A Sony pár nap alatt kis híján kinyírta az év egyik legsikeresebb játékát

2024. május 7. – 16:37

A Sony pár nap alatt kis híján kinyírta az év egyik legsikeresebb játékát
Forrás: Arrowhead Game Studios / Sony

Másolás

Vágólapra másolva

Bizonyos filmek mellett kedvenc videójátékaink azok, amikről néha egy büdös szót sem írunk, noha abszolút érdemes lenne velük foglalkozni. Márpedig 2024 egyelőre a meglepetések éve videójátékos téren, januárban például a Pokémon-szerű Palworld robbant be a semmiből (erről pont írtunk), nemrég pedig a pókert alapul vevő roguelike Balatro tarolt. Az év eddigi legnagyobb meglepetését viszont a hónapok után is őrületesen népszerű

Helldivers 2 okozta, amiről tényleg az égvilágon senki, még a saját fejlesztői sem gondolták, hogy ennyire sikeres lesz.

A kiadó Sonynak viszont az elmúlt napokban kis híján sikerült kinyírnia az aranytojást tojó tyúkot azzal, hogy bejelentette, a pécés játékosoknak is kötelező lesz regisztrálniuk a Sony online rendszerébe. Ez a kellemetlenségen túl sok játékost konkrétan ellehetetlenített a játéktól, és példátlan felháborodást váltott ki az eleve nagyon összetartó közösségből. A Sony végül vissza is táncolt, de a sztori annyira jól mutatja be a modern videójátékipart, hogy így is tanulságos végigmenni rajta.

Demokrácia minden áron

Az eredeti Helldivers egy 2015-ös, felsőnézetes co-op lövölde volt, ahol a távoli jövőben küzdhettünk vállt vállnak vetve hatalmas bogarak és más szörnyek ellen, maximum négy fős csapatokban. A játéknak nem volt különösen nagy visszhangja, így sokakat már az is meglepetésként ért, amikor tavaly bejelentették a folytatását. Aztán megjelent, és nemcsak a szaksajtó kapta fel, hanem a játékosok is, pár nap alatt egymillió példány fogyott belőle – ezzel a Sony legjobb pécés indulása lett, többek közt a 2022-es God of War és a Horizon Zero Dawn előtt.

A siker receptje pofonegyszerű: a Helldivers 2-ben bazinagy páncélos emberekkel és bazinagy fegyverekkel kell bazinagy bogarakat és robotokat lőni. A második rész sokat fejlődött az elsőhöz képest, felső helyett már külső nézettel van dolgunk, az egészen pofás grafikáért pedig egy hat éve lelőtt svéd grafikus motor felel, de a lényeg továbbra is a játékmenet, ahol négyfős csapatokban apríthatjuk a bolygónyi bogárhadseregeket. A tökéletesre csiszolt co-op játékélményt egyszerű, de nagyszerű mechanikák garantálják, a különféle lehívható légicsapásoktól és fejlesztésektől kezdve odáig, hogy csapattársainkat is sebezhetjük, szóval fontos a helyezkedés.

A Helldivers 2 nem változtat az első rész stílusán és világán, amit úgy kell elképzelni, mintha az 1997-es, szintén a fasizmust és a militarista rendszereket parodizáló Csillagközi invázióból csináltak volna videójátékot, és így nyilván a játék sem veszi magát túl komolyan. A fogyóeszköznek tekintett Szuperföldi katonák az úgynevezett irányított demokrácia nevében mészárolják a nagy bogarakat és robotokat, rendszeresen kiabálnak olyasmiket a felrobbantásuk közben, hogy „hogy ízlik a szabadság?”, a diplomáciai eszköztárukban pedig megtalálható a lángszóró és a mini atombomba is.

Ezen túl azt is fontos kiemelni, hogy az Arrowhead hihetetlenül jó érzékkel nyúlt az egyre irritálóbb live service modellhez, ami az elmúlt években olyan borzalmakat termelt ki, mint a Suicide Squad: Kill the Justice League. Az ironikus fasizmus eleve tele van jól hangzó szlogenekkel és könnyen felfogható közös célokkal, ami összekovácsolja a játékosokat, de az is sokat segít, hogy a fejlesztők rendkívül közvetlenek, a monetizáció pedig nincs túltolva és nem is fomózza szét a játékosokat időbeli korlátozásokkal.

