A Super Bowl egyik reklámjában egy QR-kód pattogott ide-oda a képernyőn egy percen át, dollármilliókért

2022. február 14. – 04:33

Másolás

Vágólapra másolva

Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke néhány napja némileg váratlanul meglehetősen lesújtóan nyilatkozott a kriptovalutákról, sőt, azt is megpedzegette, hogy ideje lenne betiltani a bányászatukat és a kereskedelmüket az EU-ban. A jegybankelnök persze szokott mondani mindenfélét, olykor olyan témákban is, amelyeket rajta kívül valószínűleg csak egy maroknyi ember ért, a kriptovaluták azonban biztosan nem tartoznak ide. Épp ellenkezőleg, jó ideje már a csapból is kriptovaluta folyik, a piac népszerűségét pedig talán semmi sem mutatja jobban annál, mint hogy

a reklámszempontból legendásan nagy presztízsű Super Bowl alatt is egymásnak adták a kilincset a kriptós reklámok, köztük egy egészen szürreális, DVD-képernyővédőket idéző módon pattogó QR-kóddal.

Az idei Super Bowlra már napokkal a magyar idő szerint hétfő hajnalban kezdődő meccs előtt Crypto Bowlként hivatkozott a sajtó, a látottak alapján pedig ezzel nem is nagyon lőttek mellé. A téma sokszor olyan reklámokban is feltűnt, amiknek amúgy semmi közük nem volt az egészhez – igaz, nem mindig pozitív fényben –, a VR-szemüvegekben utazó Quest pedig még a metaverzumot is megidézte. A nap másik slágertémáját az elmúlt időszakban hasonlóan nagy őrületnek számító elektromos autók szállították, és természetesen pár óra alatt annyi hollywoodi sztár tűnt fel a képernyőn, hogy egy idő után számolni is felesleges volt őket.

Mielőtt azonban bármi másról szó esne, beszéljünk egy kicsit a fent látható videóról. A Super Bowl alatt leadott reklámokra hatványozottan igaz, hogy tényleg nagyot kell gurítaniuk, hogy a lehető legtöbb embert bevonzzák, pláne úgy, hogy idén állítólag akár 7 millió dollárt is fizettek a cégek egy-egy 30 másodperces reklámhelyért. Ehhez képest a Coinbase nevű kriptobróker konkrétan egy percig pattogtatott egy QR-kódot jobbra-balra egy fekete háttéren, amit beolvasva bárki bezsebelhetett 15 dollárnyi bitcoint egy új regisztrációval, aztán egy monumentális nyereményjátékba is regisztrálhatott. Az több mint valószínű, hogy ez alatt az egy perc alatt sokan meredtek értetlenül a képernyőjükre, de ettől még valahol tényleg zseniális ez a lehengerlő minimalizmus a sztárparádé közepén.

A többi kriptós cég ennyire nem volt bátor, cserébe viszont látszott, hogy nagyon szeretnék, ha komolyan vennék őket. A Crypto.com az időben visszautazva saját magát meglátogató kosarassal, LeBron Jamesszel támadt, aki nem mondta el a fiatalabbik énjének, hogy menjen-e rögtön az NBA-be a középiskolából, mondván, „ha történelmet akarsz írni, meg kell hoznod a saját döntéseidet”, végül pedig kiírták, hogy bátraké a szerencse. A ki nem mondott tanulság: most vegyél kriptót, mert ez a jövő. Az FTX nevű kriptobróker viszont ki is mondta, hogy ez a technológia az új kerék, az új demokrácia, az új holdra szállás, szóval értik, az új nagy dolog. A reklámban amúgy a Seinfeld egyik atyja, Larry David fanyalgott a forradalmi újdonságokon, de nyilván sosem lett igaza. Az FTX szerint most sincs, és mindenkit óva intettek arról, hogy lemaradjon a kriptóról vagy az NFT-kről.

A Bud Light valamiért szintén a kriptovalutákra, az NFT-kre és a metaverzumra utalgatva próbálta népszerűsíteni mindenmentes sörét, a TurboTax nevű, adóbevallásokhoz készített szoftvercsomag reklámjában pedig egy kispályás iowai kriptokereskedő is feltűnt. A Zuckerberg Metájához tartozó Quest egy meghatónak szánt reklámban hozott össze újra négy, korábban kihajított bábot a metaverzumban, de szerencsétlenségükre az egészet úgy is lehet értelmezni, hogy a teljes kilátástalanságból csak a valóságtól elszakadás jelent kiutat a mechatronikus bábok számára. Az ügyfélkapcsolat-kezeléssel foglalkozó Salesforce reklámjában viszont Matthew McConaughey arról beszélt, hogy nem kell a metaverzum meg a Mars felé kacsintgatni, helyette inkább a Földet kéne megóvnunk. A Binance nevű kriptobróker ugyan a Super Bowlon nem reklámozott, de már a múlt héten kampányt indított több ismert emberrel, melyben arra hívták fel a figyelmet, hogy nem feltétlenül jó ötlet a most leadott reklámok alapján beszállni a kriptobizniszbe.

A másik slágertémát kétségtelenül az elektromos autók jelentették vasárnap, és bár a Coinbase megoldásához hasonlóan szürreálisba nem csapott át egyik reklám sem, azért voltak meredekebbek közöttük. Például a teljes autóiparba, illetve azon belül a Teslába is diszkréten beleszálló Polestar-reklám, a Zeust játszó Arnold Schwarzenegger és a Héra bőrébe bújó Salma Hayek BMW-s bulija vagy ez az elektromos Chevy Silveradót népszerűsítő reklám, ami lényegében lemásolta a Sopranos előzetesét. És hát persze muszáj kiemelni a Dr. Genyával támadó General Motors-reklámot is, ami különösen vicces lehet akkor, ha valakinek bedobja elé a YouTube a Gyurcsány-show legutóbbi részét, ahol szintén az Austin Powers karakterei szerepelnek. Igaz, a reklámmal ellentétben nem biztos, hogy jogszerűen.

Pár érdekesség ezen túl is volt még: Zendaya a Squarespace reklámjában árult kagylókat, Jim Carrey A kábelbarát (The Cable Guy) szerepét öltötte fel újra a Verizon reklámjában, és látványosan nem értette, hogy mi az a vezeték nélküli internet, Morgan Freeman pedig a Turkish Airlinest népszerűsítette kicsit. Ha valaki az összes létező reklámra kíváncsi, ami lement vasárnap, ide kattintson.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!