Fióktöltésen és konzolerkélyen halad majd a bringasztráda Budán a Duna felett

2020. december 12. – 16:57

frissítve

Fióktöltésen és konzolerkélyen halad majd a bringasztráda Budán a Duna felett
Az észak-budai Eurovelo nyomvonalterve a Lánchídnál – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A BKK igazgatótanácsa rábólintott a bringasztrádának is megfelelő EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút észak-budai szakaszának nyomvonalára. Az új vonalvezetés megoldhatatlannak gondolt problémákat hidal át, itthon unortodoxnak tűnő megoldásokkal.

Ősszel elkészült az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút Budapest határától Szentendréig tartó, régóta ígérgetett szakasza, amit azonnal nagy számban kezdtek használni a bringások. A széles, sima, bringasztrádának is beillő kerékpárút fővárosi bevezető része azonban továbbra is botrányos állapotban van, évtizedek óta feloldhatatlannak hitt csapdákkal telehintve.

A napokban a BKK igazgatótanácsa elfogadta a Lánchídig tartó bevezető rész legkonfliktusosabb szakaszainak nyomvonaltervét, ami ha megvalósul, semlegesíteni tudja szinte az összes bonyodalmat és anomáliát. Az új nyomvonal meghagyja a jelenleg is jól működő szakaszrészeket, de kikerüli az olyan veszélyzónákat, mint az óbudai HÉV-megállón átvezetett kerékpárút, vagy a belső budai rakparti sétány. Több érdekes megoldással vágja át a problémák gordiuszi csomóját: például néhány helyen egy fióktöltésen halad a Duna felett, egy részen a Hajógyári-sziget felé kerül, máshol a parkolósáv vagy autós felhajtó egy részét használja fel.

A térképen pontosan követhető az új nyomvonal, az érdekesebb pontokat (a kék jelölőknél) kattintható fotókkal dokumentáltuk rajta:

Az új nyomvonalat Bodor Ádámmal, a BKK aktív és mikromobilitás tanácsadójával és Erdős Zoltánnal a főpolgármesteri hivatal szakértőjével jártuk be az Újpesti hídtól a Lánchídig. Azért az Újpesti (korábbi nevén Északi vasúti összekötő) hídnál kezdtünk, mert a városhatártól Pünkösfürdőig már jól kerékpározható út épült a megmagasított gáton, a jelenleg még alakuló Római parton pedig még csak körvonalazódik az egész környék megújítását magában foglaló megoldás.

Az Újpesti hídtól jelenleg a Gázgyár utcán és az Auchan melletti Angel Sanz Briz úton lehet betekerni a Filatori gáti HÉV-megálló labirintusába (állandó gyalogos-kerékpáros konfliktuspont), majd az óbudai lakótelepi vesekőlerázó kis utcákon át a Szentlélek térnél kezdődő kerékpárúthoz. Az új nyomvonal azonban a Duna mentén marad, a part és a volt gázgyári (állami) terület kerítése helyén/mellett indul, a folyó felől halad el a Grapfhisoft park mellett, majd Budapest legeldugottabb és legszebb platánsora alatt a Hamvas Béla sétányon, egészen a Sziget fesztiválról jól ismert K-hídig. A főváros és a kormány által közösen finanszírozott kerékpárút-építéshez a gázgyári állami területből kell egy vékony sáv, onnan pedig végig közterületen halad.

Szinte kész kerékpárút az eldugott Hamvas Béla sétányon – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Ezt a parti szakaszt jelenleg kevesen használják, néhány futó, horgász vagy kutyáját sétáltató óbudai ismeri és járja. Bodor szerint a szakaszon rozsdásodik egy egykori hajóipari vasbeton- és fémszerkezet, amit kiválóan át lehet majd alakítani különleges hangulatú pihenővé. A nyomvonal nagy ötlete, hogy a K-hídtól nem a Filatori gát és az óbudai lakótelep felé erőlteti a haladást, hanem bemegy a szigetre, és egy bő kilométerrel délebbre, a H-hídon jön ki róla. (A nyomvonal itt is állami valamint fővárosi területeken halad át.) A H-hídnál érdekes problémát kellett megoldani, hiszen az út egyenesen a nagy forgalmú rakparti útba torkollik, ami szinte áthatolhatatlan biciklivel.

