Egyetlen illetékes szerint sincs semmi tennivaló, miután a balesetveszélyes kerékpárúton meghalt egy bringás
2021. július 14. – 18:04
frissítve
Július 4-én, vasárnap hajnalban a rendőrség szűkszavú közleményben számolt be egy tragikus balesetről, amely nem sokkal korábban Szeged Szőreg városrészén, a Szerb utcán lévő kerékpárúton történt. „Éjjel fél 2 előtt bejelentés érkezett, hogy (…) egy kerékpáros az egyik kanyarban egy fának ütközött, és leesett a bicikliről. A férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette” – írták.
A közleményben az állt, hogy „eddig ismeretlen okból és körülmények között” történt a baleset, és hogy a rendőrség vizsgálódik. Azóta sem tudni többet hivatalos forrásból. A vizsgálat eredményére, a baleset körülményeire vonatkozó kérdésünkre a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság egyszerűen csak ennyit írt hétfőn: „az ügyben az Ön által is idézett közleményen kívül, bővebb információt nem kívánunk adni”.
Vannak, akik szerint a tragédia egyértelműen a szőregi kerékpárút kialakításával és állapotával hozható összefüggésbe, erről jelent meg egy a részletes, az előzményeket ismertető és a problémákat hosszan soroló poszt a Szegedbicaj Facebook-oldalon is.
A baleset helyszínén beszélgettünk Csüllög Imrével, aki a Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezetének vezetője. A halálos baleset után több mint egy hét telt el, a helyszínen azonban nem változott semmi: a szőregi kerékpárút ugyanolyan, mint addig volt.
Miközben beszélünk, a társa megtisztítja a portól, és fényvisszaverő festékkel keni be azt az útszegélyt, amely valószínűleg a baleset okozója volt. Így talán jobban látható lesz a sötétben az akadály. Próbáljuk megérteni, mi történhetett. A biciklis valószínűleg nem vette észre azon az éjjelen, hogy a kerékpárút sávjainak megkopott festését hogyan kellene követnie, és kikerült egy villanyoszlopot, ám rossz felől, így aztán megakadt a parkolót határoló szegélykőben, amely 10-20 centi magasan kiáll az aszfaltból. Emiatt eshetett el.
A súlyos baleset a Facebook szőregi csoportjában is téma volt, többen is panaszkodtak a kerékpárútra, több szakaszt is életveszélyesnek tartanak. Volt, aki azt írta, egy másik részen ő is elesett – megakadt a kormánya az úthoz túl közeli, tujával körülnőtt drótkötélen, amely egy villanyoszlopot rögzít. Van, aki úgy tudja, hogy az áldozat, egy fiatal férfi, a bukás után a nagy lendülettől egy fa törzséhez csapódva halt meg. Két arra járó megpróbált segíteni, de már nem tudtak. Az áldozat kinagyított, színes fotóját az út melletti fa törzsére erősítette valaki, alatta virágok, és a földön temetői mécsesek égnek.
A környékbeliek egy része úgy tudja, nem ez volt itt az első baleset. A parkoló egy illatszer-háztartási üzlethez tartozik, az ott dolgozó hölgy azt mondta, a szomszédok mesélték neki, hogy már korábban is többször ébredtek fel éjszaka hangos jajgatásra, aztán látták, hogy felbukott egy biciklis. A hely meglehetősen balesetveszélyes nappal is: az út túloldalán nagy forgalmú mezőgazdasági bolt van, előtte a parkoló nappal szinte mindig tele. A kerékpárút pedig egy pizzéria és egy forgalmas üzlet közös parkolóján fut át, de nem a járda mellett, hanem a parkolónak az út felőli részén. Autósként nagyon oda kell figyelni, ha az ember ki akar hajtani az útra, mert a kocsikon kívül két oldalról elébe gurulhatnak még biciklisek is.
Az út túloldalán lakó férfi nem hallott másik balesetről, de az szerinte is látható, hogy a kerékpárút szőregi szakaszát összevissza építették, ahogyan éppen sikerült: hepehupák, beláthatatlan kanyarok jellemzik.
