Hosszas álldogálás után úgy tűnik, kigurulhatnak a remízből az új CAF villamosok. A megrendelt 26 járműből négy hétfőn, egy sajtóesemény keretében áll forgalomba, majd ezeket követi a többi. A forgalomba állást egy éves vita előzte meg arról, hogy hibásak-e a járművek vagy sem. Az elmúlt napokban Vitézy Dávid volt BKK igazgató Draskovics Tiborral, a BKK igazgatóságának elnökével folytatott nyilvános vitát, amibe pénteken Vágó István is beszállt.
A BKK és a BKV műszaki problémákra hivatkozva hosszabb ideje nem állítja forgalomba azt a 10 CAF villamost, aminek első fele már tavaly nyáron megérkezett a gyártótól Budapestre. A problémák kivizsgálására független mérnökcéget bíztak meg, a nagyjából mindent rendben találó vizsgálati eredményt pedig, mint arról beszámoltunk, Vitézy Dávid csütörtökön hozta nyilvánosságra, azon értetlenkedve, hogy akkor miért nem járnak még mindig a villamosok.
A BKK pénteken válaszolt lapunknak. A válasz egyik fele egy meghívó volt hétfőre, amiben közölték, hogy a villamosok forgalomba állnak, az első négy már hétfőn, nyilvános sajtóesemény keretében. A válasz másik fele részletesebb.
Eszerint a BKK 2020 februárjában több műszaki hiányosság miatt nem vehette át az akkor készre jelentett első villamost, ezeknek csak egyike a Vitézy Dávid Facebook-posztjában említett fékrendszerrel kapcsolatos anomália. Ilyen műszaki hiányosság volt továbbá a villamosok alkonykapcsoló berendezésének teljes hiánya, amellyel kapcsolatban a közlekedési hatóság szintén csak 2020 augusztusában adta ki a végzést, ezt megelőzően a villamosokat nem lehetett felelősen átvenni.
A spanyol gyártó a független szakértői vizsgálat eredményeinek hatására adta meg a fékek ügyével kapcsolatos, szükséges jognyilatkozatot 2020. október 1-jén, amit a BKK azonnal el is fogadott. A villamosok átvételét tehát csak október 1-ét után kezdhették meg a BKK szerint.
A Vágó-Vitézy csörte
Közben a Facebookon nyilvánosan zajlik a vita arról, ki hibázhatott: Vitézy Dávid, akinek igazgatósága alatt kötötték meg a CAF-szerződést, vagy a mostani vezetés. A személyeskedésektől sem éppen mentes Draskovics-Vitézy vita úgy tűnik, csütörtökre elült, pénteken viszont megszólalt az ügyben Vágó István, a BKV Vasúti Járműjavító Kft felügyelőbizottságának DK-s tagjaként kommentelve Vitézy posztját a Facebookon.
Vágó ugyanis egy meg nem nevezett szakemberrel konzultálva arra jutott, hogy a CAF villamosok műszaki problémái jelentős mértékben pont a Vitézy vezetése alatt futó BKK rossz gyakorlata eredményeként álltak elő. Annak, hogy az eredeti műszaki specifikációt a BKK önkényesen lerövidítette kevesebb, mint a negyedére, az lett a következménye, hogy a jármű sok pontban nem felel meg a budapesti hálózat követelményeinek. A politikus úgy véli, a mostani viták is ebből származnak.
Több más felvetés mellett Vágó fontosnak tartotta még megjegyezni, hogy mivel Vitézy életének első állása rögtön a BKK vezérigazgatói széke volt, ezért a témában jártas szakembernek kevésbé tekinthető, mint inkább politikusnak, aki választott pártjának felelősséghárító irányvonalát képviseli. Ennek lehet betudni, hogy például még mindig nem tudni semmit a Közlekedési Múzeumról.
Vitézy külön bejegyzésben válaszolt, kvízmesternek titulálva Vágót, miszerint az alacsonypadlós, klimatizált villamosokat az utasok kedvelik, 5 éve járnak és semmilyen elégedetlenség vagy balhé nem övezte a forgalomba állításukat. Az elmúlt évek sikeres közlekedési beruházásainak bemocskolására tett kísérlet pedig visszatetsző Vitézy szerint.
A Közlekedési Múzeum kapcsán tett megjegyzésre válaszul közölte, hogy nemzetközi tervpályázat eredményeként a Múzeum tervezésére a szerződést idén júniusban megkötötték, a tervezés gőzerővel halad, az új múzeum kiviteli tervei, a környezetének rozsdaövezeti rehabilitációja és az új állandó kiállítás megépítéséhez szükséges tervek 2022-re készülnek el, ezt követően születhet döntés a Múzeum kivitelezéséről és annak ütemezéséről.