A legfontosabb viszont az, hogy a stúdiónak saját kalandmestere van, aki rendszeresen belenyúl a galaktikus háborúba. A Helldivers 2 emiatt tele van olyan váratlan fordulatokkal, mint az eleinte leküzdhetetlennek tűnő robotinvázió, vagy a Malevelon Creek nevű bolygó legendás felszabadítása.

A Helldivers 2-vel a mindössze körülbelül százfős Arrowheadnek tényleg sikerült az, ami az utóbbi években csak keveseknek: egy első pillanattól fogva sikeres, hosszú távon is érdekes és szórakoztató live service játékot készíteni. Még úgy is, hogy a nem várt érdeklődés miatt hetekig alig lehetett bejutni a szerverekre. A Playstation 5 és PC között crossplayt biztosító játékra márciusra már 8 millióan neveztek be csak Steamen, a játék hatalmas sikere pedig nemcsak a brit játékeladásokat dobta meg jelentősen, de a Sony történetének hetedik legjobb játékpremierjét is elhozta.

100-ról 0-ra

Mindezek fényében azt hinné az ember, hogy ezt már tényleg nem lehet elcseszni, de a Sonynak kis híján mégis sikerült. A kiadó május elején a semmiből bejelentette, hogy a pécés játékosoknak is kötelezővé teszi az egyébként csak konzolon használt Playstation Networkre (PSN) való regisztrációt ahhoz, hogy tudjanak játszani a játékkal. Ráadásul ez nem csak az új játékosokat érintette volna, hanem azokat is akik már megvették a játékot, nekik június elejéig kellett volna összekapcsolni a két felhasználójukat.

Ezen a ponton érdemes rögzíteni, hogy ezt nem a semmiből szedte elő a Sony. Már a megjelenés előtt ott volt a játék Steam-oldalán követelményként a PSN-felhasználó, amire a Sony érvelése szerint azért van szükség, hogy megóvják a játékosokat a csalóktól és egyéb kellemetlen alakoktól. Az viszont tény, hogy a megjelenés után hónapokig opcionális volt a PSN-es csatlakoztatás, szóval a játékosok részéről jogosan merülhetett fel, hogy ha eddig nem kellett, akkor most minek bevezetni. És hát fel is merült, rövid időn belül

százezres nagyságrendben érkeztek a negatív értékelések a játékról Steamen, és ezen kívül is minden létező platformon egyértelművé tette a közösség, hogy mennyire elégedetlen.

Plusz egy regisztráció összességében azért nem hangzik a világ végének, de azt az Epic Store körüli gigafelháborodások óta tudjuk, hogy a videójátékos társadalom nem veszi jó néven, ha nyakló nélkül kell regisztrálgatnia olyan szolgáltatásokra, amikre nincs szüksége. Sokan kifogásolták, hogy a regisztrációhoz bizonyos országokban befotózott személyi igazolvány, vagy egy arckép szükséges, és emiatt egyre többen kezdték felhozni, hogy a Sonynál rendszeresek az adatszivárgások is.

Utóbbi önmagában természetesen nem jelenti azt, hogy a Sonynál nem szabad felhasználót csinálni, mert biztosan ellopják az adatainkat, többek közt azért sem, mert szinte minden nagy cégnél rendszeresek az adatszivárgások és hekkelések, például a Microsoftnál is. Az viszont már más kérdés, hogy az adott cég hogyan reagál ezekre, milyen gyorsan tájékoztatja a felhasználókat és milyen segítséget nyújt nekik, ebben pedig sok beszámoló alapján lenne hova fejlődnie a Sonynak.

Az is olaj volt a tűzre, hogy a Sony menet közben átírta a PSN pécés használatára vonatkozó GYIK-jét, ahol május 3-án még az volt ott, hogy a PSN pécén opcionális, most viszont már az, hogy néhány játéknál kötelező lehet. Azóta amúgy kiderült, hogy a Ghost of Tsushima online módjánál az is lesz majd, az egyjátékos módhoz viszont nem fog kelleni.

