Vizsgálják, kell-e az Aquincumi híd, benne van a pakliban, hogy nem

2021. április 14. – 15:01

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Ha az elmúlt évtizedek gyakorlatát nézzük, akkor először ebben az évtizedben Budapest déli részén, majd arra rá 10-15 évre északon épülhet Duna-híd, tehát reálisan 20-25 év múlva épülhet az Aquincumi híd – mondta egy szerdai online háttérbeszélgetésen Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, aki többek között a fővárosi közlekedésfejlesztés felelőse is.

A BKK tavaly év végén írt ki pályázatot az Aquincumi híd és kapcsolódó úthálózatának előzetes terveire, amin a napokban hirdettek eredményt. A részletes megvalósíthatósági tanulmánytervet a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítheti el. A 700 méter fesztávolságú Aquincumi híd a 10-es út és az M3-as közötti kapcsolatot teremtené meg 4,6 km hosszú csatlakozó úttal, és az Északi vasúti összekötő híd mellett épülne meg.

Balogh elmondta, hogy a részletes megvalósíthatósági tanulmányterv készítésekor azt is megvizsgálják, szükség van-e egyáltalán az Aquincumi hídra.

Benne van a pakliban, hogy nincs

– tette hozzá.

A terv őszre készül el, bemutatják benne a lehetséges alternatívákat, majd ha kiválasztanak egyet belőle, akkor jövőre megkezdődhet a kidolgozás. Balogh hangsúlyozta, hogy a kezdetektől bevonják a tervezésbe az érintett kerületi önkormányzatokat és a lakosságot, összegyűjtik a problémákat, javaslatokat.

A kabinetfőnök elmondta, a főváros részéről az az egy biztos: autópálya-jellegű hidat nem akarnak, mert nem cél, hogy nőjön a forgalom. Az is biztos, hogy addig az Aquincumi hídhoz nem lehet hozzákezdeni, amíg az M0-s északi szakasza ki nem épül a 10-es és a 11-es út között, mert ellenkező esetben rázúdulna a forgalom a városra.

Arra a kérdésre, hogy a híddal kapcsolatban vizsgálják-e a negyedik pesti körgyűrű, a Körvasútsori körút építését is, Balogh azt válaszolta, hogy le kell porolni és meg kell vizsgálni a körút terveit. De a körút déli szakaszáról (Határ út és környéke) jelenleg is nagy viták vannak, máshol pedig hatalmas költséggel épülne föld alatti alagút – ami jelzi, hogy számos problémával néznek szembe, és itt is felmerül: érdemes-e megépíteni.

Szóba került az is, hogy jelenleg még a kormány által tervezett Galvani híd sorsa sem teljesen biztos. Mint Balogh elmondta, a főváros akkor támogatja a megépítést, ha az összes érintett kerület támogatja azt.

Nem ez az első tanulmányterv az Aquincumi hídról

2000 decemberére készült el a Főmterv részletes tanulmányterve az Aquincumi híd és az átkelőhöz csatlakozó budai, illetve pesti úthálózatról. A tanulmányterv elkészítésére pontosan azért volt szükség 21 évvel ezelőtt is, mint most: hogy a híd megfelelően elő legyen készítve.

Az Aquincumi híd megépítését korábban szinte minden választási ciklusban megígérték, egy időben pedig úgy volt, hogy építése megelőzi a Megyeri híd építését is. Aztán nem így lett. A 2000-ben készült tanulmány szerint az aquincumi átkelő és a kapcsolódó úthálózat megépítése negyvenmilliárd forintba került volna, ebből tizenhatmilliárd maga a híd.

A korábbi tervek Y-pilonos hidat képzeltek el – Forrás: Főmterv, Népszabadság, 2000. február 29. A korábbi tervek Y-pilonos hidat képzeltek el – Forrás: Főmterv, Népszabadság, 2000. február 29.
A korábbi tervek Y-pilonos hidat képzeltek el – Forrás: Főmterv, Népszabadság, 2000. február 29.

A főváros sokáig a MÁV-ra várt, hogy az Északi vasúti összekötő híd rekonstrukciójával egyidőben kezdhessen neki – a részben a vasúti híd pillérein támaszkodó – új hídnak, de aztán elszaladt az idő és végül a MÁV se egyezett bele a megoldásba.

A 2004-es tervek szerint a híd úthálózatának budai kezdőpontja az új 10-es főút fővárosi bevezető szakaszának végpontja volt. Onnan kétszer két sávos út haladt volna az esztergomi vasútvonal déli oldalán, majd a Kunigunda utcánál a sínpályát felüljáróval keresztezve, az északi oldalon folytatódott volna. A tervezett út a Szentendrei utat külön szinten ívelte volna át.

A hídnak Pesten nem lett volna közvetlen kapcsolata a Váci úttal, a közlekedési csomópontot az Árva utca és a Temesvári utca térségében alakították volna ki, a kapcsolódó útszakasz pedig a váci vasútvonal északi oldalán haladva érte volna el az M3-as autópályát. Ez a terv valószínűleg már nem kerül szóba, mert nagyobb forgalmat vonzana, mint amekkorát a főváros szeretne.

2021 elején érdekes kísérletbe kezdett lapunk. Megpróbáltunk szakmai alapon álló társadalmi vitát szervezni Budapest egyik legaktuálisabb, mégis erősen vitatott témájában. A Galvani híd, sőt egyáltalán az új budapesti hidak építése ellen és mellett is súlyos érvek hangoztak el.

Kell híd Budapestnek? Vélemények a Hídvitában >>

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!