November 22-e átlagos pénteki napnak indult a zeneiparban. Langyos volt a felhozatal az elmúlt hónapok igen erős péntekjeihez képest, de azért adott ki új lemezt Ice Cube, Father John Misty, Kenny Mason, Boldy James, a Body Count és furcsa módon még az eltörlés után óvatosan visszatérő Marilyn Manson is. Pár óráig úgy tűnt, hogy a felsorolt előadók pár napig kiélvezhetik a figyelmet, de később előlépett a sötétből a rapzene mumusa, és ismét átvette az uralmat a közbeszéd felett.
A Grammy- és Pulitzer-díjas Kendrick Lamar, korának egyik, ha nem legmagasabban értékelt rappere ekkor már több mint fél éve szolgáltatott folyamatosan témát. A márciusban kiadott Like That óta tartó szériájával újra életet lehelt a hiphopba, beleállt Drake-be, ezzel az elmúlt évtized legnagyobb rapháborúját kirobbantva.
A zenei sajtó egy része ősszel már azt találgatta, hogy bármikor jöhet az új atombomba Kendrick Lamartól, amit valószínűleg a Super Bowl-fellépése elé időzít. A nyugati part prófétája nem is várt sokat, és új lemeze váratlan fordulatokat tartogat.
Kendrick Lamar a GNX címet viselő hatodik nagylemezén nem vesz vissza az arcból, befelé is figyel, de leginkább arra fókuszál, hogy learassa a babérokat.
Ez persze nem jelenti azt, hogy felhagyott a szimbolizmussal és a rejtett utalásokkal, amiért annyian méltatták már korábban. Az album megjelenése előtti órákban kidobott előzetesben (és a nem sokkal később felfedett fekete-fehér borítón) a Buick GNX Regal típusú kocsija látható, ami végül a lemez címadója is lett.
Mint a Complex írja, a Buick 1987-ben, Lamar születési évében adta ki ezt a modellt, amiből mindössze 500 darabot gyártottak. A rappernek mély, személyes kapcsolata van a modellel, egy 2012-es interjújában beszélt először arról, hogy születése után az édesapja egy Buick Regalban furikázta őt haza a kórházból, miközben a rádióban a hiphoplegenda, Big Daddy Kane dalai szóltak. Itt indult minden, Lamar pedig pont a gyökereihez szeretne visszanyúlni a GNX-szel, ami a régisulis nyugati hiphop sémáiból táplálkozik, de érdekesebb pillanataiban sokkal mélyebbre is megy ennél.
A rapháború nem állhat meg
Szeptemberben futottak be a hírek arról, hogy Drake rajongói megrongáltak egy Kendrick Lamar előtt tisztelgő comptoni falfestményt. Lamar rögtön ezzel a provokatív felütéssel indítja új lemezét („Yesterday, somebody whacked out my mural
/ That energy'll make you n*ggas move to Europe”), majd több aktualitást is érint. A kísérteties spanyol intróval kezdő Wacced Out Murals című dalban felbőszült főgonoszként reagál az összefújkált önarcképre, majd az emlékezetes beef-korszak tempóját felvéve tökön rúgja két nagyra becsült kollégáját. Először is beszól Lil Wayne-nek, aki elég rosszul fogadta, hogy Kendrick Lamar lesz a 2025-ös, New Orleans-i Super Bowl félidei fellépője helyette. Lil Wayne szerint tősgyökeres louisianaiként neki járt volna ez a megtiszteltetés.
Lamar elpanaszolja, hogy egyedül Nas gratulált neki a Super Bowl-hír után, majd odaszúr Snoop Doggnak, felróva neki, hogy biztosan túl sok füves sütit evett, amikor megosztotta Drake Lamarnak címzett – azóta minden platformról eltávolított – diss trackjét. Arról a Snoop Doggról van szó, aki idén nyáron még a nyugati part királyának kiáltotta ki Kendrick Lamart, akit ezek szerint nem hatott meg ez a főhajtás.
Annak ellenére, hogy az új projektet mindenki meglepetéslemezként emlegeti, sok korábbi utalás és apró részlet már korábban utalt a GNX-re. A Not Like Us klipjének elején Kendrick Lamar 20 másodpercre már megszellőztette a Squabble Up című dalt, ami aztán Broccoli fantázianéven kezdett önálló életet élni a neten, később pedig mesterséges intelligencia segítségével is továbbköltötték a rajongók. Októberben aztán megjelent egy nagyinterjú Lamarral a Harper's Bazaar magazinban, aminek a fotóin épp egy Buick autó előtt pózol, és korábbi TDE-s kiadótársával, SZA-val interjúztatják egymást. A GNX rafinált kampánya végig a szemünk előtt zajlott: a Buick limitált modellje a lemez kulcsszimbóluma és címadója lett, SZA pedig két dalban (Luther, Gloria) is közreműködik a lemezen.