Az igazi szívás viszont az, hogy minden eddig felsorolt gond eltörpült a legkellemetlenebb probléma mellett: a Playstation Network sok országban egyszerűen nem elérhető.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy egyiptomi játékos, aki ugyanúgy kifizetett 15 ezer forintnyi összeget a Helldivers 2-ért a Steamen, nem tudott volna vele többet játszani, hiába nyomhatta a februári megjelenés óta minden egyes nap. Szombaton aztán a Steamen 177 ország online üzletéből el is tűnt a játék, és eléggé úgy tűnt, hogy a Sony az óriási felháborodás ellenére keresztülviszi az akaratát, ismét bizonyítva ezzel, hogy hiába költöztetik át egyre több exkluzív címüket pécére, még mindig nem hajlandóak úgy kiengedni a kezükből a gyeplőt, ahogy azt a Microsoft csinálja már évek óta.

Az Arrowhead megszívta, de végül győzött a Szuperföld

Az elégedetlen játékosok és a basáskodó Sony párharcát természetesen végül az Arrowhead szívta meg a legjobban, hiszen a döntés jobbára a fejük fölött született meg, és még arról sem tudtak előre, hogy a Sony be fogja jelenteni ezt. A stúdió fejesei őrületes tűzoltásban voltak az elmúlt napokban többek közt a játék elég aktív Discord-szerverén is, Johan Pilestedt, a stúdió igazgatója pedig X-en (korábban Twitter) nyomott helyzetjelentéseket. Pilestedt először érthető módon csalódottságát fejezte ki a negatív értékelések miatt, aztán a saját felelősségét is megpedzegette.

Mint írta, ő is hibás abban, hogy idáig fajult a helyzet, mert az ő döntése volt, hogy a megjelenéskor ne legyen kötelező a fiókok összekapcsolása, hogy minél többen játszhassanak a játékkal. „Nem biztosítottam, hogy a játékosok tisztában legyenek ezzel a követelménnyel, és nem beszéltünk róla eleget. A megjelenés előtt durván 6 hónappal tudtuk, hogy a regisztráció kötelező az online playstationös címeknél” – írta. Arra a kérdésre, hogy ha tudták ezt, akkor miért árulták olyan országokban is a játékot, ahol nincs PSN, azt válaszolta, hogy az eladásokat nem ők intézték.

Aztán amilyen hirtelen és lesújtó erővel jött a fiókok összekapcsolásának híre, olyan váratlan volt, hogy a Sony hétfőn reggel bejelentette, eláll a tervétől, és mégsem teszi kötelezővé a PSN-regisztrációt

a Helldivers 2 pécés játékosainak (ami amúgy utólag különösen viccesen néz ki a steames bejelentésnél, ahol áthúzva még mindig ott van a korábbi szöveg a frissítés alatt). Pilestedt erre reagálva azt írta, le van nyűgözve a közösség összetartásától és akaraterejétől, a Sonynak pedig megköszönte a döntést.

Pilestedt még azon is viccelődött, hogy a több százezer negatív értékelés lefelé kilógó piros oszlopai jól mutatnának egy köpenyen – ezeket rendszeresen osztogatják a játékban –, a közösség pedig már el is kezdett potenciális dizájnokat gyártani hozzá. Az Arrowheadtől még azt a közösségi menedzsert sem rúgták ki, aki a játékosokkal együtt buzdított a negatív értékelésekre és a játék visszaváltásra, amit a Steam kivételesen a játékidőtől függetlenül teljesített az elmúlt napokban.

Szóval a stúdió végül jól jött ki a dologból, még ha egyelőre nem is lehet tudni, hogy azokban az országokban, ahol a játék lekerült a Steamről, mikor kerülhet vissza, és a játékosok is ismét melléjük álltak egy, az elmúlt napokat ellensúlyozni hivatott pozitívértékelés-hullámmal.

Steamen volt, aki azt írta, „a helldiverek bevették a Sony főhadiszállását!”, és igazából tényleg ez is történt, a közösség példátlan győzelmet aratott, a Sony pedig egyértelműen behódolt a játékosok akaratának. Az persze az első perctől fogva nyilvánvaló volt, hogy ha a Sony beleáll ebbe, az óriási arcvesztés lesz nekik, így nem meglepő, hogy meghátráltak. A Ghost of Tsushima online módjából és a PSN-es szöveg átírásából viszont inkább azt lehet kiolvasni, hogy hiába volt most eredményes a bullying, nem fognak emiatt változtatni a hozzáállásukon.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!