2023. július 6. – 15:12
A Forma–1-es Brit Nagydíj versenyhétvégéje előtt végre felbukkant az a versenyautó, aminek a volánjánál Hollywood egyik legismertebb arca, Brad Pitt is feltűnik majd: Pitt úgy forgat filmet a Forma–1-ről, ahogy Tom Cruise tette a vadászgépekkel a Top Gun: Maverickben, vagyis valódi, éles körülmények között bevetett versenyautóban forgatják majd a film egyes jeleneteit.
Ehhez egyfajta fiktív 11. csapatként csatlakoztak is az F1-hez: a készülő film stábja kapott egy kétállásos garázst a silverstone-i pályán, ahol ránézésre minden pontosan olyan, mintha plusz egy csapat jött volna hirtelen, a szezon közepén a tíz istálló mellé. Az autó viszont csak olyan, mintha F1-es lenne: valójában a Mercedes segítségével gyártottak le egy olyan Forma–2-es kocsit, ami módosításoknak köszönhetően F1-esnek néz ki. Ehhez átalakították a kasztnit, meghosszabbították az autó tengelytávját, és a film miatt speciális kamerarögzítő pontokat helyeztek el rajta, illetve a kamerákhoz tartozó aksitárolókat alakítottak ki az autóban.
A cél az, hogy az egyelőre Apex (Csúcs) munkacímen futó film annyira valósághű legyen, amennyire csak lehet. Aki már látta a Top Gun: Mavericket, az tudja, nagyjából mire lehet számítani, ott ugyanis Tom Cruise és színésztársai tényleg valódi vadászgépekben vették fel a repülős jeleneteket, hogy a G-erőhatások és a környezet is eredeti legyen. A technikai határok feszegetésében persze nem véletlen a hasonlóság: az Apexet (vagy bárhogy is hívják majd) ugyanaz a Joseph Kosinski rendezi, aki a második Top Gun-filmet is. A készítőket a hétszeres F1-világbajnok Lewis Hamilton is segíti abban, hogy a lehető legélethűbb legyen a film a végén. A film mellett producerként is tevékenykedő Hamilton annyit már elkotyogott, hogy egy „kisebb cameója” lesz az Apexben.
És ahogy Cruise-ékat sem küldték valódi harci bevetésekre, úgy Pitt, illetve a képzeletbeli F1-es csapattársát alakító Damson Idris sem lesz beterelve az F1-es mezőnybe, értelemszerűen. A Brit Nagydíjon dolgozó stáb az APXGP névre keresztelt csapat garázsában és a boxutcában forgat majd, illetve hét-nyolc, külön engedéllyel kapott kisebb forgatási sávban a pályára is kiküldik majd a versenyautót a hétvége során. Pitt és Idris mellett az Oscarra jelölt Kerry Condon (A sziget szellemei), valamint az Emmy-díjas Tobias Menzies (A Korona) is szerepel majd a filmben.
Az ekkor forgatott jeleneteket számítógépes grafika segítségével illesztik majd össze a valódi F1-es anyagokkal, hogy úgy tűnjön, Pitt és Idris valóban ott voltak a mezőnyben. A film készítői továbbá arra is engedélyt kaptak, hogy több F1-kocsira helyezett kamerával egész évben, testközelből filmezhessenek a versenyek közben.
Silverstone-ban, a versenyprogram elemei közé szorított forgatási szünetekben Pitt, illetve a Joshua Pearce karakterét játszó Idris mellett vélhetően kaszkadőrsofőrök is felbukkannak majd a fekete-arany színre fújt autóban.
A sztori egyébként a Pitt által alakított Sonny Hayesről szól, akinek egykoron ígéretesen indult az F1-karrierje, ám most, már erősen veteránkorba lépve egy gyenge csapatban tér vissza az F1-be, hogy megmutassa, mi van még benne, és hogy mentorként segítse a csapattárs Pearce fejlődését. Pitt jelenleg 59 éves – ezzel az F1 történetének legidősebb pilótája lenne. A mostani rekordot a monacói Louis Chiron tartja, ő az F1 legidősebb indulója és nevezője is, az 1955-ös Monacói Nagydíjon 55 évesen és 292 naposan állt rajthoz, három évvel később, 58 évesen és 277 naposan viszont már nem sikerült neki a versenyre való kvalifikálás.
A korábban elterjedt hírekkel ellentétben Pitt (és amúgy semmilyen más színész vagy kaszkadőrsofőr) nem vezet majd F1-kocsit, és egyelőre az sem egyértelmű, hogy a stáb és annak egy vagy két versenyautója részt vesz-e a vasárnapi futam előtti felvezető körön. Ettől függetlenül már az is óriási dolog, hogy Pitt és Idris bármilyen formában elvezet majd egy olyan F2-es versenyautót, ami 335 km/órás végsebességre képes, és mindössze 6,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 200-ra.