Megnéztük, ki mond igazat az orosz metróról, Tarlós vagy Gy. Németh
2021. március 19. – 14:57
frissítve
Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes és Tarlós István volt főpolgármester vitába keveredett a napokban a 3-as metró felújított orosz szerelvényeivel kapcsolatban. Utóbbi kétségbe vonta politikustársa nyilatkozatát. Nem szokatlan a magyar közéletben, hogy két politikus homlokegyenest ellenkező dolgokat állít, az olvasók pedig néznek, mint hal a szatyorban. Most megpróbálunk ezen a helyzeten segíteni.
A napokban a Fővárosi Önkormányzat rászánta magát, és egy vizsgálat alapján feljelentést tett a felújított orosz metrószerelvényekkel kapcsolatban, mondván, drágán, (70 milliárdért) klímaberendezés nélküli, elavult metrókocsikat kaptunk.
A feljelentést személyesen Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes tette meg, aki a Zsarupalota előtt felvett videófelvételről jelentkezett be a közösségi oldalán. A felvételen a következőket mondja:
„Mi már ellenzékben is kifogásoltuk ezt a döntést, ellenzéki képviselőtársaimmal az előző ciklusban – Horváth Csabával, Naszályi Mártával és Karácsony Gergellyel együtt küzdöttünk azért, hogy ne ez a döntés legyen.”
Az ATV megkérdezte erről az előző városvezetés fejét, Tarlós Istvánt, aki rögtön ellentmondott Gy. Németh Erzsébetnek, a következőket nyilatkozva:
„Ezt a határozatot akkor valamennyi MSZP-s képviselő megszavazta, köztük Horváth Csaba és Tüttő Kata is. Gy. Németh Erzsébet és Karácsony Gergely már csak azért sem küzdhetett akkor a döntés ellen – 2014. augusztus 25-én –, mert egyikük sem volt képviselő.”
Nem csoda, ha az újságolvasó vagy tévénéző a két nyilatkozat után elbizonytalanodva vakarja a fejét: most akkor küzdött vagy nem küzdött Gy. Németh Erzsébet? Valaki biztos nem mond igazat.
Megpróbáltuk kibogozni a szálakat. Kezdjük Gy. Németh Erzsébet első mondatával.
Állítás: Már ellenzékben kifogásolták a döntést.
Ellenőrzés: 2014 és 2018 között Gy. Németh Erzsébet a Fővárosi Közgyűlésben az ellenzéki DK-frakcióban ült, és képviselőtársaival többször kifogásolta a döntést, aminek alátámasztásául elég egy idézet a 2018. júniusi Blikkből:
„Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt fővárosi közgyűlési képviselője vasárnapi budapesti sajtótájékoztatóját követően az MTI-nek telefonon azt mondta: az internetre két napja kikerült, a Metróért Egyesület által felfedezett fotók alapján a 3-as vonal szerelvényei nem felújítottak, hanem újak. Az azokon látható régi budapesti járműnek ugyanis 2018 márciusában már vissza kellett érkeznie Budapestre – mondta a DK politikusa, aki szerint amennyiben bebizonyosodik a képek valódisága, azok bűncselekményre utalnak.”
A videónyilatkozat első fele tehát
IGAZ.
Lássuk a nyilatkozat második felét.
Állítás: Ellenzéki képviselőkkel küzdöttek az előző ciklusban (2014–2019) a döntés ellen.
Ellenőrzés: A döntést a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-i ülésén hozták meg, ami nem az előző ciklus, hanem az azt megelőző (2010–2014 közötti). Tehát az előző ciklusban (2014–2019 között) logikailag nem küzdhettek ellene.
Ez a rész tehát
NEM IGAZ.
Térjünk át most Tarlós István volt főpolgármester nyilatkozatára.
Állítás: Gy. Németh Erzsébet és Karácsony Gergely nem volt a 2014 augusztus 25-i döntés idején (fővárosi) képviselő.
Ellenőrzés: Bár az egyszeri tényellenőrző sajtómunkás azt gondolná, hogy ennek lecsekkolása a legegyszerűbb, valójában ez volt az egyik legnehezebb feladat. Az előző közgyűlés tagjainak névsora ugyanis nem található meg sem a fővárosi önkormányzat honlapján, sem a valasztas.hu-n, sem máshol. Végül az internet webarchívumából kellett kibányászni a budapest.hu egy korábbi, 2014 nyári verzióját, ahol fel van sorolva az összes akkor mandátummal rendelkező képviselő. Frissítés: a valasztas.hu-n is elérhető a névsor.
Ezen a listán nincs rajta sem Gy. Németh Erzsébet, sem Karácsony Gergely. Nem is lehet, mert Gy. Németh Erzsébet a 2014. októberi önkormányzati választások után, és Karácsony Gergely is a 2014-es önkormányzati választás után lett fővárosi képviselő. Gy. Németh Erzsébet 2010 előtt is fővárosi képviselő volt, de a 2010–2014 közötti ciklust kihagyta, Karácsony Gergely pedig 2014 és 2019 között zuglói polgármester is volt.
A nyilatkozat egyik fele tehát
IGAZ.
Nézzük a másik felét.
Állítás: A (járműfelújításról szóló) határozatot akkor valamennyi MSZP-s képviselő megszavazta, köztük Horváth Csaba és Tüttő Kata is.
Ellenőrzés: A Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-i ülésén, második napirendi pontként tárgyalta a M3 metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításával kapcsolatos feladatokról szóló előterjesztést, ami lényegében arról szólt, hogy egyetértenek a kormánnyal abban, hogy új szerelvények helyett felújítottak lesznek a 3-as metrón, és azokat pedig a fővárosnak kell kifizetnie egy saját maga által felvett kereskedelmi hitelből.
A közgyűlési ülések jegyzőkönyvei szerencsére elérhetők a fővárosi önkormányzat honlapján, így ennek az ülésnek is fenn van a jegyzőkönyve. A közgyűlési jegyzőkönyvben a szavazásról azonban csak annyi szerepel, hogy a testület két ellenszavazatot leszámítva egyetértett az előterjesztéssel, nagy többséggel elfogadva azt. Név szerint nincs felsorolva, ki hogy szavazott, tehát a felszólalások szövegét kell megvizsgálni.
Ebből kiderül, hogy mind Tüttő Kata, mind Horváth Csaba kritizálta ugyan a javaslatot, de inkább a finanszírozási oldalról. Azaz nem a felújítást, hanem főleg a 60 milliárdos hitel fővárosra nehezedő terhét nehezményezte a nyolctagú, általában együtt szavazó szocialista frakció. Magát a szerelvényfelújítást elsősorban Hanzély Ákos, az LMP korrupcióellenes ügyekben feltűnő képviselője ellenezte felszólalásában, aki ebből következően – frakciótársával, Kaltenbach Jenővel – feltehetően a javaslat ellen szavazott.
A nyilatkozat második fele tehát nagy valószínűséggel
IGAZ.
Tarlós a levezetés szerint 2:1-re nyerte a Telex fact checking-meccsét Gy. Németh ellen. Hozzá kell tenni ugyan, hogy csak azért nyerhette meg, mert Gy. Németh Erzsébet egy hibát ejtett nyilatkozatának egy nem túl fontos részében.
Ha ugyanis nem azt mondja, hogy az (akkorra már meghozott) döntés ellen küzdöttek, hanem teszem azt, a metrókocsik korrupciógyanús felújítása ellen, akkor eleve nem szolgáltatott volna Tarlós Istvánnak magas labdát, így az ebben még mindig profi kormánypárti politikus nem tudta volna kíméletlenül lecsapni azt.