Akár az élet jelenlétére is utalhatnak a Vénuszon talált nyomok

2020. szeptember 26. – 16:39

frissítve

Akár az élet jelenlétére is utalhatnak a Vénuszon talált nyomok

(Ez a cikk eredetileg a Telex.hu elindulása előtt, lapunk Facebook-oldalán jelent meg 2020. szeptember 15-én.)

---

A csillagászok olyasmit találtak a Vénuszon, ami akár az élet jelenlétére is utalhat. Igen, jobban hangzott volna azt írni, hogy az élet nyomaira bukkantak a szomszéd bolygón, de ha valahol ezt olvasta, ne higgye el, vagy legalábbis ne hagyja a kelleténél jobban felszökni a vérnyomását. Valamit tényleg találtak, és az tényleg izgalmas, de hogy köze van-e bármilyen életformához, azt még nagyon korai volna biztosan állítani.

Mit is találtak?

A foszfin nevű, foszforból és hidrogénből álló gázt a Vénusz légkörében.

Mit NEM találtak?

Az Expanse című népszerű sci-fi sorozatban a Vénuszt elfoglaló intelligens létformát. Vagy bármi ahhoz hasonlót.

Akkor mégis miért olyan érdekes ez?

Azért, mert a foszfin az élet jelenlétére utalhat, mert földi mikrobák is képesek előállítani. Más, élettelen folyamatok során is keletkezhet, de a tanulmányt jegyző népes nemzetközi kutatócsoport minden olyan eshetőséget megvizsgált, ami szóba jöhetett, és arra jutottak, hogy azt a mennyiséget, amennyit a Vénusznál találtak, más ismert lehetőség nem magyarázza. Kizárásos alapon tehát marad valamilyen ismeretlen létforma.

Szóval akkor mégiscsak lehet ott élet?

A Földön kívüli élet után kutakodó tudósoknak nem a Vénusz a kedvenc terepük, mert magán a bolygó felszínén igen mostoha körülmények – például elképesztő forróság és savasság – uralkodnak. Az az elképzelés azonban már korábban is felmerült, hogy a valamivel barátságosabb, kevésbé forró, de szintén extrém savas légkörben esetleg képes lenne túlélni valamilyen különösen szívós létforma. Bár hogy hogyan, azt nem tudjuk.

A kutatók nem azt állítják, hogy a légkörben azonosított foszfin az élet jele, hanem hogy egyelőre nem találtak más magyarázatot a gáz ilyen mértékű jelenlétére. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs is más magyarázat, és minden bizonnyal sokan fognak a jövőben azon dolgozni, hogy megtalálják azt. Vagy hogy igazolják, hogy a foszfint valóban valamilyen extrém strapabíró, élő organizmus állítja elő.

Hogyan tovább?

A felfedezés mindenképpen izgalmas, hiszen egy eddig ismeretlen és megmagyarázhatatlan kémiai jelenséget sikerült azonosítani a szomszéd bolygó légkörében. Azt, hogy ennél többről van-e szó, és a vénuszi élet első jeleit sikerült-e most azonosítani, még jó ideig nem fogjuk biztosan tudni. Az viszont biztos, hogy a Vénuszra az eddiginél nagyobb figyelem juthat ezután. A további távcsöves nézelődés mellett fontos szerep jut majd a bolygót közelről megfigyelni képes szondáknak is. Jelenleg egyetlen ilyen szonda, a japán Akacuki kering a bolygó körül.

A kutatók két eszközt használtak a foszfin azonosításához. Az eredeti felfedezést a hawaii JCMT teleszkóppal tették még 2017-ben, majd a chilei ALMA teleszkóprendszerrel igazolták 2019-ben. Az eredményeikről a Nature Astronomy szaklapban számoltak be, ez pedig a felfedezésről szóló eredeti közlemény.

(Cover: ESO / M. Kornmesser / L. Calçada & NASA / JPL / Caltech)