„Ez egy hegyi szerpentinút az alföldi síkságon” – véli Csüllög Imre. A kerékpárút a közút és a házak között kanyarog, néhol váratlan cikcakkokkal nehezítve a haladást és az út belátásának lehetőségét. Az építők sok akadályt egyszerűen csak kikerültek, így kocsibejárók, villanyoszlopok, buszmegállók, vízelvezető árkok és azok hídja között kell átjutni két keréken. Valószínű, hogy sokkal jobb világítás is kéne, mert az oszlopokon magasban lévő lámpák fényét leárnyékolja a fák lombja. A bokrok egy része belóg az útra, és sok nagy fa is szegélyezi az aszfaltcsíkot. A növényzet megtartása környezeti szempontból biztosan helyes, csakhogy a gyökerek sok helyen felnyomták és megrepesztették az aszfaltot, van, ahol emiatt bokáig érő kátyú keletkezett. Ráadásul bármelyik bokor takarásából érkezhet egy szembejövő, mert a szőregi kerékpárút viszonylag forgalmas, Tiszaszigetről és Újszentivánról is ezen járnak be Szegedre vagy onnan haza a biciklisek. Vannak, akik csak a buszvégállomásig, mások tovább, Újszegedig, vagy éppen a belvárosig is eltekernek. Kirándulók, valamint esetenként a határra tartó, Szerbiába induló, illetve onnan jövő turisták is használják.
Ki a felelős? Úgy tűnik, senki
A szőregi kerékpárút üzemeltetése és fenntartása az érintett önkormányzathoz tartozik, tudtuk meg a Magyar Közút Zrt.-től. Megkerestük ezért a szőregi önkormányzati képviselőt, Avramov Andrást és az önkormányzat sajtóirodáját is az ügyben, arra voltunk kíváncsiak, hogy
- kaptak-e korábban lakossági jelzéseket, panaszokat a kerékpárút állapotával, veszélyességével kapcsolatban, vagy észlelt-e problémákat az önkormányzat az üzemeltetés során,
- tudnak-e esetleg más, korábbi kerékpáros balesetről, ami itt következett be,
- volt-e korábban törekvés, kezdeményezés a kerékpárút átalakítására, biztonságosabbá tételére, és hogy
- tervben van-e most a szőregi kerékpárút átalakítása, felújítása a biztonság növelése céljából, van-e valamilyen akadálya ennek?
A polgármesteri hivataltól kaptuk meg az összevont választ:
a kerékpárút engedélyes tervek alapján, az illetékes hatóságok jóváhagyásával készült. Nincs értesülésünk arról, hogy korábban bármikor történt volna komolyabb baleset ezen a több kilométer hosszú szakaszon, az önkormányzat felé eddig egyetlen hatóság sem jelezte, hogy gond lenne ezzel a szakasszal. Folyamatosan fejlesztjük és bővítjük kerékpárút-hálózatunkat városszerte.
A kerékpárutak engedélyezése a területileg illetékes kormányhivatalokhoz tartozik. A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Sajtószolgálata a Telex kérdésére közölte: a kerékpárút első szakasza 2010-ben kapott építési engedélyt, a beruházás 2012-ben készült el. A kerékpárút egyébként jelentős részben uniós támogatásból, a Magyarország–Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében épült.
Megkérdeztük a kormányhivataltól, felmerültek-e a szőregi kerékpárutat illetően (akár az engedély megadása előtt, akár azután) balesetveszélyességgel kapcsolatos aggályok, érkeztek-e a hatósághoz ilyen jelzések, és ha igen, léptek-e valamit. „A hatósághoz az engedélyezés előtt, illetve azt követően sem érkezett jelzés problémáról” – válaszolták.
Csüllög Imre szerint Szeged önkormányzata az utóbbi években már kikéri a kerékpárosklub véleményét, amikor új utat terveznek a bringásoknak. Amikor a szőregi kerékpárút készült, akkor úgy tudni, még nem volt ilyen egyeztetés. Ez az út a mai követelményeknek már biztosan nem felel meg.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.