A polgármester egy hete még tagadta, hogy aksigyár épülne Ácson. De igazat mondott?

2023. június 21. – 17:30

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

„Bár polgármesterként kértem, hogy a hangulat és indulatkeltéstől próbáljon mindenki távol maradni, mégis elindult egy olyan latolgatás, miszerint akkumulátor üzem létesülhet Ácson. Ezt most szeretném megcáfolni. Mivel a befektető kérésére -üzleti érdekeit szem előtt tartva- azt nem lehet egyelőre publikálni, hogy milyen jellegű üzem szeretne idetelepülni, de azt kijelenthetem, hogy nem akkumulátor gyárról van szó és semmi olyanról, ami a környezetünkre negatív hatással lenne.”

-írta ki egy éppen hete Ács Város Hivatalos Oldalára Szentirmai István fideszes polgármester. A városvezető azokra a pletykákra igyekezett reagálni, amelyek már akkor arról szóltak, hogy a kormány kedvenc iparágából, az akkumulátorgyártásból érkezik majd cég a város határába.

A poszt után egy héttel aztán megtörtént a bejelentés, amely szerint „a lítium-ion akkumulátorok és új kobalt anyagok fejlesztésére és gyártására szakosodott kínai Huayou Cobalt építi fel első európai üzemét Ácson, ahol katódot fog gyártani elektromos akkumulátorokhoz.”

A polgármester trükkös nyugtatására egy olvasónk hívta fel a figyelmet, és a téma a Hvg-nek is feltűnt. A lap kereste Ács polgármesterét és a város jegyzőjét is, de a kérdéseikre egyikük sem akart válaszolni.

A kérdés ezek után csak az: Szentirmai István vajon igazat mondott, vagy sem. Ha szó szerint vesszük, akkor igen, a tervezett gyárból ugyanis (a mostani tájékoztatás szerint) nem akkumulátorok fognak kijönni. Kicsit elvontabban véve azonban a katódgyártás az akkumulátoripari értéklánc fontos része, a felépülő gyár termékei pedig végső soron a CATL és más cégek akkumulátoraiban fognak kikötni.

Ezen kívül felmerül még néhány kérdés:

  • gazdasági értelemben általában az a siker, ha egy értékláncon belül minél magasabban lévő termelést sikerül egy országba vagy egy régióba hozni. Annak örülni, hogy akkumulátorgyár helyett az oda beszállító katódgyár kerül a településre, elég furcsa logika;
  • a gyár kapacitása az első bejelentés szerint évi százezer tonna lesz, ennyi nehézfém és vegyi anyag megmunkálása elég nagy környezeti veszélyekkel járhat. Nem beszélve arról, hogy csak a szállítás évente ötezer, de inkább tízezer telipakolt kamionnal jár majd a környéken;
  • problémák bizony nem csak a szigorúan vett akkumulátorgyárakban szoktak lenni, hanem az ágazathoz kapcsolódó többi üzemben is. Így például nemrég derült ki, hogy a SungEal nevű dél-koreai cég magyarországi üzemeiben a legalapvetőbb biztonsági előírásokat sem tartották be, azokban a dolgozókat rákkeltő anyagokkal veszélyeztették.

Azt persze nem tudjuk, hogy Ácson pontosan mi történik majd, a szomszédos Komáromban lévő aksigyárból viszont hallani aggasztó történeteket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!