Hamarosan eldőlhet, autóút vagy sétány lesz a Pesti alsó rakpart a felújítás után. 22 civil szervezet már letette a voksát.
A napokban eldőlhet a pesti alsó rakpart sorsa, ugyanis ez is része annak a 60 milliárdos csomagnak, amelyről egyeztetés folyik a kormány és a főváros között, írja közleményében 22 budapesti civil szervezet. Szerintük egyértelmű, hogy a tervezett felújítás után egy közvetlenül megközelíthető, a belváros szerves részét képező, gyalog, kerékpárral, futva, görkorival, gyerekekkel élvezhető, árnyékot adó fákkal és növényekkel beültetett közparknak-sétánynak kell a Duna-parton helyet kapnia.
Emellett a következő érveket sorakoztatják fel:
- tavasz óta hétvégenként megnyitották a rakpartot a gyalogosok-kerékpárok előtt és bebizonyosodott, hogy az emberek nagyon szerették. A Valyo mérése szerint a szeptember 19-20-i hétvégén csupán negyed óra alatt 336-an haladtak el a mérési pont előtt gyalog, futva, rollerrel, görkorival vagy biciklivel.
- az előzetes felmérések szerint az emberek többsége autómentes pesti alsó rakpartot akar. A Medián közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek 59%-a támogatná az alsó rakparti gépjárműforgalom teljes megszüntetését, és csak 37% ellenezné azt. A főváros kérdőívét kitöltők közül 74% szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene legyen, és csak 20% szerint az autós közlekedés biztosítása. A válaszadók 79%-a támogatná a rakpart gyalogosbarát megújítását. A legtöbben zöldfelületeket, fákat, és a biztonságos kerékpározás, rollerezés, görkorizás felületeit látnák szívesen a rakparton.
- Karácsony Gergely választási ígéretei között is szerepelt a pesti alsó rakpart fokozatosan átadása a sétáló, kerékpározó, rollerező emberek számára.
- a rakpart átépítése éveket vesz majd igénybe, ezalatt az idő alatt egyáltalán nem lesz használható. Többször bebizonyosodott, hogy építkezések, lezárások idején az autóforgalom igazodik a megváltozott feltételekhez: a közlekedő emberek más útvonalat, vagy más, környezetbarátabb közlekedési módot választanak.
A levelet megfogalmazó szakmai és civil szervezetek szerint hiba lenne a felújítás után ismét autók közlekedtetésére használni az egyedi adottságokkal bíró Duna-partot, és a közúti kapacitás visszaadásával növelni a gépjárműforgalmat.
Mint írják, a sétányra szüksége van a fővárosiaknak, mert a belvárosban a keskeny járdákon, parkoló és áthaladó autókkal terhelt, szennyezett levegőjű utcákon nincs sok lehetőség kellemes időtöltésre. A belvárosi keskeny utcákba alig süt be a nap, alig van zöldfelület vagy pad, Budapest Zöldinfrastruktúra Koncepciója szerint itt csak 1-4 m2 aktív zöldfelület jut egy főre, ami a WHO által ajánlott 9 m2-t meg sem közelíti. Erre a problémára jó válasz a megnyitott rakpart, ami ráadásul közel van, a belvárosból gyalog vagy kerékpárral, de közösségi közlekedéssel is gyorsan elérhető, a víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt jelent minden ember számára – teszik hozzá.
Az aláíró szervezetek: Budapest Bike Maffia, Civilek a Palotanegyedért, C8 Civilek Józsefvárosért, Energiaklub, FÁK a Rómain, Fridays for Future Budapest, Greenpeace, Harmónium Egyesület, Járókelő Közhasznú Egyesület, Kortárs Építészeti Központ, Kulcs a Városhoz, Közlekedő Tömeg Egyesület, Közösségfejlesztők Egyesülete, Levegő Munkacsoport, Magyar Kerékpárosklub, Magyar Közlekedési Klub, Mindspace, Miutcánk, Rehab Critical Mass, Színes Erzsébetváros, Újlipótváros – Szuperblokk, Valyo – Város és Folyó Egyesület, Velo Budapest