Kínától tartva tiltják be a TikTokot, de ezzel épp a „kínai Instagramra” üldözik az amerikaiakat

2024 áprilisában Joe Biden aláírt egy törvényt, amivel gyakorlatilag az USA felét magára haragította. A törvény szerint ugyanis ha a kínai ByteDance nem adja el egy amerikai cégnek a TikTokot, akkor azt betiltják. Bár volt szó arról, hogy esetleg a Microsoft vagy az Oracle szívesen megvenné az alkalmazást, végül egy ilyen üzlet sem üttetett nyélbe, aminek az egyik, talán legfontosabb oka az, hogy a ByteDance egy kínai cég, így Kínának is jóvá kéne hagynia az eladást. A kínai kormány azonban korábban jelezte, hogy minden olyan adásvételt megtorpedóz, amivel amerikai kézre kerülne a TikTok sikerének kulcsa, a ByteDance algoritmusa.
Idén január elején még volt a cégnek egy halvány reménysugár, mert a legfelsőbb bíróság visszadobhatta volna a törvényt, de ezt végül nem tette meg, így úgy néz ki, hogy az alkalmazás január 19-én egyszerűen lekapcsol az USA-ban. Az utolsó szó azonban az új elnöké, Donald Trumpé lesz. Ő az első kormányzása alatt még be akarta tiltani az alkalmazást, de a kampánya során már azt mondta, hogy ő fogja megmenteni. A legfelsőbb bíróság pénteki döntése után jelezte is, hogy a cég sorsa az ő kezében van, de azt nem árulta el, mire készül. A cég szempontjából bizakodásra adhat okot, hogy az amerikai leányvállalat vezérigazgatója, Shou Chew ott lesz az elnök beiktatásán, méghozzá előkelő helyen.
A TikTok nem véletlenül lett néhány év alatt annyira népszerű, hogy még a Meta és a Google is megpróbálta lemásolni: algoritmusának hála viszonylag gyorsan felismerte, mit is akar látni a felhasználó, és onnantól kezdve csak ilyen videókkal bombázta.
Az amerikai törvényhozás indoklása szerint pont azért akarta elérni a TikTok átadását, amiért az végül lehetetlen volt: a kínai kormánypárt befolyása miatt. A törvényhozók aggódnak, hogy az alkalmazáson keresztül Kína megfigyeli az amerikaiakat, és adatokat halmoz fel róluk, és persze az is felmerült, hogy az alkalmazáson át könnyebben jut el nyugatra a kínai propaganda, ami az antiszemitizmus megerősödéséhez vezethet. Felhasználói oldalon azonban inkább az az elmélet, hogy az USA azért akarja betiltani az alkalmazást, mert nem tudja olyan hatékonyan befolyásolni, mint az amerikai cégeket, így több Izrael-ellenes tartalom is inkább a TikTokon vált népszerűvé. A TikTok mindenesetre tagadja, hogy bármikor bármi törvénytelent tettek volna.
De hogy néz ki a konkrét letiltás? A cég megtehetné, hogy egyszerűen leállítja az alkalmazás, amit sem letölteni nem lehetne, sem használni. Azonban valószínűbb, hogy hagyják, hogy a kormány még tovább vágja maga alatt a fát a platform felhasználói szemében, és nem csinálnak semmit. Emiatt a kormány kénytelen lesz a nagy alkalmazásboltokat üzemeltető Apple-t és Google-t utasítani arra, hogy vegyék le az alkalmazást.
Ez azzal járna, hogy senki nem tudja letölteni, viszont akinek már a telefonján van, továbbra is tudja használni. Viszont ez veszélyes, ugyanis a cég nem tudná tovább frissíteni, így egyre több biztonsági rés jelenhet meg, amit kiberbűnözők ki tudnak használni. Kevésbé baljós esetben annyi is lehet, hogy a be nem foltozott hibák és bugok miatt az alkalmazás egy idő után használhatatlanná válik. Ez hetekbe, hónapokba is telhet.
Szélsőséges esetben a kormány megkerülheti a boltokat, és az internetszolgáltatókat is felszólíthatja, hogy blokkolják a TikTok webes elérhetőségét.
