Ilyen lesz az új, pályázaton nyertes Bubi-bicikli

Legfontosabb

2020. december 1. – 13:13

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az eddigi üzemeltető, azaz a Csepel-Nextbike konzorcium nyerte a Mol Bubi következő öt évre szóló üzemeltetési pályázatát. A tenderen indult még a dán Donkey Republic is, de végül ajánlatuk „nem került elbírálásra”. A győztes összesen 1,798 milliárd forintért vállalta el a szolgáltatást.

A Csepel-Nextbike konzorcium nyerte a Bubi következő öt évre szóló üzemeltetésére kiírt pályázatot, olvasható az elektronikus tenderfigyelőn. Összesen 1,798 milliárd forintért vállalták a szolgáltatást. (Eddig a Közbringa Kft., a Csepel-T-System konzorciumcége volt az üzemeltető, a Nextbike rendszerével.)A pályázaton még indult a dán Donkey Republic is, ők végül nem jutottak el a tenderbírálatrig.

Jelenleg 158 db gyűjtőállomás üzemel Budapesten, ezeken az állomásokon legalább kétezer kerékpárnak kell helyet biztosítani, de a szerződés szerint a győztesnek egy 1200 darabos bringaflottával kell belevágnia az újabb ötéves üzemeltetési ciklusba.

A Bubi kerékpárok mindig is híresek voltak arról, hogy nehezek, ezért combos feladat tekerni velük. A 24-26 kilós súlyt most 21,4 kilóra csökkentették, és bringának is teljesen új formája lesz. Hogy milyen, az a nextbike egyik vezetőjének a linkedin-bejegyzéséből lehet tudni:

Forrás: Pietro Peyron / Nextbike
Forrás: Pietro Peyron / Nextbike

Mint arról beszámoltunk, az üzemeltetési tendert sikerült úgy kiírnia a BKK-nak, hogy közel fél évig – jövő tavaszig – le kell állítani a rendszert, mert az eddigi üzemeltető (aki egyben a mostani nyertes is) szerződése november 30-ig szól.

Ezt a kényszerű szünetet sokan bírálták, egyfelől azért, mert a járvány idején a Bubi jó közlekedési alternatívát nyújt rövidebb távokon az autóval és a tömegközlekedéssel szemben, másfelől azért, mert a metrópótlóként is jól lehetne használni.

Mint azt megírtuk, az átmeneti üzemeltetést a pályázaton induló egyik cég 500 és 1000 közötti bicikli átmeneti, téli üzemeltetését nagyjából havi tízmillió forintért el is tudnák vállalni, de a BKK szerint ez a költség „sajnos nem vállalható”, figyelembe véve azt is, hogy a koronavírus-járvány miatt a BKK-nak várhatóan több tízmilliárdos hiánya lesz.

Arról is beszámoltunk, hogy vasárnap több mint 85 biciklivel tiltakoztak a Bubi bezárása ellen a BKK székházánál a Magyar Kerékpárosklub (MK) felhívására. A gyülekezésmentes egyéni akciót azért szervezték, mert tiltakoztak a közbringa-rendszer hétfői bezárása miatt.

Az elmúlt években elfáradt a Bubi

A Bubi 2014-ben indult, és kezdetben nagy sikere volt, aztán az évek során egyre vesztett népszerűségéből, csak 2017 és 2019 között felére esett a használati arány, úgy, hogy közben a gyűjtőállomások és a bringák száma, valamint a szolgáltatási terület is nőtt. A népszerűségcsökkenés több okra vezethető vissza:

  • maga a bicikli a 24 kilójával és tömör gumijával olyan, mint egy tank, nehéz tekerni;
  • idén tavaszig a regisztrációs folyamat is roppant nehézkes volt, és 25 ezer forintos kauciót is kellett fizetni;
  • megjelentek a versenytársak, például a pályázaton is induló Donkey, a Lime elektromos roller és a Blinkey elektromos robogó – mind jóval felhasználóbarátabb rendszerrel.

A képen a tavaszi járványhullám változtatott: Karácsony Gergely bejelentette, hogy a járvány miatt március 16. után megkönnyítik a regisztrációt és a szerződéskötést, és leviszik havi 100 forintra a bérleti díjat. Rögtön megugrott a felhasználók száma, hirtelen 4500 új ügyfél áramlott a rendszerbe. Felszökött az utazások száma is, 20 százalékkal meghaladva az előző években mért számokat.

A BKK akkori közleményében még azt írta, hogy „azokat az állampolgárokat támogatja, akik a járványveszély idején szeretnék elkerülni a tömeget, és rövidebb távú utazásaikhoz az egészséges életmódot támogató biciklizést választják alternatívaként”.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!