Civil szervezetek: Nyolcszor annyit költött a kormányoldal plakátkampányra, mint az ellenzék
2022. március 30. – 13:11
Márciusban több mint 3 milliárd forintot érő plakátkampánnyal tarolta le a közterületeket a NER, a kormányoldal érdekében álló üzenetek 12171 darab plakáton jelentek meg, áll a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International lapunkhoz eljuttatott gyorsjelentésében.
Ezzel szemben a jelentés szerint a Márki-Zay Péter vezette ellenzék 1564 darabos plakátkampánya 390 millió forintot ért. Listaáron számolva az ellenzékhez képest nyolcszoros túlerővel és a törvényi előírásokat közel háromszorosan túlköltve zajlott a Fidesz érdekében a plakátkampány márciusban. Ebben a Fidesz segítségére volt a Civil Összefogás Fórum és a kormányzati propaganda is, írják.
A civil szervezetek a Fidesz mint párt által megjelentetett közterületi hirdetéseken túl a közpénzből támogatott Civil Összefogás Fórum (CÖF), valamint a kormány által közétett plakátokat is a kormánypárt érdekében álló politikai kampány részének tekintették. Mint írják, tisztában vannak azzal, hogy a kampányfinanszírozási szabályozás hiányosságai következtében a CÖF nem sérti meg a törvényi előírásokat akkor, amikor a kormányoldal számára előnyös tartalmú politikai üzeneteket közöl különböző plakátokon. A jelenség ugyanakkor jelzi, hogy a Fidesz továbbra sem mondott le a kampánytevékenységek egy részének a kiszervezéséről, teszik hozzá.
A választási eljárási törvény 2018-as módosítása kiemeli a kormány lakossági tájékoztató tevékenységét a választási kampány fogalmából, írják a jelentésben. Ennek a szabályozásnak köszönhető az, hogy az Alkotmánybíróság nemrégiben törvényileg megengedett lakossági tájékoztatásnak minősítette azt, hogy a kormány a koronavírussal összefüggő kapcsolattartásra rendszeresített csatornán keresztül az ellenzéknek tulajdonított törekvéssel kapcsolatos kormányzati álláspontot terjesztett a polgárok között. Ebből következően a kormány sem sért törvényt akkor, amikor a választási kampány idején a kormányzópárt üzenetével egyező vagy azt erősító-alátámasztó üzenetet tesz közzé közterületi hirdetési felületeken, és mindezt lakossági tájékoztató tevékenységnek álcázza, áll a jelentésben.
CÖF reklámköltés: 632,5 millió forint
A CÖF-höz kötődő Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány által egy évvel ezelőtt alapított Kövess Minket 2022. Kft. összesen 2.674 darab plakáttal van jelen a közterületeken, ez a kampány listaáron összesen 632 millió 557 ezer forintba kerül, áll a jelentésben. A CÖF plakátjai közül 393 darab már február hónapban is látható volt, ezek lista szerinti értéke 83 millió forintot tett ki.
A CÖF márciusban az alábbi üzenetekkel volt jelen a közterületi hirdetések világában a jelentés szerint: „100 % Gyurcsány” (1.722 darab plakát, 370 millió 344 ezer forint), „Beengednék a bevándorlókat” (58 darab plakát, 17 millió 113 ezer forint), „Eltörölnék a rezsicsökkentést” (134 darab plakát, 42 millió 652 ezer forint), „Elvennék a 13. havi nyugdíjat” (144 darab plakát, 45 millió 851 ezer forint), „Elvennék a családi adókedvezményt” (82 darab plakát, 26 millió 746 ezer forint), „Főnöknek van egy klónja” (391 darab plakát, 82 millió 642 ezer forint), „Privatizálnák a kórházakat” (111 darab plakát, 35 millió 510 ezer forint), „Támogatnák a szexuális propagandát” (37 darab plakát, 11 millió 163 ezer forint), „Stop Gyurcsány, Stop Karácsony” / „Stop Gyurcsány, Stop Márki-Zay” (1-1 darab plakát, 306 ezer, illetve 230 ezer forint) – összesen 2674 plakát, 632,5 millió forintért.
