A modern festészet csapdája: egy Mondrian-festmény hatalmas hibáját évtizedeken át senki nem vette észre
2022. október 27. – 23:57
frissítve
Nézzék ezt a festményt. Jópofa, ugye? Nagyszoba falán el tudnák képzelni az Ákos 50 ünnepi koncert dedikált, bekeretezett plakátja mellett, ugye?
Vagy várjunk csak, zene állj, zene állj! Inkább így?
Hm. Elgondolkodtató, nem? Hogy akkor a kék és a sárga és a piros és a fekete sűrűje a kép tetején van vagy az alján.
No de álljunk csak meg ismét egy pillanatra!
Fel lehet fedezni első, felületes nézésre bármilyen különbséget a két kép között? Mert ugye van az a helyzet, amikor egy festményről vagy bármilyen képzőművészeti műalkotásról nyilvánvaló, hogy hogyan kell nézni. Ne menjünk messzebbre, mint a világ legklasszikusabb klasszikus festményéig!
És van az a helyzet, amikor nem tűnik fel, hogy a festmény bizony fejjel lefelé lóg. Ez történt a Wdr.de híre szerint Piet Mondrian fent látható, Düsseldorfban kiállított festménye – nem, nem ugyanaz, mint amit a Man vs. Bee minisorozatban Rowan Atkinson tönkretesz – évtizedeken át fejjel lefelé volt kiállítva.
A hibát csak nemrég vette észre Susanne Meyer-Büser kurátor, miután véletlenül a kezébe került egy régi fotó Mondrian műterméről. A cikk megjegyzi: a tévedést nem a kiállítóhelyen követték el, a szalaggal letakart festményt már röviddel Mondrian 1944-ben bekövetkezett halála után 180 fokban elfordították.
Ezek után csak érdekes adalék, hogy egy másik Mondrian-képet, ami a művész legismertebb képe, 50 millió dollárért fogják árverésre bocsátani. A kép így néz ki:
Nos, ha jól megnézi, ez tényleg olyan, mint a Rowan Atkinsonos – csak éppen fordítva. Ahogy talán egy jó Mondrian-képnek lennie kell.