A GNX-et könnyen ketté lehet választani a Not Like Us hangzásához idomuló west coast slágerekre, és befelé forduló, naplószerű dalokra, ez a felemás hatás pedig már a 2022-es lemezre, a Mr. Morale & The Big Steppers is jellemző volt, amin minden súlytalan dalra jutott egy mestermű. Amíg a korábbi lemez töltelékdalait megmentette az Auntie Diaries, a Mother I Sober, a United In Grief, és a Father Time zsenialitása, a Wacced Out Murals, a Man in the Garden és a Reincarnated nem biztos, hogy ellensúlyozni tudja például a Peekaboo, vagy a címadó GNX olykor irritáló és színtelen hangzását.
Így leginkább Lamar 2016 márciusában kiadott Untitled Unmastered lemezére hasonlít a GNX, ami ötletek és hangulatok laza füzére. A dalok közötti egyetlen összekötő kapocs Deyra Barrera mariachi énekes, aki három dalban (köztük a nyitó-és zárószámban) tűnik fel. Lamar és Barrera egymásra találása a lemez egyik legjobb sztorija: az énekesnő a Rolling Stone-nak mesélte el, hogy a rapper a Blue Dodgers csapat egyik meccsén hallotta őt énekelni, majd nem sokkal később Lamar stúdiójában találta magát.
Tupac szelleme megint beköszön
A túlvilági hangként megszólaló Barrera azt a spirituális szerepet tölti be GNX-en, amit Eckhart Tolle német-kanadai filozófus a 2022-es Mr. Morale-lemezen. A két évvel ezelőtti projekt filozofikus hangneme a múlté, a GNX-en másféle traumafeldolgozás zajlik, Kendrick Lamar pedig sokkal magabiztosabb hangon szólal meg, mint két éve.
Egészen tanulságos összehasonlítani például a Heart Pt. 6 című dalt a Mother I Soberrel. Utóbbiban Lamar szinte elcsukló hangon suttogott, gügyögött és mormolt a múlt családi traumáiról. Az új lemezén ehhez képest azt a karcos hangot üti meg, amit a Like Thatben és az Euphoriában már megvillantott a rapháború során. Lamar a Tv Off elején szó szerint másodpercekig ordítja DJ Mustard nevét, ami kismillió mém alapanyaga lett, és még a McDonald's-ot is megihlette.
A rapper vérszomjas, zavarba ejtően őszinte, néhol pedig már-már gőgös magabiztossággal nyilatkoztatja ki, hogy mindenki megbaszódhat rajta kívül. A Man At The Garden a sikerek és a gyógyult önkép ünneplése, a Reincarnated pedig egy szimbolikus újjászületés himnusza, melyben a rapper büszkén vállalt maszkulin és feminin jegyeit váltogatva John Lee Hooker és Billie Holiday bőrébe bújik. A dal mindeközben úgy szólal meg, mint egy 2Pac-sláger az aranykorból, nem véletlen, hogy a dal producerei a hiphoplegenda Made N*ggas című dalát mintázták, rájátszva ezzel arra a közkeletű vélekedésre is, hogy Lamar a modern kor Tupacja.
Egyértelmű csúcspontja a lemeznek még a Heart Pt. 6, Lamar 2010-es években kezdett önéletrajzi dalciklusának hatodik része. A dalban a rapper régi és új kiadója, a TDE és új pgLang közti ellentéteket eloszlatva fejet hajt egykori zenésztársa, Ab-Soul előtt, mesél Dave Free-ről, akivel a TDE-ből kiválva közösen alapították meg a pgLang kreatív ügynökséget. Ebben a számban még azt is bevallja, hogy az Ab-Soul, ScHoolboy Q, Jay Rock és Kendrick Lamar alkotta Black Hippy miatta bomlott fel, mivel a csapatban nem tudta kiélni a kreativitását. Lamar előtt Drake már megcsinálta a Heart Part hatodik részét a tavaszi-nyári beefkorszak során, a comptoni rapper viszont visszakövetelte a címet, és a GNX egyik legfontosabb dalát írta meg.