Kormány reklámköltés: 1 milliárd 35 millió forint
A kormány nevében a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda 2022 márciusában négyféle politikai hirdetéssel vett részt a közterületi kampányokban, ezek közül az egyik a koronavírus elleni 3. oltás felvételét ösztönözte. Mivel ez a megelőző időszakból kinn maradó hirdetés nem kapcsolódik közvetlenül a parlamenti választási kampányhoz, az erre a kampányra eső egyébként mindössze kevesebb mint 10 millió forintot nem számították hozzá a kormány által a Fidesz választási sikere érdekében folytatott propagandatevékenység költségéhez.
A kormány tényleges választási propagandája 2022 márciusában összesen 4247 plakáton zajlott, és ez a hirdetésmennyiség listaáron 1 milliárd 35 millió 965 ezer forintot ért a jelentés adatai szerint. A márciusi kormánypropaganda az alábbiak szerint oszlott meg: „Védjük meg a gyerekeket” (3792 darab plakát, 922 millió 623 ezer forint), „Őrizzük meg Magyarország békéjét” (453 darab plakát, 112 millió 242 ezer forint), „Magyarország előre megy” (3 darab plakát, 830 ezer forint).
Fidesz reklámköltés: 1 milliárd 426 millió forint
Pártként a Fidesz egyrészt a párt üzeneteit közvetítő, másrészt a Fidesz egyéni jelöltjeit bemutató tartalmakkal vesz részt a közterületi hirdetési kampányban, írja a jelentés. A kormánypárt egyéni jelöltjei 1108 darab plakáton láthatók 2022 márciusában, ennek a hirdetésmennyiségnek a listára 304 millió 170 ezer forintot tesz ki. Ehhez hozzáadódik a Fidesz „Előre menjünk, ne hátra” elnevezésű kampánya, ami jelenleg 4146 darab plakáton fut, listaáron számolva 1 milliárd 122 millió 478 ezer forint értékben. E két üzenet együttesen 1 milliárd 426 millió 648 ezer forintba kerül és 5253 darab plakátot foglal el.
A jelentés szerint a Fidesz érdekében álló közterületi hirdetések 2022 márciusában 12171 darab plakátot töltöttek meg. Ez a márciusban a közterületi hirdetések összesen 14343 plakátot számláló szeletének a 84 százalékát tette ki, vagyis a Fidesz dominálta a politikai plakátok piacát. Ennek a listaáron számolt teljes bekerülési költsége 3 milliárd 94 millió 90 ezer forintot tett ki.
Ebből a CÖF jegyzett 632 millió 557 ezer forintot (2674 plakát), a kormánypropaganda 1 milliárd 35 millió 695 ezer forintot tett ki (4247 plakát), míg pártként a Fidesz 1 milliárd 426 millió 648 ezer forintot költött a plakátkampányára (5253 plakát), írja a jelentés.
A civil szervezetek szerint törvényesen összesen 1,177 milliárdot lehetne költenie egy-egy pártnak, az egész választási kampányban, tehát 2022. február 12. és április 3. között, valamennyi kampányeszközre. Ehhez képest a Fidesz pártként márciusban csak a közterületi hirdetésekre majdnem 1,5 milliárd forintot fordított. A Fidesz márciusi plakátkampánya tehát törvényileg védhetetlen, még a CÖF és a kormánypropaganda Fideszt segítő költéseinek a hozzászámítása nélkül is, állapítják meg.
