El a kezekkel a sajtótól! Támogatás!

Műemlékvita: Nem nagy ellentmondás, ha a vasbeton megjelenik a régi, faragott kőszerkezeteken belül

Legfontosabb

2021. március 27. – 07:19

Műemlékvita: Nem nagy ellentmondás, ha a vasbeton megjelenik a régi, faragott kőszerkezeteken belül
A budavári Főőrség épülete, amelynek rekonstrukciós tervezője Baliga Kornél – Forrás: Nemzeti Hauszmann Program

Másolás

Vágólapra másolva

569

Nem baj, ha műemlékek helyreállításánál modern anyagokat és technológiát használnak, de úgy kell eljárni, hogy az eredeti emlék történeti és régiségértéke ne sérüljön, és a helyreállítás után testi valójában jelenjen meg, reagált Csomay Zsófia vitaindító cikkére Baliga Kornél építész, a vári rekonstrukciós munkák tervezője. Műemlékvita, második forduló.

Történelmet hamisítani nem lehet, mert az akaratunktól független folyamat. Történelemírást viszont lehet, és meg is teszik úton-útfélen. Közkeletű mondás, hogy a történelmet a győztesek írják. Csomay Zsófia vitaindító cikke minden elismerendő tárgyilagossága ellenére azt sugallja, hogy a történelmet meg lehet hamisítani. Csak előrevetem, hogy az írásban emlegetett vári rekonstrukciók az élő történelem részei, mely a mai napig folyamatosan alakul. A Királyi Lovarda történetéhez hozzátartozik a megépülése, a második világháborús kárai, lebontása, évtizedeken át gazzal benőtt hűlt helye, majd a visszaépítés. Hamísítás akkor volna, ha azt állítanánk, hogy mi sem történt, és ez az eredeti épület.

Ha Csomay Zsófia Viollet-le-Duckel kezdi, akkor én is. Talán nem közismert a magyar olvasó számára, hogy a párizsi Notre-Dame leégett huszártornya Viollet-le-Duc alkotása. A tűzesetet követően sokakban felmerült a ma alkotni vágyó építészek között, és magában Macron elnökben is, hogy a sok évszázados fedélszéket és a huszártornyot kortárs módon és közfunkcióval ellátva kellene újjáépíteni. Hihetetlen gyorsasággal születtek az elképzelések, és félő volt, hogy ezt komolyan is veszik a döntéshozók. Szerencsére társadalmi nyomásra elálltak az ötlettől, mivel Viollet-le-Duc huszártornya ugyanolyan érték és a katedrális történetének szerves része, amely nem megváltoztatható, lévén Franciaország egyik szimbóluma.

Erősen vitatható Csomay Zsófia azon tétele is, hogy „Az eredeti forma új szerkezettel, más anyagból – hamis”. A műemlékvédelem atyja, Viollet-le-Duc a Pierrefonds-várkastély helyreállításakor korának modern tartószerkezeteit alkalmazta, többek között öntöttvas- és szegecselt acélszerkezeteket – amely technikáknak maga is innovatív fejlesztője volt –, de kővel, fával középkori stílusban körbeépítette. Én nem látok olyan nagy ellentmondást, hogy a vasbeton mint merevítő szerkezet megjelenik a faragott kő/tégla szerkezeteken belül. Mert a célkeresztbe állított vári épületeknél szigorúan eredeti anyagokat és technológiákat alkalmaztunk. (Írhatom többes szám első személyben, mert mind a Lovarda, mind a Főőrség és a Pénzügyminisztérium tervezéséből kivettem a részem mint rekonstrukciós tervező.)

„A 20. század közepére kialakult egy nemzetközileg elfogadott irányvonal, miszerint a műemlékek helyreállításánál, továbbépítésénél úgy kell eljárni, hogy az eredeti emlék történeti és régiségértéke ne sérüljön, és a helyreállítás után testi valójában jelenjen meg. Az sem kérdőjelezhető meg, hogy egy nemzedéknek illik – visszanézvén a múltjába – azonos történeti objektivitással viszonyulni bármelyik korszakhoz, már csak a történelmi hűség okán is.” Ezzel a mondattal teljes mértékben egyetértek. Éppen ezért nem lett volna szabad a Pénzügyminisztérium épületét eredeti formájából kiforgatni, lecsupaszítani. (Rados Jenő érdeme viszont, hogy ezzel megmentette az épületet a teljes bontástól.) A mi feladatunk, hogy történeti objektivitással, a történelmi hűség okán eredeti formájában helyreállítsuk.

Vitatkozhatnék a cikk többi felvetésével is, de inkább a rekonstrukciók szükségszerűségéről szólnék. Ha egy épületegyüttest kiegészíteni szükséges, kortárs módon is lehetséges, de ez függ az épület rangjától és a kiegészítés mértékétől és az építész habitusától, empátiájától. A Szent György tér nyugati oldala teljes rommezővé vált, és olyan arányú lenne a modern kiegészítés, amely megszüntetné a történelmi atmoszféráját. Nem lehet nagyobb mértékű annál, mint amit ki akar egészíteni. A sikertelen tervpályázatok sora bizonyítja ezt.

Általános érv a kortárs ki- és átépítések mellett, hogy minden kor a maga stílusában egészítette ki a régit. És igaz is a történeti építészetre, mert bár más formákat és díszítéseket hozott, de egy tőről fakadtak, szellemük korokon ívelt át. A modern építészet a történelmi építészet tagadásaként jött létre, képtelen az idomulásra. Az sem jó, ha archaizál, mert szárazzá és lelketlenné válik, ha pedig anyagában, formájában újat akar mutatni, a történelmi miliőt robbantja szét.

Baliga Kornél Ferenczy Noémi-, Forster Gyula-díjas építész, belsőépítész

Műemlékvédelem vagy történelemhamisítás folyik Magyarországon? További vélemények a Műemlékvitában >>

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!