Lehet, hogy mégsincs ott az életre utaló gáz a Vénusz légkörében

2020. október 22. – 18:49

frissítve

Lehet, hogy mégsincs ott az életre utaló gáz a Vénusz légkörében
Forrás: NASA / JPL-Caltech

Szeptember közepén jelent meg az a tanulmány, melyben egy kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy a Vénusz légkörében megtalálható a foszfin nevű, foszforból és hidrogénből álló gáz, ami akár az élet jelenlétére is utalhat. A felfedezés hamar végigsöpört a világsajtón, de egy friss kutatás alapján az eredeti tanulmány szerzői hibázhattak az adatok feldolgozása során, így egyáltalán nem biztos, hogy érdemes tűkön ülve várni a vénuszi élet bizonyítékait – írja a Forbes.

A korábbi kutatásban a kutatók a hawaii JCMT teleszkóppal figyelték meg először, majd a chilei ALMA teleszkóprendszerrel erősítették meg azt, hogy a bolygó légkörében van valami, ami egy bizonyos frekvenciájú hullámokat képes elnyelni, ez a frekvencia pedig megegyezett a foszfinmolekulák természetes mozgásával. Ez azért volt hatalmas felfedezés, mert bár a foszfin élettelen folyamatok során is keletkezhet, a tanulmányt jegyző kutatócsoport a Vénusznál talált mennyiségre nem talált más magyarázatot, mint hogy a bolygón valamilyen létformák állíthatják elő a gázt. Azt természetesen észben kellett tartani, hogy az elemzés során hiba történhetett, a kutatók pedig próbálták is a lehető legkörültekintőbben ellenőrizni az adatokat, többek közt azzal, hogy összevetették őket a korábbi mérésekkel. A bejelentést követően a kutatócsoport összevetette a saját eredményeit az 1978-as Pioneer Venus-program adataival, és bár ez szintén nem adott egyértelmű bizonyítékot a foszfin jelenlétére, nem is cáfolta meg a tanulmányban foglaltakat.

Más megfigyelések alapján ennél már kedvezőtlenebb volt a helyzet. Amennyiben tényleg van foszfin a Vénusz légkörében, annak időnként a felszínre kellene jönnie, ezáltal pedig az infravörös tartományban is láthatóvá kellene válnia, egy kutatócsoport azonban több évnyi adat átfésülése után csak egyetlen olyan idősávot talált, ami foszfin felemelkedésére utalt volna. Ez egyértelműen a szeptemberi tanulmány ellen szólt, de ennél is nagyobb pofont kapott az elmélet egy friss tanulmánytól, ami felvetette az eshetőségét annak, hogy a legerősebb bizonyítéknak számító ALMA által rögzített adatok valójában nem bizonyítják a foszfin jelenlétét. Az arXiv nevű kéziratszerverre feltöltött, egyelőre szakmai értékelés alatt álló tanulmányban a kutatók az ALMA adatait vizsgálták meg újra, ez alapján pedig arra jutottak, hogy az eredeti kutatás során olyan módszert használtak, amivel túlbecsülhették a légköri jelenségek szignifikanciáját.

Más szavakkal mondva kijelentették, hogy a foszfin észlelése nem megbízható következtetéseken és módszereken alapul.

Az új kutatás röviden összefoglalva arra jutott, hogy ha eredetileg megfelelően elemezték volna az ALMA által rögzített adatokat, lehet, hogy meg sem találják a foszfin jelenlétére utaló nyomokat a Vénusz légkörében. Ezt a tanulmányt persze még bárki megcáfolhatja, és az is több mint valószínű, hogy a jelenséget felfedező kutatók is újraelemzik majd az adatokat, de jelenleg nincs kizárva, hogy a vénuszi élet elmélete eleve hibás adatokra épül, a foszfin pedig egyáltalán nem is található meg a bolygó kégkörében. Az ALMA archívumából átmenetileg lekerültek a felfedezéshez felhasznált adatok, a hivatalos közlemény szerint egyelőre nem tudni, hogy az elemzés során elkövetett hiba befolyásolhatta-e a foszfin észlelését.

>>> A Telex legfrissebb cikkeit itt olvashatja <<<