Csöbörből egy feneketlen kútba
De most nem is ez a lényeg, tekintsünk a jövő felé! Ahogy a mondás is tartja, 170 millió felhasználó nem vész el, csak átalakul. Mivel a TikTokozók nagy része azért használta az alkalmazást, hogy elkerülje a Meta platformjait vagy az X-et, nem valószínű, hogy sokan oda tartanának. Sőt, ha a baj az volt, hogy aggasztó a kínai kormány befolyása az amerikai leányvállalatú cégnél, akkor a képviselők most biztos nem örülnek: rengetegen (két nap alatt több mint 700 ezren) áttértek a Xiaohongshu nevű, teljesen kínai tulajdonú alkalmazásra.
Amerikában csak RedNote-ként hivatkoznak rá, egyelőre mi is így fogunk tenni, de a kínai név magyarul valójában A vörös könyvecske. Igen, ugyanaz, mint Mao Ce-Tung kommunista idézetgyűjteményéé. A RedNote két napra az amerikai App Store legtöbbet letöltött alkalmazása volt, és eddig hiába szinte kizárólag kínai felhasználóknak szólt, a TikTok refugee (TikTok-menekült) hashtag szerdáig 250 milliós megtekintést és 5,5 millió kommentet szedett össze.
„Elment a kormányunk esze, ha azt hiszi, hogy simán elfogadjuk a TikTok betiltását. Egyszerűen átmegyünk egy új kínai appra, és itt is vagyunk”
– írta egy Heather Roberts nevű felhasználó. A poszt már több tízezer lájkot kapott.
Az alkalmazás olyan, mintha összegyúrták volna az Instagramot, a TikTokot és a Pinterestet. A hosszabb, szöveges bejegyzések, képek vagy videók nem egyesével jelennek meg, hanem egyszerre több kerül a felhasználó elé, és Kínában sokan ezt használják keresőként, ha egy témában (mondjuk lakberendezés) inspirálódni szeretnének. 2023-ban naponta már több mint 300 millió aktív felhasználója volt.
Tehát pusztán tartalmakat tekintve olyan, mint a Facebook, hogy szinte minden elfér rajta, de általában inkább kínai Instagramként hivatkoznak rá. Kínai TikTok nem igazán lehetne, mert olyan létezik, az a Douyin, ami a második legnagyobb közösségi platform a WeChat alkalmazás után. De az algoritmusának köszönhetően mégis leginkább a TikTokra hasonlít.
Így a RedNote most tele van kínai influenszerek mellett amerikai házfelújítós videókkal is. De a helyiek is kihasználják a lehetőséget, így többen is az új felhasználóktól kérik kommentben, hogy segítsenek megcsinálni az angolházijukat. A felület egyébként teljesen kínai igényekre szabott, és a felhasználók most próbálnak hidakat építeni a nyelvi különbségek által ásott szakadékon. Viszont többen is jelezték, hogy kicsit más a kultúra, ezért kérik, hogy az amerikaiak ne kezdjenek el a politikáról beszélni az oldalon, mert nem arra való. Viszont állítólag a kínaiak imádják Luigi Mangionét, aki nemrég lelőtte a UnitedHealthcare vezérigazgatóját, egy felhasználó pedig már össze is gyűjtötte az angol neveket, amik kínaiul kicsit mást jelentenek.
A fejlesztők már többször jelezték, hogy bármit is sugall a név, valójában semmi közük Mao Ce-Tunghoz. Az oldalt a Xingin Information Technology nevű cég fejleszti, amire pont ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a ByteDance-re. Az alkalmazás még 2013-ban indult, de akkor még inkább vásárlási segédlet volt, és csak később kezdtek el a közösségi média és az online piac irányába fejlődni. Eddig nem sok amerikai felhasználója volt, leginkább csak olyan zenészek, akik így próbáltak meg betörni a kínai piacra (mint például John Legend vagy Mariah Carey).
Bár egyelőre sok vicces videó és bejegyzés kerül ki a RedNote-ból, nem tudni, hogy meddig tarthatnak a mézeshetek. Vajon az amerikai menekültek képesek lesznek asszimilálódni? Vagy a két kultúra valahogy keveredik majd a virtuális olvasztótégelyben? És mit szól majd a Trump-kormány ahhoz, hogy egy másik kínai közösségi oldal kerül előtérbe? Pont erről írnak többen is a Redditen: nem sokan gondolják, hogy a RedNote rendes alternatívája lenne a TikToknak, ez inkább csak egyfajta tiltakozás a szabályozás ellen. Főleg úgy, hogy a képviselők bármikor ugyanúgy betilthatják, mint a TikTokot.