A nyugati part a nyugati partiaké
A rapper azokban a pillanatokban van a leginkább elemében, amikor a pattogó west coast alapokra hol mondókázik, hol darál, a kezdeti pofátlan iram viszont néha megtorpan, és néha már-már idegesítővé válik ez a hangzás. DJ Mustard a Not Like Us után több beattel is hozzájárult a GNX-hez, a lemez kritikusai pedig leginkább arra panaszkodnak, hogy a producer hatszor újrahasznosította a nyár beefslágerét, de ennél többet nem tudott kisajtolni magából, ennek pedig Lamar is az elszenvedője. Hiába lesznek vontatottak egy idő után a faldöngetős g-funk-parafrázisok és a klubzenék, valahol mégis fontos gesztus ez a rappertől. A GNX elsősorban a nyugati partnak, Comptonnak, a Bay Area bicikliseinek, táncosainak és Kendrick Lamar földijeinek szól. Az már csak bónusz, hogy a TikTokon is milliók mozdulnak meg rá.
A projekt ráadásul abszolút Super Bowl-kompatibilis. Ha sokadjára nincs is kedvünk elindítani a Squabble Upot vagy a Peekaboo-t, a februári félidei show garantáltan óriási népünnepély lesz, ahol épp ilyen dalokkal lehet igazán emlékezeteset alakítani.
Egy ilyen erős diszkográfiában viszont a GNX jócskán elmarad Kendrick Lamar legjobb munkáitól.
Nem hittem volna, hogy egyszer majd bármilyen kontextusban is a karrierjét temető Eminemhez hasonlítom majd Kendrick Lamart, de ahogy a detroiti utódjait lemezére rakó Marshall Matters, úgy a comptoni rapper is a lokálpatrióta taktikát választotta. Az új lemezére szinte csak helyi feltörekvő és újvonalas kedvenceit hívta el, köztük olyan, a nagyközönség számára ismeretlen neveket is, akiket Spotifyon kevesebben hallgatnak havonta, mint egy-egy épp felfutóban lévő magyar előadót. Míg Dody6, Hitta J3, YoungThreat és Siete7x számára óriási lehetőség a GNX-es vendégeskedés, hallgatóként szívesebben látnánk egy-egy régi TDE kiadós kollégát (akik nyáron még egy aréna színpadán egyesültek újra) a közreműködők között. Bár a TDE-ből szintén kifelé tartó SZA felbukkanása nagy meglepetés volt, a Luther és a Gloria is túl sablonos R&B-dalok lettek.
Lehet, hogy ez csak az előétel
Kendrick Lamar a GNX-szel ismét zavarba hozta a hiphop fontos alakjait, akik vagy a bocsánatáért esedeznek, vagy idegeskedő X-posztokban és Twitch-adásokban puffognak miatta. Az új lemez körüli felbolydulásról több szó esik, mint magukról a dalokról. A máig sértett Drake pert indított a Universal és a Spotify ellen, mert szerinte a két óriáscég Lamart tolta tisztességtelen eszközökkel a beef ideje alatt. Snoop Dogg is magyarázkodott a neki szánt kiszólás után, Lil Wayne-ről pedig azt pletykálják, hogy már a Lamarnak címzett diss tracken dolgozik.
A helyzetet látva – és Kendrick Lamart ismerve – naiv gondolat, hogy itt vége a történetnek. A GNX már most uralja a slágerlistákat, és máris 2024 legerősebb rapzenei megjelenésének címére pályázik, de több teória szerint ez még csak a kezdet, mindenki egy második lemez, vagy minimum egy deluxe kiadás érkezését jósolja. Ezt a rapperhez közeli források sem tagadják, Lamar egyik barátja, DJ Hed az X-en arra utalgat, hogy a GNX csak az előétel volt a főétel előtt. Deats, a Gloria című záródal producere Kobe Bryant 2009-es szállóigéjével („Job's not finished. Job finished? I don't think so.”) pedzegeti, hogy a munka itt még nem ért véget.
Ráadásul a GNX-hez készült előzetesben egy olyan dal szól, ami végül rá sem került a lemezre. A rajongók pedig a Heart Part 6 című dalt hozzák fel példának, hiszen a Heart Part-sorozat dalait Lamar mindig egy új lemez felvezetéseként adta ki. Bármilyen is lett a GNX, Kendrick Lamar Drake és Lil Wayne legnagyobb bánatára ismét uralja a pillanatot. És amíg a szórakoztatóipar több szereplője egymás torkának ugrik miatta, ő egy zöld szobában olvasgatva nézi végig, ahogy szép lassan vége a bulinak.