A napokban az V. kerületi és a XIII. kerületi polgármester is kérte a főpolgármestert, tegyen valamit a kormány által bevezetett ingyenes parkolás miatti káosszal. A VI. kerület Soproni Tamás bejelentése alapján lépett: a napokban elkezdik kiszorítani Terézváros utcáiról az idegen autókat. Példáját hamarosan a többi kerület is követheti.
Az első pillanattól kezdve támogató fővárosi vezetésnek hála hamarosan sikerül a parkolóhelyek 30%-át kizárólagossá tenni, ahol este 6 és reggel 7 óra között csak lakossági parkolási matricával rendelkező helyi lakosok parkolhatnak majd
– jelentette be Soproni Tamás, a VI. kerület momentumos polgármestere a közösségi oldalán. Közölte, hogy a forgalomtechnikai tervek már elkészültek, így hamarosan megkezdődhet a táblák kihelyezése. A térkép, ahol pontosan bejelölték, hol lesznek a kizárólagos lakossági parkolóhelyek a kerületben, ide kattintva letölthető.
Információink szerint a főpolgármesteri hivatalban már a járvány tavaszi hullámában bevezetett ingyenes parkolás óta folyik a gondolkodás, hogy lehet megelőzni azt a káoszt, amit az agglomerációból és a külső kerületekből betóduló autósok jelentenek a helyi lakosoknak. Az utcai parkolóhelyeket reggel 8 és este 8 között lényegében teljesen elfoglalják a különböző ügyeket intézni érkező autósok, így ha valaki eláll a háza elől, estig nem sok esélye van visszaparkolni a közelbe a kocsijával.
Mint írtuk, Szentgyörgyvölgyi Péter, V. kerületi (fideszes) polgármester pénteken levélben jelezte a főpolgármesternek, hogy szükségesnek látja a közterületi lakossági parkolóhelyek biztosítását, amit a kerületeknek kellene kijelölni. Hasonlóképpen fogalmazott Tóth József, XIII. kerületi MSZP-s polgármester is.
A minta eredetileg az olasz városok gyakorlata lett volna, ahol kékre festik a lakossági parkolókat, és azokat nem foglalhatja el máshonnan érkező autós, de felmerült a bécsi példa is, ahol szintén kijelöltek csak lakossági parkolásra fenntartott helyeket. Mivel azonban az ilyen helyek kialakításához törvénymódosításra, KRESZ-módosításra is szükség lenne, a megoldás egyszerűbb lesz: a közútkezelő kitehet olyan táblát, amin az áll: parkolás csak lakossági engedéllyel. A lakossági engedélyt pedig szélvédőre ragasztott matrica jelzi majd.
Emellett a főváros ismét tárgyal különböző bevásárlóközpontokkal, nagyobb állami intézményekkel, nyissák meg parkolóikat az agglomerációból érkezők előtt, hogy legyen nekik is hely parkolni.
Készül a fővárosnál a budapesti parkolás egységesítéséről szóló rendelet is, ami információink szerint elsősorban a felhasználói oldalról egyszerűsíti és általánosítja a szabályokat – például ne tartson a parkolási időszak tovább az egyik kerületben, mint a másikban. A rendelet része lesz az a javaslat is, hogy csak az elektromos járművek kapjanak ingyenes parkolási lehetőséget a zöld rendszámos autók közül.
Győrben is próbálkoznak tenni az ingyenes parkolás miatt kialakult autóáradat ellen. Mint arról beszámoltunk, a város fideszes polgármestere átalakítja az ingyenes parkolási rendet, amit a kormány a veszélyhelyzetre hivatkozva vezetett be. November 18-tól a belváros közterületen lévő parkolóit úgynevezett korlátozott várakozási övezetté alakítják át, így csak a parkolási bérlettel rendelkezők állhatnak meg bármikor. Akinek nincs bérlete, hétköznap csak 11 óra és 16 óra között parkolhat, máskor nem. Bérletet pedig az kaphat, aki helyben lakik, vagy ott dolgozik.