Az ellenzék érdekében álló közterületi hirdetések: 1564 plakát, összesen 390 millió forint
A DK, a Jobbik, az LMP, az MSZP, a Momentum és a Párbeszéd közös listája érdekében álló plakátokat két hirdető, az Egységben Magyarországért és a Mindenki Magyarországa Mozgalom (MMM) rendelte meg, írja a jelentés. Az ellenzék kereken tíz különféle üzenettel jelentkezett a márciusi plakátkampányban, ezeknek a fele azonban összesen 10 darab, az MMM-hez köthető, korábbról kinn maradt plakátban nyilvánult meg. Az ellenzék márciusi közterületi hirdetései az alábbiak szerint oszlanak meg:
Egységben Magyarországért – „Béremelést” (327 darab plakát, 86 millió 994 ezer forint), Egységben Magyarországért egyéni jelöltjei (782 darab plakát, 194 millió 79 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „MZP nem tűri a lopást” (187 darab plakát, 45 millió 538 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán 43 ezer halott” (79 darab plakát, 16 millió 631 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán hazudik, ezért fél vitázni” (185 darab plakát, 45 millió 108 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Migránsszámláló” (2 darab plakát, 450 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán megy, családtámogatás marad” (4 darab plakát, 850 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán megy, egyészségügyi minisztérium jön” (1 darab plakát, 260 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán megy, határkerítés marad” (1 darab plakát, 120 ezer forint), Mindenki Magyarországa Mozgalom – „Orbán megy, rezsicsökkentés marad” (1 darab plakát, 300 ezer forint).
Az ellenzék 2022. márciusi plakátkampányának az összértéke, listaáron számítva, 390 millió 330 ezer forintot tett ki. Ez a Fidesz érdekében álló hasonló kampány értékének kereken az egynyolcadát érte el. Darabszámra is hasonlóan kiáltó az egyensúlytalanság: a Fidesz érdekében álló 12171 plakáttal szemben az ellenzéki összefogás mindössze 1564 plakátot helyeztt ki márciusban, áll a jelentésben.
A két mozgalom: Mi Hazánk és Megoldás
A formailag szintén az ellenzéki térfélen játszó Mi Hazánk Mozgalom 2022. márciusi közterületi hirdetésállománya 380 darab plakátot foglal magában, ennek listaáron számított összértéke 78 millió 468 ezer forint, írják. Ez a kampány négy különféle üzenetet foglal magában, ezek közül azonban kettő is 1-1 korábbról kinn maradt plakáton jelent csak meg.
A Mi Hazánk Mozgalom márciusi közterületi kampányüzenetei: Toroczkai László és Dúró Dóra arcképei (62 darab plakát, 12 millió 76 ezer forint), „Kössük írni olvasni tudáshoz a szavazati jogot” (317 darab plakát, 66 millió 121 ezer forint), „Ne legyen Covid oltás” (1 darab plakát, 108 ezer forint), „Elég a Covid diktatúrából” (1 darab plakát, 163 ezer forint).
A Gattyán György által fémjelzett Megoldás Mozgalom a maga 203 plakátjával márciusban, listaáron összesen 64 millió 464 ezer forintot költött az alábbi két üzenet közterületi megjelenítésére: „Bízva Egymásban” (182 darab plakát, 58 millió 96 ezer forint), „Ha Ön is egy a kétmillióból” (19 darab plakát, 6 millió 248 ezer forint). További egy darab plakáton, 120 ezer forintos listaértéken a Megoldás Mozgalom szegedi egyéni jelöltje látható. Ehhez hozzá kell számítani az ugyancsak Gattyán Györgyhöz köthető Legnagyobb Vállakozás Kft. által februárban közzétett, de márciusban is kinn maradt összesen négy darab, listaáron 1 millió 275 ezer forintot érő plakátot, amelyek közül két-két plakáton a „Digitalizáció”, illetve a „Nyomja meg!” üzenetek láthatók. ű
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt
A Magyar Kétfarkú Kutya Párt márciusban közzétett egyetlen óriásplakátja 120 ezer forintot ér listaáron, a megjelenített üzenet értelmében „Zita nő, Robi férfi, a kutya papagáj”.