Vizsgálat tárta fel, hogy a hármas metró szerelvényei nem a kivitt kocsik felújított változatai

2020. november 27. – 08:00

Másolás

Vágólapra másolva

A hármas vonalon közlekedő orosz járművek „nem a kivitt metrókocsik felújított változatai” – derült ki a szerelvények beszerzését vizsgáló jelentésből, amit a Népszava nézett át. A beszerzés felülvizsgálatát Karácsony Gergely rendelte el még januárban. A vizsgálatot a BME Viking Zrt. végezte el, és el is készült a jelentésével, de azt a BKV felügyelőbizottsága három hónapja nem tárgyalta.

A dokumentum szerint jogszerű volt a közbeszerzési eljárás kiírása és lebonyolítása, ugyanakkor

„meg kell állapítani, hogy (…) nem volt váratlan a Metrowagonmash (MWM) tendernyerése”.

Azt is kifogásolják, hogy

„a közbeszerzési dokumentációban meghatározott értékelési szempontrendszer nem szolgálta teljes egészében azt, hogy a legjobb műszaki tartalom megajánlására kényszerítse az ajánlattevőket”.

Például a vontatómotor csak egy pontot ért az értékelésnél, míg a teljesítési határidő 19 pontot.

A Telex friss híreit itt találja >>>

A felújításra kötött vállalkozói szerződést ötször módosították 2015 augusztusa óta, ebből több alkalommal alapjaiban írták át ez eredeti megállapodást. Változott például a műszaki leírás és a kivitelezési idő is, de az üzembe helyezési eljáráshoz még egy új fogalmat is kellett gyártani.

Eredetileg a kocsiszekrény korrodált elemeinek cseréjét vállalta a cég, később azonban úgy döntöttek, hogy teljes egészében újakat gyártanak. Miután megváltoztatták a vonatkozó rendeletet, és bekerült a „jármű-korszerűsítés” fogalma, gyakorlatilag bármilyen szerkezeti egységet ki lehetett cserélni. Emiatt is vált kérdésessé, hogy új metrókocsik érkeztek-e Budapestre, vagy csak felújították, mint amiről a szerződés szólt. A jelentés most egyértelműen az előbbi mellett tette le a voksát.

Arról tegnap írt a Népszava, hogy a vizsgálat során tizennyolc sorozathibát találtak a metrókocsiknál. Elavult a szerelvények felfüggesztési rendszere, és visszatérő probléma a rozsdásodás. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is.