Ezért itt a tervezők azt találták ki, hogy egy fióktöltéssel megemelik híd szintjéig a Duna-partot, és a kerékpárutat ezen a töltésen viszik el az Árpád hídig, azaz a rakparti út és a folyó között lehet majd kerekezni. Az Árpád híd széles pillérje újabb bökkenő: a rakparti út és a betonpillér között keskeny a hely. Itt várhatóan az lesz a megoldás, hogy a kerékpárút kétfelől kerüli meg a pillért: az egyik irány a pillér és a közút között, a másik pedig egy erkélyszerű konzolon a pillér folyó felőli oldalán a Duna fölött.

A kerékpárút egyik sávja a Duna felől kerüli a pillért egy fióktöltésen – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

A híd után egy kis kiegészítéssel aránylag könnyen tovább vezethető a kerékpárút az országzászló előtti, főleg kutyások által használt füves téren – amit a Forma 1 idején helikopterleszállónak szoktak használni a sztárpilóták -, majd el a UTE Kajak-kenu telep és a Rozmaring Kertvendéglő parti oldalán a Görzenálnál levő gyalogos-kerékpáros rakparti átkelőig. Ezzel a formabontó kerülő megoldással évtizedes vitának lehet vége, ugyanis nem kell többet használni a Tímár utcai felüljárót, amit tervezője kerékpáros rámpás (és gyalogos lépcsős) felüljárónak tervezett, a hatóság azonban letiltotta róla a bicikliseket.

A Görzenál vaskos betonkerítése és annak brutálisan kiálló sarka várhatóan meg lesz faragva. A saroknál a sárga felfestések egy Picasso-képnél is jobban rámutatnak a jelenlegi helyzet abszurditására: a gyalogos sávot például egyenesen belevezetik a betonfalba. A betonkerítésről várhatóan leszerelik a vállmagasságban kiálló, balesetveszélyes óriásplakát-fémkereteket is és szélesítik a kerékpárutat.

Jelzéskavalkád és betonfal a Görzenálnál – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Innen a jelenlegi külön vezetett kerékpárút viszonylag használható módon folytatódik a Batthyány térig, ahol újabb trükk következik. Hogy az állandó gyalogos-kerékpáros keveredést és az ebből származó balesetveszélyes helyzeteket elkerüljék, a Vám utcánál nem terelik be a pirosra festett kerékpárútról a rakparti sétányra a bringásokat (mint most), hanem beáldozzák a villamosvágányok melletti parkolósávot, és a parkoló autók helyén megy tovább az elkülönített kétsávos kerékpárút a Halász utcai rakparti lehajtóig.

Ennél a pontnál egy újabb unortodox megoldás következik. A Bem rakparti kerékpárút egy S-kanyarral kimegy a Halász utcai közúti felhajtó déli felére, ahol várhatóan megszüntetik az egyik sávot. A kerékpárút a lehajtóról besorol a Budai alsó rakpart déli irányú közúti sávja és a rakparti támfal közé, a jelenlegi ottani parkolóhelyek felszámolásával. A rakpartról közvetlenül a Lánchíd előtt, majdnem szintben érkezhetnek be a biciklisek a híd alatt átmenő gyalogos aluljáróba.

Rakpartváltás a Halász utcai lejárónál – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

A megoldással megszűnhet a régi konfliktus a bámész gyalogosok és a csengőt rekedtre csöngető bringások között, a turisták nyugodtan bambulhatnak, a bringások pedig rendesen haladhatnak. Az autósoknak a két tucatnyi parkolóhely kevésbé, a Halász utcai felhajtó korlátozása viszont várhatóan jobban fog fájni. A Halász utcai autós-villamos-kerékpáros-gyalogos csomópont viszont Budapest egyik legveszélyesebb kereszteződése, egyszerűsödése csak növelheti a közúti biztonságot.

Az új nyomvonalon haladó kerékpárút Bodor elmondása szerint megfelel majd az EuroVelo előírásainak, azaz például minimum három méter széles lesz, így biztonságosan ajánlható majd az érzékenyebb (pl. gyermekes-családos) célcsoportoknak, kezdőknek is.

A Bringasáv kerékpáros híreit itt olvashatják >>