Szétmarhatja a rozsda a felújított M3-as metrókocsikat a szakértői jelentés szerint

2020. november 26. – 10:02

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Tizennyolc sorozathibát találtak a felújított M3-as metrókocsiknál, derült ki a szakértői jelentésből. A Népszava által megszerzett dokumentum szerint a rozsdásodás, az ülések balesetveszélyes törése és a gyatra hegesztés a legsúlyosabb problémák.

A Népszava azt írta, hogy Karácsony Gergely főpolgármester január elején rendelte el az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát. A vizsgálatot a BME Viking Zrt. végezte el, el is készült a jelentésével, de azt a BKV felügyelőbizottsága három hónapja nem tárgyalta.

A vizsgálat elég súlyos megállapításokat tett a még Tarlós István főpolgármestersége alatt beszerzett kocsikról. A felújított metrószerelvények felfüggesztési rendszere elavult, visszatérő probléma a rozsdásodás. Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, de a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és megjelent a tetőn is. A szakértők szerint a később gyártott kocsikon is megindul majd a korrózió. A rozsdásodás egyik oka, hogy az ajtóküszöbnél nincs vízelvezetés, csak befelé tud folyni a tisztításhoz használt víz és az eső. Ezt megoldandó az orosz gyártók lyukakat fúrtak a küszöbbe, de így sok esetben egyenesen a tartószerkezetbe folyik a víz.

A műszaki hibák egy részét azt okozta, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakat gyártottak, aztán olyan berendezéseket szereltek fel, amelyek nem is illettek ehhez a típusú kocsiszekrényhez.

Az első forgalomba állított felújított metrószerelvény 2017 márciusábanFotó: Balogh Zoltán/MTI
Az első forgalomba állított felújított metrószerelvény 2017 márciusábanFotó: Balogh Zoltán/MTI

A gondatlanság visszatérő probléma, a jelentés szerint bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni a gyártás során. A hegesztők pocsék munkát végeztek, át kell vizsgálni a varratokat a teljes flottánál. Sok helyen kimaradtak a tűzgátak, és a kábelkorbácsokat sokszor csak gyorskötözőkkel rögzítették. A padlószerkezetben használt anyagok sem felelnek meg a magyar szabványoknak. A meghibásodás aránya a flottában már most 15 százalékos, ami azért jelent nagy problémát, mert a normál működéshez legalább a kocsik 84 százalékára szükség van.

A jelentés szerint a felújítás anyagilag sem volt feltétlenül gazdaságos megoldás, a rossz megoldások miatt a a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is növekedhet az üzemeltetési költség. Ha az orosz gyártó monopolhelyzetbe kerülne, akkor a karbantartás költsége is irreálisan megemelkedhet. Az orosz gyártó, a Metrowagonmash (MWM) által 30 évre felemelt élettartam a szakértők szerint csak akkor teljesíthető, ha a gyártási anomáliák kezeléséhez haladéktalanul nekikezdenek, és a javítás megfelelő színvonalon zajlik le.

A Telex friss híreit itt találja >>>

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!