pride, nekünk az olimpia”, „a kommunisták bántják Hosszú Katinkát”, és így tovább. A propagandaoldalaknál ennek nyoma sincs (a top10-ből nulla), megy a szokásos orbánozás és gyurcsányozás, és a kommentelőkön nem látszik egy molekulányi nyoma se annak, hogy egy picit is beleunnának.

A heti kedvenc lájkvadász posztunk a mocsár mélyéről a Fidesz KDNP 2021 rajongói oldal bejegyzése, amiben Orbán Viktor lányának, Flórának gratulálnak a névnapján, ezt egy kb. 10 éves fotóval illusztrálják, ami a kommentelőknek nem tűnik fel, és sok száz fős kórusokban megy a „jaj, de gyönyörű kislány”-ozás egy tudta nélkül politikai díszletként használt gyerek fotója alatt, a gyerekek jogaiért folytatott Brüsszel-ellenes keresztes háború kellős közepén.

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!