A sofőrök mögötti helyek elrekesztését, a buszvezetők fizikai elkülönítését kéri a szakszervezet a kötelező maszkviselésből adódó konfliktusok miatt, írja a Magyar Narancs.
A lap cikke szerint ugyanis vannak utasok, akik nem tartják be az előírásokat, és közöttük olyanok is akadnak, akik rendkívül agresszívan reagálnak arra, ha felszólítják őket a szabályok betartására.
A Narancs birtokába került például egy felvétel, amelyen jól kivehető, ahogy egy utas szitkozódik és trágárságokat üvölt, miközben a busz vezetője higgadtan próbálja csitítani, illetve közli vele, hogy ha maszk nélkül utazik, le kell szállnia. És bár végig próbált nyugodt maradni, a járművezetőnél ennél az inzultusnál telt be a pohár: a BKV-tól kért valamilyen fizikai védelmet, hogy tudja végezni a munkáját.
„Elég volt. (…) Semmilyen eszköz, semmilyen jogom, jogunk ahhoz, hogy megvédjük magunkat. Egy ilyen eset után, ami sajnos kezd mindennapossá válni, vezessünk biztonságosan, legyünk türelmesek és udvariasak az utasokkal” – mondta a Thököly úton történt esetről a sofőr.
A lap megkereste a BKV-t, amelynek illetékesei azt válaszolták: „ugyan az utóbbi időszakban a járművezetők napi szinten számolnak be a maszkviseléséhez köthető apróbb szóváltásokról, mai napig havonta csupán néhány esetben kerülnek intézkedést igénylő konfliktushelyzetbe az utasokkal, illetve másik gépjármű vezetőjével”.
A cég közlése szerint veszélyhelyzet esetén a járművezetők rádión kérhetnek segítséget a diszpécsertől, de „a feszültségek feloldása sok esetben az utastársak közreműködésével is megoldható”. Mint írták, a közfeladatot ellátó személy elleni erőszak akár nyolc évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető.
>>> A Telex legfrissebb cikkeit itt olvashatja <<<
A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) szerint az első ajtós felszállást szüneteltetni kéne, a sofőrök mögötti részt fizikailag le kellene zárni, ahogy tavasszal történt, hiszen a jegyértékesítés nem kötelező a sofőrök számára.
Frissítés: A cikkre reagált a BKV Zrt., levelükben azt írják, hogy mind a járvány első, mind pedig a jelenlegi, második hullámában minden elvárható intézkedést meghoztak annak érdekében, hogy olyan munkakörülményeket biztosítsanak a dolgozóik számára, amelyek a lehető legnagyobb biztonságot nyújtják.
„A járvány tavaszi hullámában a járművek első terének utasok számára is biztonságos fizikai lezárását az akkor érvényben lévő szigorú kijárási korlátozás alatt tapasztalható alacsony utasszám, utassűrűség tette lehetővé.
Jelenleg azonban egy ilyen intézkedéssel, vagyis az utastér csökkentésével éppen növelnénk a zsúfoltságot, ami segíti a járvány terjedését, ez pedig kollégáinkra is veszélyt jelent.
Fontos tény, hogy a korlátozások enyhítésével és a kordonozás megszüntetésével egyidőben a BKV Zrt. a még nyitott vezetőfülkéjű autóbuszainak a fülkéjét is zárttá alakította, ezzel is csökkentve a fizikai kontaktust az utasok és a járművezetők között. Jelenleg előkészítés alatt áll egy hangsúlyos kampány, amelynek célja, hogy felhívjuk a figyelmet a jármű első terének elhagyására” – írja a BKV Zrt.
A BKV szerint – néhány radikális kivételtől eltekintve – az utasaik többsége türelemmel és megértéssel viszonyul az óvintézkedésekhez és a munkatársaikhoz. A kollégáiktól nem várnak el semmilyen indokolatlan fellépést a szabálysértőkkel szemben, sőt kifejezetten azt kérik tőlük, hogy a zárt fülkéjük biztonságában maradva, szükség esetén a meglévő csatornákon jelezzék a veszélyhelyzetet és várják meg az erre illetékes hatóságok intézkedését.