Az ott.vagyunk.mar profil alatt érdekes, szinte közszolgálatinak tekinthető gyűjtemény jelent meg októberben az Instagramon. Egy Tajvanból érkezett fiatal humánökológus kezdett feltenni olyan képeket, amik megmutatták: egyáltalán nem olyan bonyolult és veszélyes Budapesten kerékpározni, mint azt sokan gondolják. Megkerestük egy Instagram-interjúra.
Telex: Ki bújik meg az ott.vagyunk.mar profil mögött?
Sebők Máté vagyok, humánökológus. Alapvetően az élhető város, élhető közterületek kialakítása a fő érdeklődési területem, aminek kapcsán a kerékpárt egy nagyon jó eszköznek tekintem. Főállásban amúgy egy kerékpáros infrastruktúrát tervező cégnél dolgozom, tehát van szakmai kötődés.
Honnan jött az instás ötlet?
Pár hete fogorvoshoz kellett mennem, és 12 perc alatt tettem meg az utat, ami amúgy BKK-val 25-30 perc lett volna. De még kocsival is több, mert a kis utcákban nehezebben halad az ember, plusz parkolóhelyet keres, stb. Kiraktam egy instasztoriba, hogy lám-lám, milyen praktikus. Több ismerősöm küldött rá „wow” fejet, aztán a többi már jött magától. Hozzáteszem, hogy a bringa felőlem behelyettesíthető rollerrel vagy más mikromobilitási eszközzel is.
Az ott.vagyunk.mar pofonegyszerű posztjaiban általában egy térképrészlet látható, két frekventált fővárosi pontot összekötő bringás útvonallal, annak hosszával – méterben és percben, valamint néhány fotóval. Mostanában hétvégi, szabadidős célú bringás úti ajánló is felkerül.
Mennyit bringázol?
Napi szinten járok bringával, de nem tekintem magam „bringásnak”. Egyrészt nagyon szeretem Budapestet és egész más perspektívából látja az ember a várost így. Másrészt praktikumból bringázom, mert gyors. Magának az oldalnak két hosszabb előzménye is volt: két éve költöztem haza, és utána kezdtem bringával járni a várost. Közben egy másik, sokkal szebb arcát ismertem meg. Jövet-menet látom a gyönyörű homlokzatokat, a kis parkokat, az eldugottabb dolgokat, amiket buszról-villamosról vagy autóból nem vesz észre az ember.
Honnan költöztél haza?
Tajvanon éltem 6 évet. Tanulni mentem ki eredetileg, de utána dolgoztam is kint, utána jöttem haza.
Ez akkor egy szabadidős-edukációs hobbi?
Igen. Ezeket többnyire hétvégén vagy munka után csinálom. Bár, ha napközben ki kell ugrani terepre valahova, akkor össze lehet kötni a kettőt. A bringázás a napjaimra is jó hatással van. Amikor ismerősökkel beszélek, akik sokat panaszkodnak az aluljárók vagy épp a dugók miatt, nekik mindig mondom, hogy mennyivel másképp is lehet.
Sok a mítosz még az ismerősök között is?
Persze. Ez volt az oldal elindításának a másik oka. Én nem vagyok futár vagy a „lázadó bringás”. Nem megyek olyan utakon, ahol veszélyes, vagy nem száguldozom, de így is sokszor gyorsabb vagyok városon belül, mint a közösségi közlekedés vagy az autó (persze ez távfüggő, és messzebb már én is kombinálni szoktam a módokat). Szóval csak azt akartam megmutatni, hogy nem kell Budapesten sem kamikazénak lenni ahhoz, hogy bringázzon az ember. Csak ismerni kell az útvonalakat. És azok, akik nem bringáról látják a várost, hanem buszból, villamosról vagy kocsiból, sokszor nem is tudják, hogy biciklivel hol lehetne menni.
Miért az Instagram?
Az ismerősök nagy része ezt használja inkább. Könnyedebb felület, mint a Facebook, ahol sokszor már komment-háborúkat kell vívni, és ez nem célom. Itt egyszerűen megosztom, amit látok és tapasztalok. És igen, szerintem így kevésbé fárasztom a ismerősöket is.
Hogy választod ki az útvonalakat?
Többnyire amerre járok. Vagy ha látok egy jó útvonalat. Például most, hogy az Üllői úti sáv a metrópótlás miatt buszsáv lesz, tök véletlenül felfedeztem a Baross u.-Kőbányai út-Népliget útvonalat, és úgy voltam vele, hogy ezt másoknak is ismernie kell. De a XIII. kerület is úgy jött, hogy jön a metrópótlás és talán sokaknak jól jöhet egy alternatíva.
Gyakran szinte egész képes útikalauzt is összeraksz.
Vannak olyan helyek is, amikről baráti beszélgetésből kiderül, hogy nem is ismert, pedig ismert is lehetne. Arra is rájöttem a baráti beszélgetések alatt, hogy maga a útvonal még kevés, több kép, több infó kell. Ezért rakok képeket is, hogy hogy néz ki az útvonal. Így azt is észre lehet venni, hogy milyen frankó helyek esnek útba.
Volt már olyan, akit meggyőztél, és csak ezért bringára ült?
Hogy kifejezetten az Insta-oldal alapján volt-e, még nem tudom, de remélem lesz ilyen. Olyan viszont volt, aki tavasszal kert tőlem tanácsot, mert tudta, hogy jól ismerem a főbb útvonalakat, és amikor elmentünk bejárni párat, utána bringán is maradt.